2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner
301 - 319 of 319 Posts
Hallo iedereen.

Ik ben sinds vorig jaar bezig met mijn CMU.
Mijn M3 liep in een lus en ik heb geprobeerd het te repareren met de CH-programmeur, maar nu kom ik niet verder dan "installatie niet geslaagd". Ik las dat mijn .bin waarschijnlijk corrupt is en ik zal proberen de rom-513 te gebruiken en kijken wat er gebeurt.
Ik heb al met meerdere FW's geprobeerd en de enige die lijkt te werken is de FW 70.00.100A, maar dan loopt hij weer in een lus om het juiste bestand te vinden.
Ik ben een beetje wanhopig.
Kan iemand me helpen? A.u.b.

Het lijkt een "veelvoorkomend" probleem te zijn.

Heeft iemand een oplossing gevonden?

Vrolijk kerstfeest allemaal. Ik wil major71 bedanken voor het plaatsen van de stappen om mijn MZD Connect te herstellen nadat de update was onderbroken. Nu is mijn scherm volledig functioneel. Volgende stap: module voor Android auto updaten. Als iemand hulp nodig heeft, neem dan contact met me op.

Prettige kerstdagen allemaal. Ik wil major71 bedanken voor het plaatsen van de nodige stappen om mijn mzd connect te kunnen herstellen na het onderbreken van de update. Nu is mijn scherm volledig functioneel. Volgende stap: module voor Android auto updaten. Als iemand hulp nodig heeft, kan hij contact met mij opnemen View attachment 299517
View attachment 299516
View attachment 299515
Hier vraag ik om hulp met het .bin-bestand dat opnieuw in de chip moet worden geprogrammeerd met de CH341A.

Ik heb opnieuw geprogrammeerd met twee .bin-bestanden die in de groep staan, maar in beide kreeg ik de fout Installatie niet geslaagd, zelfs met de rom-513B.bin al gewijzigd met de regel 0X10000 met 00 over de hele regel.

Kunt u me alstublieft helpen?
Ik spreek ook Spaans...

Hallo allemaal en gelukkig nieuwjaar!

Een paar dagen geleden (oudejaarsavond :D) had ik de frustrerende ervaring van het bricken van mijn MZD Connect CMU, waarbij ik een permanent zwart scherm kreeg, terwijl ik probeerde de firmware te updaten van v56.00.513 naar v70.00.100, vanwege een fout tijdens de failsafe-stap, omdat ik de Mazda AIO Tweaks geïnstalleerd had gelaten voordat ik met de update verder ging.

Uiteindelijk ben ik erin geslaagd mijn CMU te doen herleven, te upgraden naar de nieuwste firmware en zelfs (als bonus) de retrofit kit voor Apple CarPlay/Android Auto met volledig succes te installeren :D, maar het ging niet zonder enige moeilijkheden, vooral om alle informatie te verzamelen die nodig was om tot de uiteindelijke oplossing te komen.

Zoals velen op het web en op het forum zeggen, is het unbricken van een dode Mazda CMU een volledig eenvoudig en haalbaar doe-het-zelf proces, dat je een hoop (1000~€) kan besparen, maar tegelijkertijd kan het niet helemaal eenvoudig en rechttoe rechtaan zijn als je niets van elektronica weet, vooral als het gaat om het kopen van een paar waardeloze, goedkope programmeerapparaten van het web waar geen nauwkeurige specificaties worden gegeven, en zelden lukt het je om de opstelling van een forum of een blogpost perfect te repliceren.

Voor degenen onder jullie die elke gedetailleerde stap-voor-stap informatie willen weten over hoe je een dode CMU kunt doen herleven, de firmware kunt upgraden en hoe je een retrofit kit kunt installeren, zal ik hieronder alles over mijn avonturen uitleggen.

1) Een dode Mzd Connect CMU doen herleven in geval van mislukte failsafe-installatie:

CONTEXT:
Het Mazda connect besturingssysteem wordt verdeeld over 2 chips:
  1. De failsafe wordt opgeslagen op een SPI NOR Flash geheugen van 8MB/64Mbit grootte, een Macronix MX25L6445E SOIC16 (16 totaal blootgestelde pinnen) op de Europese versie, maar ik heb ook gehoord van een Spansion-chip op de Amerikaanse versies;

View attachment 285149

De failsafe-naam is echt misleidend, omdat de software die in deze chip is geladen eigenlijk de bios of, als je wilt, de bootloader van het CMU-besturingssysteem is, en dit stuk software is cruciaal voor de correcte functionaliteit van de headunit zelf. Zonder of met een beschadiging van de gegevens, is er geen manier waarop je CMU nog zal opstarten, en het scherm zal zwart en dood zijn.

Deze chip bevindt zich aan de achterkant van het CMU moederbord.

View attachment 285150

2. Het besturingssysteem (een soort linux dat html-pagina's als GUI weergeeft) wordt opgeslagen op een NAND-flash aan de voorkant van het CMU-moederbord:

View attachment 285151

Wanneer we de firmware van onze CMU's updaten, treden de belangrijkste problemen op wanneer we de failsafe-image upgraden: dit proces omvat, zoals je misschien begrijpt, het opnieuw flashen van het cruciale SPI NOR flashgeheugen... waardoor je in geval van mislukte installatie, het uitschakelen van de auto, beschadiging of gedeeltelijke belasting het CMU zelf kunt bricken.... niet zo fail safe tenslotte.

In feite is de failsafe-upgrade volledig verwijderd vanaf firmwareversie v70.00.300+, ik wed dat ze begrepen dat het een uiterst riskant proces was en uiteindelijk besloten om de "bios"/bootloader stabiel en onaangetast te houden.... (ze hadden het systeem vanaf het begin zo moeten ontwerpen, op een echte fail safe manier...)

Credits voor de mazda systeem teardown afbeeldingen: Mazda Connect infotainment teardown

HOE TE REPAREREN (zonder solderen voor absolute beginners):

Nu, in het ongelukkige geval dat je je CMU hebt gebrickt, wat kun je dan doen?? Kun je je CMU echt doen herleven, ook al ben je geen expert of elektronica-ingenieur?
Ja absoluut, maar natuurlijk moet je voorzichtig zijn en het juiste materiaal kopen. Met een uitgave van maximaal 50€ bespaar je jezelf een uitgave van 1000€ bij de dealer.

Materiaal:

1. Trim verwijderingskit: 10-20€ amazon link
    Dit is nodig om de interne bekleding van de auto te verwijderen zonder deze te breken, om toegang te krijgen en de CMU uit de auto te kunnen verwijderen;

2. 10 mm dopsleutel

3. een set torx- en kruisschroevendraaiers

4. 1x CH341A Programmeur: 10-20€ / eu amazon link: ZHITING SOIC8 SOP8 Flash Chip IC Test Clips Socket Adapter Programmer BIOS + CH341A 24 25 Series EEPROM Flash BIOS USB Programmer Module (Doppia Clip + USB) : Amazon.it: Elettronica
    Een eenvoudige en supergoedkope SPI NOR flash/EEPROM programmeur. Dit is het belangrijkste onderdeel: je hebt dit absoluut nodig om de MX25L6445E-chip (SPI NOR flash) van je CMU te herprogrammeren.

View attachment 285152

OPMERKING: op Amazon zijn er duizenden generieke programmeurs beschikbaar, voornamelijk afkomstig uit China.
    Je moet één hoofdconcept in gedachten houden: de MX25L6445E is een 3,3v-chip (datasheet, controleer pagina 8) en om deze reden heb je ABSOLUUT een programmeur nodig die de VCC van de chip met precies 3,3v voedt (de meeste programmeurs zouden dat doen), anders frituur je je SPI-chip.
    Ten tweede (dit is ook uiterst belangrijk!!) de programmeur die je koopt, moet de chip ook met 3,3v spanning programmeren; met andere woorden, de logische kanalen (MISO, MOSI, enz.) moeten ook met precies 3,3v worden gevoed en NIET 5v, anders zullen de overbelaste datakanalen de datastroom volledig veranderen en kun je geen geldige gegevens op de chip lezen/schrijven/verifiëren.
    Bovendien loop je in dit geval ook het risico je chip te frituren (hoewel het risico veel lager is omdat je de voedingsbron van de chip niet rechtstreeks overbelast).

View attachment 285153

Nu is dit erg belangrijk om te weten.. de meeste ch341a-programmeurs die je online zult vinden, hebben een probleem: ze kunnen de doelchip in de socket voeden met een selecteerbare spanning (met behulp van een jumper) van 3,3v of 5v, maar ze zullen altijd een spanning van 5v leveren aan de logische kanalen... en dit kan een groot probleem zijn dat je grote hoofdpijn bezorgt, zoals ik je zojuist heb uitgelegd.
    Een succesvolle programmering kan onmogelijk zijn, of extreem moeilijk, en bovendien breng je de gezondheid van je chip in gevaar.

Op dit punt is het essentieel om met een spanningsmeter te testen of je programmeur de chip en de datakanalen voedt met een spanning van 5v of 3,3v.
    Verwijs naar deze video's (negeer de soldeeroplossing, controleer gewoon welke contactspanning je moet meten):
    video 1 video2

In het geval dat de kanalen met 5v worden gevoed, ligt de oplossing in het uitvoeren van een eenvoudige voltmod op de programmeur, om de ch341a IC in een 100% 3,3v-modus te forceren:

- Knip gewoon met een cutter de PCB-baan door zoals zichtbaar op deze foto (dit zal de 5v inkomende spanning van de USB-poort afsnijden, waardoor de spanning 0v op de socket zelf wordt):

View attachment 285154

- Plaats een jumper tussen de 3,3v- en de 5v-pinnen op de usb-programmeur zoals in de volgende foto (dit brengt de 3,3v-spanning terug van de regelaar en verspreidt deze over de socket, waardoor zowel de VCC van de doelchip als de logische kanalen worden bereikt, waardoor er slechts een 3,3v-spanning in het hele circuit stroomt):

View attachment 285156

Nu zijn we klaar om onze SPI NOR flash succesvol te programmeren.

5. 1x SOP16 IC Test clip met adapters ( amazon link ) of 8x enkele pin test clips ( amazon link ). 10-20€
    Nu is dit het tweede cruciale onderdeel: je hebt het nodig om de programmeur op je chip aan te sluiten zonder te desolderen.
    Als je besluit om voor de 16pins testclip te gaan, wil je er zeker van zijn dat je ook een SOP16 naar SOP8 adapter in het pakket krijgt. Dit bespaart je een hoop tijd, omdat de bedrading hieronder al is gedaan.

View attachment 285158

Als je besluit om voor de 8x enkele pin testclips te gaan, of als je geen SOP16-SOP8 adapter hebt meegeleverd bij je SOP16 testclip, is het belangrijk om de 16 pinnen van de MX25L6445E-chip correct aan te sluiten op de 8 pinnen van de 25xx ZIF (zero insertion force) socket van de CH341A-programmeur:

View attachment 285157

In dit geval is de oplossing om handmatig elk van de 8 pinnen van de 25-serie socket aan te sluiten op de bijbehorende pin van de MX25L6445E volgens het bovenstaande schema: om dit te doen, kun je jumperdraden gebruiken voor je gemak of je kunt clipkabels knippen en weer verbinden. (voorbeeld van handmatige verbinding uitgevoerd door kabels te knippen en te verbinden)

6. Jumperdraden (altijd handig om verbindingen te maken): 5-10€ amazon link
Software:
  1. CH341A programmeur: deze software is open source, je kunt op internet zoeken naar CH341A 1.18 programmeersoftware (controleer deze how-to video beschrijving voor een link ernaartoe), dit is de beste software om met deze SPI-chip te werken; anders kun je er een proberen tussen: AsProgrammer, NeoProgrammer of Colibri (ook gemakkelijk te vinden op Google);
  2. [optioneel] een niet-beschadigde kopie van je failsafe rom-versie (bijv.: als je vóór het bricken de 56.00.513 geïnstalleerd had, heb je een werkende versie van de failsafe v56.00.513 nodig);
    voor v56.00.513 EU kun je deze vinden in de opmerkingen van deze pagina: Hoe ik CMU in mijn Mazda heb geunbricked

Procedure:

1. Gebruik de trimkit om alle trims te verwijderen en toegang te krijgen tot de CMU: je kunt verwijzen naar deze video's om te begrijpen hoe je toegang krijgt tot de CMU-eenheid;
  2. Gebruik de 10 mm dopsleutel om de hoofdbout die de CMU vasthoudt te verwijderen, trek hem eruit en koppel de connectoren los (wees heel voorzichtig, deze connectoren en bijbehorende pinnen zijn erg zwak, het lukte me gemakkelijk om iets te buigen en het was een nachtmerrie om het weer te laten passen);
  3. Gebruik de torx- en kruisschroevendraaiers om alleen de onderste metalen beugel en behuizing van de CMU te verwijderen, zodat je toegang krijgt tot het CMU-moederbord;
  4. Verwijder het CMU-moederbord, leg het ondersteboven en krijg toegang tot de SPI NOR flash-chip, probeer deze te lokaliseren met behulp van de bovenstaande afbeeldingen als referentie;
  5. Klem de testclip precies op de MX25L6445E SPI-chip zodat de magenta kabel (die PIN nr. 1 aangeeft) precies overeenkomt met de stip op de chip (die PIN nr. 1 aangeeft) (maak geen fouten: je zult de chip niet beschadigen, maar zonder een goede verbinding is programmeren niet mogelijk);
  6. Sluit de connector van de testclip aan op de SOP16-naar-SOP8-adapter (zorg ervoor dat de magenta gekleurde draad overeenkomt met de zeefdruk 1 op de adapter PCB) (anders voer je de juiste jumperverbindingen uit zoals hierboven uitgelegd);
  7. Plaats de adapter of de jumpers in de ZIF (zero insertion force) socket van de CH341A-programmeur (zorg ervoor dat je de PIN nr. 1 van de adapter overeen laat komen met de PIN nr. 1 van de 25xx-kant van de ZIF-socket, die op de programmeur zelf moet worden gezeefdrukt. In ieder geval bevindt deze zich normaal gesproken in het midden rechts (4e pin van de rechterkolom van boven) van de ZIF-socket als je er naar kijkt met de hendel naar beneden. Bekijk deze how-to video om het beter te begrijpen);
  8. OPMERKING: stap 5, 6 en 7 zijn cruciaal: als je de chip niet correct op de programmeur aansluit, is programmeren niet haalbaar;
  9. Installeer de CH341A parallelle drivers op je pc
  10. Start de CH341A programmeur op je pc, je zou een Device disconnected status moeten zien
  11. Sluit de USB-programmeur aan, je zou een Device connected status moeten zien
  12. Klik op detecteer IC-chip, de Macronix MX25L6445E moet worden gedetecteerd (wordt vaak ten onrechte gedetecteerd als MX25L6405D, dit is geen probleem omdat de 2 chips exact dezelfde paginagrootte en totale grootte hebben);
  13. Klik op chip lezen;
  14. Klik op chip verifiëren;
  15. Als de verificatie succesvol is, kun je de huidige status van de rom opslaan in een backup.bin-bestand, om je huidige status van de chip te behouden (zelfs als deze kapot is, je weet maar nooit);
  16. Wis de chip en controleer de lege ruimte van de chip;
  17. Nu heb je twee opties: of je opent het werkende ROM-bestand van dezelfde versie van je CMU OS die ik hierboven noemde (Software -> punt 2), en programmeert het om je CMU weer aan de praat te krijgen (dus je zou dan bijvoorbeeld alle bestaande tweaks kunnen verwijderen en je CMU kunnen opschonen voordat je deze bijwerkt), of als je geen geldige rom voor je CMU OS hebt gevonden, kun je gewoon de beschadigde versie van de rom behouden, naar hex offset 0x10000 (boot select partition) gaan en alle FF bytes van de rij wijzigen in 00 zodat je de opstartmodus wijzigt van OS naar update-modus: dit vertelt de CMU om te starten en te proberen de onderbroken update te voltooien. In dit laatste scenario moet je een usb-pen voorbereiden met de update die je wilt voltooien voordat je de CMU weer in je auto monteert;
  18. Programmeer het gekozen ROM-bestand op de chip en controleer de correctheid van het schrijven;
  19. OPMERKING: Alleen als alle bovenstaande stappen met succes zijn doorlopen, kun je met vertrouwen verdergaan met het opnieuw monteren van de CMU, zodat deze werkt;
  20. Monteer de CMU opnieuw;
  21. Monteer de CMU weer in de auto en in het geval dat je de updatemodus hebt geforceerd, voltooi je de updateprocedure (zorg ervoor dat je de auto deze keer niet uitschakelt);
Klaar! Als je alles zorgvuldig hebt gevolgd, zou je nu weer een werkende en gereanimeerde CMU moeten hebben :D ja!

Voor een duidelijker overzicht van de stappen die ik heb beschreven, bekijk deze uiterst nuttige how-to video.

2) Firmware updaten (zonder te vernietigen) Mzd Connect CMU:

Zoek de juiste firmware-update voor je CMU:
  • als je < 31.00.100 hebt, moet je eerst updaten naar v31.00.100
  • als je < 70.00.100 hebt, moet je eerst updaten naar v70.00.100
  • als je >= 70.00.100 hebt, kun je direct updaten naar v70.00.367 (nieuwste)

Ik heb geen links, maar je kunt iets op internet vinden.
Zodra je je update hebt gevonden, kopieer je failsafe.up en reinstall.up naar een fat32-geformatteerde lege <64gb USB-pen.

EXTREEM BELANGRIJKE OPMERKING: als je van plan bent om te updaten en je hebt Mazda AIO Tweaks op je CMU geïnstalleerd, raad ik je ten zeerste aan om ze allemaal te verwijderen (systeemherstel uitvoeren) voordat je verdergaat met de update, anders loop je het risico dat deze brickt vanwege een fout tijdens de failsafe-installatie (zoals mij is overkomen).
Zorg er ook voor dat de usb-pen alleen de updatebestanden bevat en dat het een volledig werkende usb-pen is (elke leesfout tijdens de failsafe-installatie kan ertoe leiden dat je CMU brickt).

Als je alle bovenstaande voorzorgsmaatregelen hebt genomen, kun je verdergaan met de update. Volg de PDF-gids die bij de updates is geleverd zorgvuldig: druk vóór de update op 2 en 3 in het diagnostische menu en druk elke 10-20 minuten op het rempedaal om te voorkomen dat de CMU halverwege het updateproces wordt uitgeschakeld.

Succes!

3) [bonus] Retrofit CarPlay/Android Auto

Deze kit is heel eenvoudig te installeren, volg gewoon de video in de nuttige bronnen. Je kunt werkende compatibele kits vinden op Amazon voor minder dan 150€. Het bestaat alleen uit een nieuwe, krachtigere USB-HUB en kabels (die meer stroom kunnen leveren, dus meer gegevens), en het zorgt ervoor dat de bijgewerkte CMU's (minstens op FW v70.00.021) de Android Auto- en CarPlay-functies inschakelen.
De kit die je zoekt, moet kabels C922-V6-605A en USB HUB TK78-66-9U0C bevatten en ze moeten werken voor zowel EU- als US-versies van de CMU (volgens forumbronnen, kan ik bevestigen voor de EU-versie: link naar werkende kit).

Handige bronnen:

Ik hoop echt dat deze informatie van pas komt en nuttig zal zijn voor iedereen die nog steeds met deze problemen te maken heeft.
Ik dacht dat het handig zou zijn om al deze info op één pagina te concentreren, aangezien ik er een paar dagen over heb gedaan om ze allemaal te verzamelen.

Tot slot wens ik je nogmaals een gelukkig nieuwjaar en veel succes met het aanpassen van je CMU!

Attachments

Het verwijderen van de SIP ROM maakt het alleen maar moeilijker voor je. De reden hiervoor is dat het een paar verschillende failsafe versies kan vergen om de installatie te activeren. Solderen/ontsolderen zal het uiteindelijk verpesten. Lees de chip en plaats hem hier als .txt-bestand.
Detecteert de programmeur de chip (CTRL + D) MX25L6445E automatisch? Dat zou moeten, als alle draden intact zijn en de verbindingen op de juiste plaats zitten.

Ik heb geprobeerd de ROM van mijn Mazda CMU te flashen volgens de bovenstaande instructies, maar na een paar keer de chip te hebben verwijderd en opnieuw geplaatst (met een testclip), kan de CH341A de chip niet meer lezen. Ik heb zelfs de chip van de printplaat verwijderd en op een adapter gesoldeerd, maar het resultaat blijft hetzelfde. Ik denk dat mijn BIOS-chip nu kapot is. Ik heb online gezocht naar een vervangende chip en alleen de chip MX25L6445EMI-10G gevonden, terwijl mijn originele chip MX25L6445EMR-12G is. Kan ik deze chip vervangen?

Ja, dat kan, het is een snellere chip. -10: 104 MHz, -12: 86 MHz, EMI = Industrieel (-40C - 85C) EMR = Automotive (-40C - 105C). Ja, EMR heeft een beter temperatuurbereik, maar ik denk niet dat dat een probleem is.

Een paar jaar geleden kocht ik een zak van tien EMI -10G van Aliexpress. Ze werden geëxtraheerd uit overtollige apparatuur (Epson-printer), maar ze flitsten prima door de chip direct in de clip te bevestigen (niet solderen).

Ja, dat kan, het is een snellere chip. -10 : 104Mhz, -12 : 86Mhz, EMI = Industrial (-40C - 85C) EMR = Automotive (-40C - 105C). Ja, EMR heeft een beter temperatuurbereik, maar ik denk niet dat het een probleem is.

Een paar jaar geleden kocht ik een zak van tien EMI -10G van Aliexpress. Ze werden geëxtraheerd uit overtollige apparatuur (Epson-printer), maar ze flitsten prima door de chip direct in de clip te bevestigen (niet solderen).
Hartelijk dank voor uw antwoord

Ik heb al een nieuwe chip (MX25L6445EMI-10G) besteld om de kapotte BIOS-chip (MX25L6445EMR-12G) te vervangen.
Sorry, ik ben geen professional in programmeren.
Weet iemand het juiste ROM voor deze chip? Kun je me het ROM-bestand geven om de CMU BIOS-chip te flashen?

Bedankt allemaal voor alle informatie in deze thread. Het is een levensredder geweest voor mijn Mazda CMU.

Ik zal mijn geval samenvatten, misschien helpt het iemand.
Uitgangspunt: Mijn auto, Mazda 6 SW 2016 EU (Spanje). Versie 56 00 230 EU geïnstalleerd en AIO-tweaks geïnstalleerd. Ik probeerde te upgraden naar de nieuwste versie om de USB-module te installeren.
1e fout: AIO-tweaks bleven geïnstalleerd. U MOET altijd AIO-tweaks verwijderen voordat u bijwerkt. Ze lieten mijn failsafe-installatie mislukken.
2e fout: Ik stopte de installatie halverwege. U MOET altijd failsafe & update (als uw versie beide vereist) installeren met uw systeem AAN. Zet de auto niet halverwege uit.

Na de 1e en 2e fout was mijn CMU gebrickt, scherm zwart en niets werkte (alleen de radio...). Paniek!
Dankzij deze thread en na wat gesteggel ben ik erin geslaagd het te herstellen.
LEES DEZE THREAD (meer dan eens) en begrijp alle procedures. Ik heb het gedaan en voor mij werkte het, na een paar pogingen en mislukkingen:
1e.- Ik heb mijn CMU opnieuw geprogrammeerd met een USB-programmeur. Ik volgde de video die in bericht #96 werd genoemd en ik gebruikte rom rom-513B.bin
2e daarna heb ik cmu150_EU_59.00.502A_reinstall.up geïnstalleerd.

Na 1 & 2 kwam mijn systeem weer tot leven! Daarna heb ik alle juiste dingen gedaan die ik in de eerste plaats had moeten doen. Ik heb mijn systeem opgeschoond, alle tweaks verwijderd, een fabrieksreset uitgevoerd en een schone installatie van cmu150_EU_74.00.324A_update.up uitgevoerd.

Nogmaals bedankt

Hartelijk dank voor de gedetailleerde instructies.

Ik heb het geprobeerd op mijn CMU, die beschadigd raakte door een slechte firmware-update (het systeem werd uitgeschakeld nadat het failsafe-pakket was geïnstalleerd).
Ik nam de Ch341a-programmeur en de SOP16-testclip met een DIY-adapter. Tijdens het programmeren werd een fout weergegeven: "Write operation timeout failed".
Ik heb de chip losgesoldeerd en op een speciaal paneel gesoldeerd. Tijdens het programmeren werd dezelfde fout weergegeven. Misschien is mijn chip al kapot?

View attachment 300729

View attachment 300733
Waarom moet je de chip desolderen als je alleen het contact van de soic clip naar de IC-pin hoeft te controleren!
Misschien was je SOIC-chip dood nadat je hem van de CMU-kaart hebt gesoldeerd!
Alle fouten en/of fouten bij het lezen/schrijven zijn contact van SOIC Clip en Chip!
Als je in Vietnam woont, kun je contact met me opnemen via Zalo: nul negen acht negen vijf een twee negen acht negen

Waarom moet je de chip ont solderen als je alleen het contact van de soic clip naar de IC-poot hoeft te controleren!
Misschien was je SOIC-chip dood nadat je hem van de CMU-kaart had ont soldeerd!
Alle fouten en/of fouten bij het opnieuw lezen/schrijven zijn contact van SOIC Clip en Chip!
Als je in Vietnam woont, kun je contact met me opnemen via zalo: nul negen acht negen vijf een twee negen acht negen
Bro, heel erg bedankt!

Hallo,
Ik wil ASH8 bedanken voor de verstrekte bestanden, en iedereen die de tijd neemt om dit onderwerp te beantwoorden, dankzij jullie kon ik het probleem met de gebricked CMU oplossen.

Ik gebruik een clip SOP16 (https://pt.aliexpress.com/item/1005...tml?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.11.3dc8caa4HeQveD&gatewayAdapt=glo2bra)

CH341a
(https://pt.aliexpress.com/item/1005006205234369.html?spm=a2g0o.or der_list.order_list_main.11.3dc8caa4HeQveD&gatewayAdapt=glo2bra)

Kabels
(https://pt.aliexpress.com/item/1005...tml?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.16.4399caa4w7xPQN&gatewayAdapt=glo2bra)

Ik volg gewoon die youtube gids
(software staat in de videobeschrijving).

Ik heb de 70.00.100A EU N software gebruikt die ASH8 me gaf om de eerste corrupte installatie te doen en toen kon ik updaten naar versie 74.00.324A.

Ik ben geen expert, maar met veel onderzoek en informatie van deze uitstekende groep kon ik het probleem oplossen.
Opmerking: de eerste testclip die ik bestelde kon de chip niet lezen, ik moest de tweede bestellen en toen kon ik het doen.
Ik ging van €1.430 uitgaven naar slechts €10.

Update: my CMU is working again! It seems my .bin file was corrupted or wrong. First time when I started the upgrade I had failsafe and reinstallation files with wrong checksums and maybe this wrong failsafe stored in Flash Memory. Later when I had the correct FW, the update failed again. Also the Testclip caused a lot of headache due to the wrong contacts. I measured 4-5 times the wires with multimeter to get the good contact, everything looked perfect but reprogramming the Flash Memory failed (I have 2 sets of Testclips and adapters). Finally I soldered the wires directly to the chip, corrected .bin file uploaded (Trafmaster sent me a perfect rescue .bin, thank you!) to Flash Memory and success!
Goedenavond alma12,

kun je je rescue bin delen?

Ik lijk hetzelfde probleem te hebben als jij.
Bedankt bij voorbaat en groeten uit Duitsland

Het lijkt erop dat mijn apparaat dood is. Op een dag uit het niets startte de radio niet op. Alleen het Mazda-logo, niets meer. Vandaag heb ik geprobeerd het in de herstelmodus te flashen. Ik heb veel versies geprobeerd. Zodra ik 00 in 0x0010000 zet, gaat de radio in een black screen boot loop. Elke ~20-30 seconden start hij opnieuw op. Het scherm blijft zwart.

Bedankt allemaal voor alle informatie in deze thread. Het is een redder in nood geweest voor mijn Mazda CMU.

Ik zal mijn geval samenvatten, misschien helpt het iemand.
Uitgangspunt: Mijn auto, Mazda 6 SW 2016 EU (Spanje). Versie 56 00 230 EU geïnstalleerd en AIO-tweaks geïnstalleerd. Ik probeerde te upgraden naar de nieuwste versie om de USB-module te installeren.
1e fout: AIO-tweaks bleven geïnstalleerd. U MOET altijd AIO-tweaks verwijderen voordat u bijwerkt. Ze lieten mijn failsafe-installatie mislukken.
2e fout: Ik stopte de installatie halverwege. U MOET altijd failsafe & update (als uw versie beide vereist) installeren met uw systeem AAN. Schakel de auto niet halverwege uit.

Na de 1e en 2e fout was mijn CMU gebrickt, het scherm zwart en niets werkte (alleen de radio....). Paniek!
Dankzij deze thread en na wat worstelen ben ik erin geslaagd het te herstellen.
LEES DEZE THREAD (meer dan eens) en begrijp alle procedures. Ik heb het gedaan en voor mij werkte het, na een paar pogingen en mislukkingen:
1e.- Ik heb mijn CMU opnieuw geprogrammeerd met een USB-programmeur. Ik volgde de video die in bericht #96 werd genoemd en ik gebruikte rom rom-513B.bin
2e daarna installeerde ik cmu150_EU_59.00.502A_reinstall.up

Na 1 & 2 kwam mijn systeem weer tot leven! Daarna heb ik alle juiste dingen gedaan die ik in de eerste plaats had moeten doen. Ik heb mijn systeem opgeschoond, alle tweaks verwijderd, een fabrieksreset uitgevoerd en een schone installatie van cmu150_EU_74.00.324A_update.up uitgevoerd.

Nogmaals bedankt
Hallo, kunt u mij de cmu150_EU_59.00.502A_reinstall.up bestand sturen, alstublieft? Ik zit in dezelfde situatie, maar het is niet volledig gebrickt en ik wil testen of het opnieuw installeren van dezelfde versie die ik heb het kan oplossen. Hartelijk dank voor het delen, groeten.

301 - 319 of 319 Posts