2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

Hoe te: TWM Shifter Bushings & Console Demontage

38K views 27 replies 17 participants last post by  bigriver  
#1 · (Edited)
Ik kon geen specifieke handleidingen met foto's vinden voor het demonteren van de middenconsole van de 2010 MS3 (hij is iets anders dan gen1) voor het installeren van de TWM Shifter Bushings. Gelukkig was het niet zo moeilijk, maar voor iemand die nog nooit eerder een auto heeft gemodificeerd, kan zelfs het uit elkaar halen van een plastic behuizing een beetje intimiderend lijken. Totdat je wat elleboogvet gebruikt. :)

Hoe dan ook, deze gids is in de eerste plaats bedoeld voor een vriend van me met wat veronderstellingen en moet alleen als aanvulling worden gebruikt, dus er zouden geen verrassingen moeten zijn. Dit is een zeer minimale installatie en vereist niet het demonteren en verwijderen van de hele console, hoewel dit nodig kan zijn als je grote handen hebt of geen toegang hebt tot iemand met kleine handen. :p

De eerste keer dat je de middenconsole uit elkaar haalt, trek je de handrem zo hoog mogelijk op, begin je met de bekerhouder open, steek je je handen erin en trek je zo recht verticaal mogelijk. De zijkanten en de voorkant kwamen er bij mij als eerste uit, de achterkant als laatste. Maar idealiter zou de achterkant er als eerste uit moeten komen, omdat de clip die hem vasthoudt anders is dan de rest, en als je geluk hebt, maakt de beweging ook de schakelbak los.



Zo niet, geen probleem. Na het verwijderen van de bekerhouder, de versnellingspookknop eraf gehaald, en toen stak ik mijn hand erin en rekte ik de binnenbehuizing van de console een beetje op om de onderste clips van de schakelafdekking vrij te maken.



Op dit punt voorzichtig van onderen trekken en iets omhoog tillen. Het geheel zou eruit moeten komen. Denk eraan om de schakelhoes over de schroefdraadversnellingspook te tillen.



De gebieden in de groene cirkel springen eruit als je een platkopschroevendraaier insteekt. Ik gok dat ze voor verwarmde stoelen zijn die we niet hebben! Voor de 12V DC-adapter haal je de blauwe behuizing eraf en zoek je naar een verticale sleuf langs de beige behuizing. Steek er een platte kop in en het is allemaal duidelijk.



Voor de kogelgewricht in de blauwe cirkel gebruikte ik een punttang gewikkeld in isolatietape en tilde ik deze op in plaats van de rand van de behuizing als draaipunt te gebruiken. Doe beide. Trek ook de schakelkabelverbindingen uit de behuizing in de groene cirkel. Ze zitten een beetje strak, de linker kwam er gemakkelijker uit dan de rechter. Trek zo recht verticaal mogelijk. Ze klikken in en uit.



Ik moest trekken en de kabel in de rode cirkel verwijderen. Kost best wat kracht. Een van de drie dingen zal gebeuren: de tie-wrap springt uit de plastic behuizing, de tie-wrap zelf maakt zichzelf los (dit gebeurde bij mij), of de clip breekt. Je ziet ook de twee 10 mm bouten.

Nadat alles was verwijderd, haalde ik de vier bouten eruit. Verwijderde elke drukring met een zeer kleine platkopschroevendraaier als wig. Om de rubberen bus te verwijderen, stak ik mijn hand onder de behuizing, pakte ik hem vast en gebruikte ik een punttang om de bovenkant van de bus te knijpen en hem van onderen eruit te dwingen terwijl ik er tegelijkertijd aan trok.

Wees bij het installeren van de nieuwe schakelbusjes heel voorzichtig bij het schuiven ervan onder de schakelbak, omdat ze langs de zijkanten onder het tapijt kunnen vallen. Lijn ze zo goed mogelijk uit, plaats de ring en lijn elk gat opnieuw uit met de 10 mm bout. Draai ze gelijkmatig vast alsof je een band verwisselt en keer alles hierboven om.

Ga dan een ritje maken!
De shifter voelt nu absoluut geweldig aan. Hij springt bijna direct in de versnelling met minimale inspanning en minder focus. Voelt zeker meer veerkrachtig aan omdat de rubberen ringen dat effect dempten, maar gemiste 2e-3e versnellingen lijken voor mij grotendeels geëlimineerd te zijn.

---

Aanvullende bronnen:

Santiago's gen1 MS3 beeldmateriaal

Redline Goods Gids in PDF
 
#3 ·
Ik heb de mijne vandaag geĂŻnstalleerd met behulp van deze instructies. Bedankt voor de 'How-To' trouwens! Het is een geweldige mod en het schakelen voelt scherper aan, maar toen ik hem uitprobeerde voor een testrit op de binnenwegen, heb ik nog steeds het probleem met het schakelen van 2 naar 3. Ik heb een achterste motorsteun om dit probleem te verhelpen, maar ik moet hem nog installeren. Ik zal hem installeren wanneer mijn UR downpipe en testpijp volgende week binnenkomen en het allemaal tegelijk doen.
 
#4 ·
Ja, ik zal ergens volgende maand een CP-E 75 duro achterste motorsteun ophalen. Hopelijk maakt dit het schakelen nog soepeler en preciezer. Maar voor $30 zijn dit zeker een waardevolle upgrade en een goede ervaring om in de console te komen als je ooit besluit om over te stappen op een short throw shifter.
 
#7 ·
Ze zitten onder de 10 mm bouten in de laatste stap, het zijn gewoon rubberen grommets met een metalen inzet, je moet de metalen inzet eruit wippen, dan het rubberen deel eruit trekken, het is een beetje vervelend maar het duurt niet te lang.
 
#9 ·
Bedankt HomieJaime en Catchphrase, ik heb net een set besteld bij Jbarone. Ik ben blij dat jullie hier zijn om de dingen duidelijk te maken voor iemand zoals ik, die dit soort dingen nog nooit heeft gedaan. Sterker nog, ik ben nog dankbaarder omdat de installatie-instructies van Jbarone's website op zijn best erg vaag zijn voor iemand die hier nieuw in is. De laatst geplaatste foto maakt de dingen duidelijk!
 
#10 ·
Verwijder alle vier de rubberen/metalen ringen en schuif vervolgens de nieuwe metalen bussen onder de schakelbehuizing. Je hoeft ze alleen maar in de algemene positie te krijgen, de ring bovenop de schakelbehuizing te plaatsen en uit te lijnen met de 10 mm bout door ze met de hand vast te draaien om kruisdraad te voorkomen voordat je ze vastzet.
 
#11 ·
#12 ·
TWM heeft me daadwerkelijk een PDF gestuurd met instructies voor de installatie in 2010. Hieronder bijgevoegd. Goede uitleg, hoor!
 

Attachments

  • Like
Reactions: CptMorgan
#13 ·
Heb je hun instructies daadwerkelijk gebruikt? Dit was er niet toen ik deze gids voor het eerst schreef. Mijn handen zijn klein genoeg om niet de hele middenconsole te hoeven verwijderen. Dat zal ik zeker moeten doen als de tijd komt om draad te trekken voor een stereo. Tot dan.
 
#14 ·
Ja, helaas moest ik dat doen. Ik heb eigenlijk vrij grote handen en de ratelverlenging die ik heb is niet erg lang, dus ik moest de hele afdekking eraf halen. Het was echt vrij eenvoudig en ik had het in 25-30 minuten geĂŻnstalleerd en weer in elkaar gezet.
 
#16 · (Edited)
Ik zit vast met het installeren van mijn bussen.

Dus ik heb alles verwijderd en ik ben bij de stap met de schakelkabels en de kogelgewricht. Ik ben in de war over hoe ik het kogelgewricht eruit moet halen, kan het er volledig uit? Ik kan het alleen naar één kant kantelen. En moet het eruit om de schakelkabels te kunnen trekken? Want ik heb geprobeerd ze behoorlijk hard te trekken en het enige wat ik deed was mijn handen opensnijden. Ik merkte dat deze stap niet in de handleiding van TWM staat, is het nodig?

EDT: Ik heb wel een MZ3, maar het lijkt precies dezelfde procedure te zijn.

Heb ze gekregen zonder de schakelkabels te verwijderen
 
#17 ·
Verwijdering bekerhouder

HĂ© jongens,

Bedankt voor het plaatsen van de instructies, maar ik lijk vast te zitten bij Stap #1 -- het uittrekken van de bekerhouder. Uit de eerder gelinkte TWM-instructies blijkt dat de achterste clip gemakkelijk verwijderd zou moeten kunnen worden, dus ik wil niet te hard trekken en het risico lopen iets in mijn auto te breken. Moet ik gewoon harder trekken of is er een trucje voor? Kan iemand meer foto's van deze stap plaatsen, zodat ik de onderkant van de bekerhouder kan zien en misschien hoeveel (zo ja) van het centrale opbergvak ook wordt verwijderd?

Bedankt!
 
#18 ·
Pak het gewoon naast de handrem en trek. Je zult niets breken.
 
#19 ·
Ben er toch in geslaagd het een beetje te kraken :(

HĂ© jongens,

Dus ik probeerde het er gewoon uit te trekken en slaagde erin het dunne stuk plastic aan de meest linkerkant (de bekerhouderkant, niet de kant van de parkeerrem) te kraken. Ik heb echter al het andere goed uitgevogeld, dus dat is een pluspunt. Ook denk ik dat er geen toekomstig probleem zal zijn, nu ik weet waar de clips zitten en hoe ze eruit getrokken worden. Weet iemand of ik dit onderdeel nogmaals kan bestellen? Het is slechts cosmetische schade en het is relatief onopvallend als alles weer op zijn plaats zit, maar ik heb liever geen kapotte spullen in mijn auto.

Het onderdeel dat ik zoek is hier verkrijgbaar:

2010 Mazda MAZDA3 Console - Parts.com

maar alleen als onderdeel van een complete "parkeerremhoes"-assemblage die de bekerhouder bevat en me $73 kost, exclusief verzendkosten. Als je naar de illustratie kijkt, wil ik alleen het deel van de afbeelding met het label #10, zonder het subdiagram met het label #11. Ik heb een beetje het gevoel dat het voor zo'n eenvoudig stuk plastic eigenlijk niet meer dan $20 zou moeten kosten, maar ik weet niet of iemand het me apart zal verkopen.

Nogmaals bedankt!
 
#20 ·
Je hebt het kapot gemaakt? Hoe dan? Sorry, vriend...je zult de bittere pil misschien moeten slikken en dat kopen. Ik betwijfel ten zeerste of iemand dat zomaar ergens heeft liggen.
 
#21 ·
Het deel dat ik rood heb omcirkeld, is de plek waar het is afgebroken. In wezen zijn er drie clips langs de linkerkant, en de twee aan beide uiteinden lieten los, maar de middelste niet in eerste instantie, dus brak het af. Er is echter niets afgebroken, het is gewoon netjes doormidden gebroken, dus bij het opnieuw installeren is het nauwelijks merkbaar. Waarschijnlijk geen $73 waard om te repareren op dit moment, dus ik hoop dat ik iets goedkoper kan vinden. Ik heb het gevoel dat het onderdeel beschikbaar zou moeten zijn, want ze verkopen het bekerhoudergedeelte apart, dus als je het onderdeel dat ik wil weghaalt, heb je nog steeds een verkoopbaar artikel.
 

Attachments

#22 ·
Ik ben op zoek naar de middenconsole remafdekking en kan niets goedkoper vinden! Dat is een beetje belachelijk voor een stuk plastic!
 
#23 ·
Je kunt proberen contact op te nemen met Garry op deze forums van PartsForMyMazda.com om te zien of er een manier is om alleen dat onderdeel te krijgen, of met de mensen van Online Mazda Parts. Anders, als je geen haast hebt, stel dan een ebay-waarschuwing in voor 'mazda 3 cup holder 2010'.
 
#24 ·
Heb deze installatie net gedaan, maar JBarone-bussen gebruikt. Verwachtte niet veel van een mod van $25, maar was eigenlijk aangenaam verrast door de verbetering. Het is een bescheiden verandering waar je snel aan went, maar toch zeer de moeite waard qua kosten en tijd. Het sponsachtige/papperige effect van de standaard bussen is 100% verwijderd. Ik begrijp niet waarom Mazda deze niet standaard maakt. Stel je voor. Ik hoefde ook niet de 2 kabels te trekken en het cirkelvormige ding te verwijderen, hoewel dat de installatie gemakkelijker zou hebben gemaakt (vooral als je grote handen hebt). Ik was gewoon paranoĂŻde dat ik iets zou breken, dus ik heb het verwijderen van spullen tot een minimum beperkt. Ten slotte liet ik bijna een bus in het tapijt vallen. Pas daarvoor op, want dat zal waarschijnlijk de lengte van deze installatie verdubbelen. Van opmerking: ik heb een magneetverlenger om staal op moeilijk bereikbare plaatsen op te pakken, maar de JBarone-bussen zijn van iets anders gemaakt en werden niet beĂŻnvloed door de magneet, waardoor deze nutteloos werd. Even ter info.
 
#25 ·
Ten slotte liet ik bijna een bus in het tapijt vallen. Pas daarvoor op, want dat zal waarschijnlijk de lengte van deze installatie verdubbelen. Ik heb een magneetverlenger om staal op moeilijk bereikbare plaatsen op te pakken, maar de JBarone-bussen zijn van iets anders gemaakt en werden niet beĂŻnvloed door de magneet, waardoor deze nutteloos was. Even ter info
Ja, ze worden meestal uit aluminium gesneden op een draaibank, wat niet magnetisch is. Je zou dit technisch gezien kunnen doen met stalen ringen van de juiste grootte en wat JB-las om ze bij elkaar te houden.Als je een bus in het tapijt laat vallen, zit er een tapijtklep in het midden van elke stoel waar je je hand doorheen kunt steken en ernaar kunt grijpen.
 
#26 · (Edited)
Ik heb deze installatie afgelopen zaterdag gedaan, had wat problemen dus ik moest de hele middenconsole verwijderen, wat er intimiderend uitziet, maar helemaal niet moeilijk was.

Zoals anderen al hebben gezegd, geeft het verwijderen ervan je veel meer ruimte om te werken, en mijn gigantische worstvingers/handen passen gewoon niet in dat kleine gebied, dus het hele ding moest eruit - afgezien van een paar elektrische connectoren, zijn het maar 4 schroeven om te verwijderen.

Hoe dan ook, schakelen is verbeterd en het is een geweldige en effectieve aanvulling op een achterste motorsteun, de shifter voelt nu erg solide en precies aan.

Bedankt aan iedereen voor de instructies, foto's etc.