Ik kon geen specifieke handleidingen met foto's vinden voor het demonteren van de middenconsole van de 2010 MS3 (hij is iets anders dan gen1) voor het installeren van de TWM Shifter Bushings. Gelukkig was het niet zo moeilijk, maar voor iemand die nog nooit eerder een auto heeft gemodificeerd, kan zelfs het uit elkaar halen van een plastic behuizing een beetje intimiderend lijken. Totdat je wat elleboogvet gebruikt. 
Hoe dan ook, deze gids is in de eerste plaats bedoeld voor een vriend van me met wat veronderstellingen en moet alleen als aanvulling worden gebruikt, dus er zouden geen verrassingen moeten zijn. Dit is een zeer minimale installatie en vereist niet het demonteren en verwijderen van de hele console, hoewel dit nodig kan zijn als je grote handen hebt of geen toegang hebt tot iemand met kleine handen.
De eerste keer dat je de middenconsole uit elkaar haalt, trek je de handrem zo hoog mogelijk op, begin je met de bekerhouder open, steek je je handen erin en trek je zo recht verticaal mogelijk. De zijkanten en de voorkant kwamen er bij mij als eerste uit, de achterkant als laatste. Maar idealiter zou de achterkant er als eerste uit moeten komen, omdat de clip die hem vasthoudt anders is dan de rest, en als je geluk hebt, maakt de beweging ook de schakelbak los.

Zo niet, geen probleem. Na het verwijderen van de bekerhouder, de versnellingspookknop eraf gehaald, en toen stak ik mijn hand erin en rekte ik de binnenbehuizing van de console een beetje op om de onderste clips van de schakelafdekking vrij te maken.

Op dit punt voorzichtig van onderen trekken en iets omhoog tillen. Het geheel zou eruit moeten komen. Denk eraan om de schakelhoes over de schroefdraadversnellingspook te tillen.

De gebieden in de groene cirkel springen eruit als je een platkopschroevendraaier insteekt. Ik gok dat ze voor verwarmde stoelen zijn die we niet hebben! Voor de 12V DC-adapter haal je de blauwe behuizing eraf en zoek je naar een verticale sleuf langs de beige behuizing. Steek er een platte kop in en het is allemaal duidelijk.

Voor de kogelgewricht in de blauwe cirkel gebruikte ik een punttang gewikkeld in isolatietape en tilde ik deze op in plaats van de rand van de behuizing als draaipunt te gebruiken. Doe beide. Trek ook de schakelkabelverbindingen uit de behuizing in de groene cirkel. Ze zitten een beetje strak, de linker kwam er gemakkelijker uit dan de rechter. Trek zo recht verticaal mogelijk. Ze klikken in en uit.

Ik moest trekken en de kabel in de rode cirkel verwijderen. Kost best wat kracht. Een van de drie dingen zal gebeuren: de tie-wrap springt uit de plastic behuizing, de tie-wrap zelf maakt zichzelf los (dit gebeurde bij mij), of de clip breekt. Je ziet ook de twee 10 mm bouten.
Nadat alles was verwijderd, haalde ik de vier bouten eruit. Verwijderde elke drukring met een zeer kleine platkopschroevendraaier als wig. Om de rubberen bus te verwijderen, stak ik mijn hand onder de behuizing, pakte ik hem vast en gebruikte ik een punttang om de bovenkant van de bus te knijpen en hem van onderen eruit te dwingen terwijl ik er tegelijkertijd aan trok.
Wees bij het installeren van de nieuwe schakelbusjes heel voorzichtig bij het schuiven ervan onder de schakelbak, omdat ze langs de zijkanten onder het tapijt kunnen vallen. Lijn ze zo goed mogelijk uit, plaats de ring en lijn elk gat opnieuw uit met de 10 mm bout. Draai ze gelijkmatig vast alsof je een band verwisselt en keer alles hierboven om.
Ga dan een ritje maken!
De shifter voelt nu absoluut geweldig aan. Hij springt bijna direct in de versnelling met minimale inspanning en minder focus. Voelt zeker meer veerkrachtig aan omdat de rubberen ringen dat effect dempten, maar gemiste 2e-3e versnellingen lijken voor mij grotendeels geëlimineerd te zijn.
---
Aanvullende bronnen:
Santiago's gen1 MS3 beeldmateriaal
Redline Goods Gids in PDF
Hoe dan ook, deze gids is in de eerste plaats bedoeld voor een vriend van me met wat veronderstellingen en moet alleen als aanvulling worden gebruikt, dus er zouden geen verrassingen moeten zijn. Dit is een zeer minimale installatie en vereist niet het demonteren en verwijderen van de hele console, hoewel dit nodig kan zijn als je grote handen hebt of geen toegang hebt tot iemand met kleine handen.
De eerste keer dat je de middenconsole uit elkaar haalt, trek je de handrem zo hoog mogelijk op, begin je met de bekerhouder open, steek je je handen erin en trek je zo recht verticaal mogelijk. De zijkanten en de voorkant kwamen er bij mij als eerste uit, de achterkant als laatste. Maar idealiter zou de achterkant er als eerste uit moeten komen, omdat de clip die hem vasthoudt anders is dan de rest, en als je geluk hebt, maakt de beweging ook de schakelbak los.

Zo niet, geen probleem. Na het verwijderen van de bekerhouder, de versnellingspookknop eraf gehaald, en toen stak ik mijn hand erin en rekte ik de binnenbehuizing van de console een beetje op om de onderste clips van de schakelafdekking vrij te maken.

Op dit punt voorzichtig van onderen trekken en iets omhoog tillen. Het geheel zou eruit moeten komen. Denk eraan om de schakelhoes over de schroefdraadversnellingspook te tillen.

De gebieden in de groene cirkel springen eruit als je een platkopschroevendraaier insteekt. Ik gok dat ze voor verwarmde stoelen zijn die we niet hebben! Voor de 12V DC-adapter haal je de blauwe behuizing eraf en zoek je naar een verticale sleuf langs de beige behuizing. Steek er een platte kop in en het is allemaal duidelijk.

Voor de kogelgewricht in de blauwe cirkel gebruikte ik een punttang gewikkeld in isolatietape en tilde ik deze op in plaats van de rand van de behuizing als draaipunt te gebruiken. Doe beide. Trek ook de schakelkabelverbindingen uit de behuizing in de groene cirkel. Ze zitten een beetje strak, de linker kwam er gemakkelijker uit dan de rechter. Trek zo recht verticaal mogelijk. Ze klikken in en uit.

Ik moest trekken en de kabel in de rode cirkel verwijderen. Kost best wat kracht. Een van de drie dingen zal gebeuren: de tie-wrap springt uit de plastic behuizing, de tie-wrap zelf maakt zichzelf los (dit gebeurde bij mij), of de clip breekt. Je ziet ook de twee 10 mm bouten.
Nadat alles was verwijderd, haalde ik de vier bouten eruit. Verwijderde elke drukring met een zeer kleine platkopschroevendraaier als wig. Om de rubberen bus te verwijderen, stak ik mijn hand onder de behuizing, pakte ik hem vast en gebruikte ik een punttang om de bovenkant van de bus te knijpen en hem van onderen eruit te dwingen terwijl ik er tegelijkertijd aan trok.
Wees bij het installeren van de nieuwe schakelbusjes heel voorzichtig bij het schuiven ervan onder de schakelbak, omdat ze langs de zijkanten onder het tapijt kunnen vallen. Lijn ze zo goed mogelijk uit, plaats de ring en lijn elk gat opnieuw uit met de 10 mm bout. Draai ze gelijkmatig vast alsof je een band verwisselt en keer alles hierboven om.
Ga dan een ritje maken!
De shifter voelt nu absoluut geweldig aan. Hij springt bijna direct in de versnelling met minimale inspanning en minder focus. Voelt zeker meer veerkrachtig aan omdat de rubberen ringen dat effect dempten, maar gemiste 2e-3e versnellingen lijken voor mij grotendeels geëlimineerd te zijn.
---
Aanvullende bronnen:
Santiago's gen1 MS3 beeldmateriaal
Redline Goods Gids in PDF