2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

Welke bandenspanning gebruik je?

17K views 17 replies 14 participants last post by  Jackbauer  
#1 ·
Ik heb een 2019 M3 AWD Sedan met de Toyo Proxes A40s. Hoewel de fabrieksspecificatie is om ze op 36 psi te laten draaien, laat ik ze op 41-42, omdat ik van een stuggere rit houd en minder kans heb om een wiel te beschadigen op een kuil. Ik heb mijn auto net naar de dealer gebracht voor de jaarlijkse olieverversing en de software-terugroepactie, en natuurlijk hebben ze de bandenspanning weer verlaagd naar 36 psi. Het verbaasde me niet, maar het is een beetje irritant. Dat gezegd hebbende, vraag ik me af met welke bandenspanning andere lezers hun banden rijden.

Wil je delen?

#4 ·
Ik rijd mijn 2019 AWD met 39–40 psi om dezelfde redenen als u, en ik ben ook meer bezorgd dat de druk te laag is dan te hoog.

Ook ik ben gefrustreerd dat mijn monteur hem tot 36 heeft verlaagd.

#5 ·
Hallo! Mijn 2020 G150 Sedan werd af fabriek geleverd met Bridgestone Blizzak (winterbanden) en Bridgestone Turanza banden (zomerbanden). De wielmaat is standaard - 215/45/18, en mijn zomerbanden zijn door de dealer gemonteerd omdat ik ze daar opsla. Hoewel er op de dorpel staat dat de druk 2,5 [bar] (36 psi) moet zijn, hebben ze ze opgepompt tot 2,7 [bar] (39 psi) op elke hoek (koude meting). Tijdens het rijden kunnen de voorbanden oplopen tot 2,9 [bar] (42 psi) en 2,8 [bar] (40 psi) op de achterbanden. Het lijkt me hoog, aangezien ik gewend ben om 2,5 [bar] te gebruiken op mijn vorige auto's, maar de dealer zei dat dit de standaardpraktijk was voor dit specifieke bandentype en -maat. De auto rijdt prima en lijkt tot nu toe niet te stug.

#10 ·
Toen ik vroeger elke dag een uur heen en terug naar mijn werk reed, op een mix van snelweg en bochtige binnenwegen, met een Subaru Impreza, merkte ik dat de buitenste schouders van de voorbanden te snel sleten bij de standaard bandenspanning (ik was obsessief over de uitlijning, dus het kwam niet door een slechte uitlijning). Laten we zeggen dat ik het meeste uit mijn dagelijkse rijtijd haalde, door mijn best te doen om mijn hersens uit mijn oor-gaten te spuiten door de auto in de bochten te gooien. Ik merkte dat ik meer levensduur uit de banden haalde door de voorbanden met 2-4 psi en de achterbanden met 1-2 psi te overvullen. Ik merkte ook dat meer dan dat me niet meer profiel opleverde, de auto nerveus maakte in een rechte lijn, en er ook voor zorgde dat de banden eerder begonnen te slippen bij het hard insturen. Natuurlijk was dit allemaal op een Subaru met Eagle GT+4 banden in de jaren 90, dus niets daarvan is misschien relevant vandaag... Over het algemeen zou ik zeggen dat je de druk moet proberen te veranderen als je dezelfde route kunt rijden, en kijken of je enig verschil kunt voelen. In ieder geval zou ik de druk niet te veel veranderen ten opzichte van de standaard, omdat het het rijgedrag van de auto vreemd en onvoorspelbaar kan laten aanvoelen. Maak je ook geen zorgen over de druk tijdens het rijden. Alle aanbevolen drukken zijn koude drukken, wat betekent dat de auto en de banden op omgevingstemperatuur zijn. Ze doen hun aanbevelingen wetende dat de druk tijdens het rijden zal toenemen.

#11 ·
Ik had nogal het tegenovergestelde toen ik mijn nieuwe auto ophaalde. De rit naar huis was verschrikkelijk, ik dacht dat ik in een Flintstones-voertuig reed met rotsbanden.

Ik heb het gemeten toen ik thuiskwam en de dealer had meer dan 55 psi in de banden. Na het aanpassen van de druk naar wat er op de deurstijl staat, was het rijgedrag en de handling zoveel beter. Ik zeg: houd je aan wat de ingenieurs voor druk hebben besloten.

#13 ·
Ik heb het gemeten toen ik thuiskwam en de dealer had meer dan 55 psi in de banden....Ik zeg, houd je aan wat de ingenieurs voor druk hebben besloten.
Het is niet dat de dealer de banden heeft opgepompt tot 55 psi, maar dat ze ze niet hebben leeggepompt van de hoge druk waartoe de banden in de fabriek worden opgepompt, zoals ze zouden moeten doen tijdens de pre-inspectie. De fabriek pompt ze zo hoog op om te voorkomen dat de banden platte plekken ontwikkelen tijdens transport en opslag.

#12 ·
Ik heb een 2019 M3 AWD Sedan met de Toyo Proxes A40s. Hoewel de fabrieksspecificatie is om ze op 36 psi te laten draaien, laat ik ze op 41-42 draaien, omdat ik van een stijvere rit hou en minder kans heb om een wiel op een kuil te beschadigen. Ik heb mijn auto net naar de dealer gebracht voor de jaarlijkse olieverversing en de software-terugroepactie, en natuurlijk hebben ze de bandenspanning weer verlaagd naar 36 psi. Het verbaasde me niet, maar het is een beetje irritant. Dat gezegd hebbende, vraag ik me af welke bandenspanning andere lezers hun banden gebruiken.

Wil je het delen?
Ik pomp ook een hogere druk op mijn banden - 40 voor en 39 achter. Mijn bandenspanning verliest ongeveer 2-3 psi per maand als hij in de garage staat. Ik geef ook de voorkeur aan de stijvere rit.

#14 ·
Ik houd ze op 36 PSI zoals aanbevolen op mijn '19 Mazda3 AWD met de Toyo Proxes AS.
Op mijn andere auto is de aanbeveling 35 PSI voor en 42 PSI achter, maar deze heeft een systeem dat, denk ik, rekening houdt met of de banden warm zijn, aangezien de aanbevolen druk enigszins verandert als ik een beetje heb gereden (wat te verwachten is als de banden opwarmen).
Ik heb een Ryobi bandenpomp met een 18V/2Ah batterij die gemakkelijk te gebruiken is en zijn werk prima doet.