2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

RX8 Velgen - Goed of slecht op 2012 Skyactiv?

11K views 14 replies 4 participants last post by  kms1990  
#1 ·
Hallo allemaal,

Net een gebruikte 2012 GS-SKY (Skyactiv) gekocht met een 6-versnellingen handgeschakelde versnellingsbak. Naast de momenteel gemonteerde stalen wielen en winterbanden, werd de auto geleverd met een set RX8-wielen en zomerbanden die in uitstekende staat verkeren. Ik was van plan ze als mijn zomerbandenset te gebruiken, maar toen ik de auto bij de dealer had om de PCM-firmware te laten updaten, leek de serviceadviseur tegen het idee te zijn. Maar dat gezegd hebbende, klonk het voor mij ook alsof hij een beetje bevooroordeeld was tegen het idee.

Mijn vraag aan jullie is dus... Ervan uitgaande dat ik de buitendiameter van de band zo dicht mogelijk bij de standaard kan krijgen (225/40/R18 = +0,8% ten opzichte van standaard), zijn er dan zorgen over het rijden met de grotere wielen? Ben ik van plan mijn aandrijflijn hiermee te beschadigen? Of mijn economie of prestaties volledig te verpesten? Hoe groot is het probleem van onafgeveerd gewicht?

Bedankt voor het lezen en sorry voor de lange(re) post...

#2 ·
De serviceadviseur leek tegen het idee te zijn. Maar dat gezegd hebbende, het klonk voor mij ook alsof hij een beetje bevooroordeeld was tegen het idee.

Ben ik van plan mijn aandrijflijn te beschadigen door dit te doen? Of mijn economie of prestaties volledig verpesten? Hoe groot is onafgeveerd gewicht?
De serviceadviseur zit er volkomen naast. RX 8 velgen zouden prima moeten passen. Ongedempt gewicht kan een probleem zijn. Zolang ze hetzelfde gewicht of lichter zijn dan de standaard velgen, zit je goed. Zware velgen zorgen voor een ruwe rit en geven de auto een traag gevoel. Controleer de offset, de RX 8 moet +50 zijn, dus dat is in orde.

#3 · (Edited)
De serviceadviseur zit er volkomen naast. RX 8-velgen zouden prima moeten passen. Ongeveerd gewicht kan een probleem zijn. Zolang ze hetzelfde gewicht of lichter zijn dan de standaard velgen, zit het wel goed. Zware velgen zorgen voor een ruwe rit en geven de auto een traag gevoel. Controleer de offset, de RX 8 moet +50 zijn, dus dat is in orde.
hij sloeg de spijker op de kop, RX 8-wielen zouden er geweldig uitzien op de 3, ja, je wilt ze wegen en je totale diameter zo dicht mogelijk bij de standaard houden (3-maat niet RX 8) om het gewicht en de rolweerstand te verminderen, zodat je rijgedrag en brandstofverbruik er niet onder lijden (ervan uitgaande dat je de skyactiv hebt gekregen om redenen van brandstofbesparing) gebruik een bandenrekenmachine om dit uit te zoeken, hier is er een: https://tiresize.com/calculator/ zet de fabrieksmaat erin en je aftermarket maat en het zal je vertellen hoeveel je afwijkt in diameter, breedte, zijwand en omtrek, het heeft ook een offset calculator en zal je ook de snelheidsmeterfout vertellen. maar het zal je aandrijflijn of lagers hierdoor niet opeten. nou, als je 22" chromen zware grote wielen erop zou zetten die er niet op horen, dan ja, zal je aandrijflijn naar de knoppen gaan, je zal lagers opeten etc. maar van 16 naar 18 gaan met vergelijkbare gewichten en offsets zal niet veel verpesten, zorg er gewoon voor dat je speling hebt in de spatbord, koop een band die de totale diameter van de nieuwe velg en band dicht bij of hetzelfde houdt als de fabrieksvelg en band, dus in principe als je grotere velgen krijgt, koop dan dunnere banden om de diameter hetzelfde te houden, of zo dicht mogelijk. dus in principe in de calculator die ik je heb gelinkt, zal het je foto's geven met metingen op degene met het loopvlak naar je toe, je wilt een band/velg combo krijgen die de fabrieksdiameter op de 18" velg behoudt indien mogelijk, de velgbreedte en bandenmaat opties kunnen dit voorkomen, maar als je niet dezelfde diameter kunt krijgen, probeer hem dan dichtbij te houden zodat je minder snelheidsmeterfout hebt

en speed 3's hebben 18 inch wielen dus je moet hun standaardmaat bekijken en kijken of het werkt op de breedte van de rx 8 wielen en waarschijnlijk die maat nemen als het werkt en dichtbij is op de bandenmaat calculator. de service adviseur is een idioot aangezien veel 3's 18" wielen hebben en de meeste standaard met 17" komen dus 18" erop zetten zal niets verpesten wat al voor hen bedoeld is. houd ook rekening met de offset van de rx 8 en de fabrieksmaat aangezien dit de speling is voor de dingen achter het wiel.

#4 ·
Bedankt voor de feedback, jongens!

De velgen hebben momenteel 235/40R18 banden. Volgens de bandenrekenmachine op 1010tires.com geeft dat een diameterverschil van +2,1% ten opzichte van de standaard (205/55R16). (snelheidsmeterfout 2,06% langzamer dan werkelijk)

Mijn volgende set banden wordt waarschijnlijk 225/40R18 om dat getal terug te brengen tot +.84%. Denk je dat ik de huidige 235's moet afschrijven? Of kan ik ze zonder grote problemen opgebruiken?

Ook met betrekking tot het totale gewicht van de wielen, hoeveel zwaarder dan een standaard 16" wiel/bandencombinatie kan ik wegkomen? (helemaal niet, 1 lb/wiel, 5 lbs/wiel?) Ik realiseer me dat lichter beter is, maar waar zouden jullie de grens trekken?

Nogmaals bedankt voor de hulp! :)

#6 ·
De velgen hebben momenteel 235/40R18 banden.

Mijn volgende set banden zal waarschijnlijk 225/40R18 zijn om dat aantal terug te brengen tot +.84%. Denk je dat ik de huidige 235's moet afschrijven? Of kan ik ze zonder grote problemen gebruiken?

Ook met betrekking tot het totale gewicht van de wielen, hoeveel zwaarder dan een standaard 16" wiel/bandencombinatie kan ik wegkomen? (helemaal niet, 1 lb/wiel, 5 lbs/wiel?) Ik realiseer me dat lichter beter is, maar waar zouden jullie de grens trekken?
Ervan uitgaande dat de velgen standaard RX 8 18x8 +50s zijn, zijn 235's oké, maar 225's zouden beter passen op de 8" velg. Minder zijwandflex, betere stuurrespons, ook iets lichter.
Het standaard 16" lichtmetalen wiel weegt ongeveer 19 pond. Dat is al een beetje aan de zware kant. 5 pond meer zou behoorlijk merkbaar zijn. :(
Zo zouden er 5 minder zijn. :biggrin:

#7 ·
Dus ik ben net naar buiten gegaan en heb een van de RX8-wielen (met band) gewogen en ervan uitgaande dat mijn weegschaal nauwkeurig is, is het ongeveer 43-44 lbs.

Ik moet ook vermelden dat ik momenteel mijn winterbanden op stalen velgen heb gemonteerd, niet op lichtmetalen velgen. De fabrikant verklaart dat mijn winterbanden (205/55/R16) ongeveer 22 lbs wegen voor de band. Ik kan geen betrouwbaar nummer vinden voor het gewicht van de stalen velgen op deze auto, ik heb overal tussen de 16 en 24 lbs gezien in mijn zoektocht. (Ik wil voorkomen dat ik een wiel van de auto haal om het te wegen...)

Denk je dat ik wegkom met het RX8-wiel van 43-44 lbs?

Bedankt jongens! :)

#9 ·
Dus ik ben net naar buiten gegaan en heb een van de RX8-wielen (met band) gewogen en ervan uitgaande dat mijn weegschaal nauwkeurig is, is het ongeveer 43-44 lbs.

Ik moet ook vermelden dat ik momenteel mijn winterbanden op stalen velgen heb gemonteerd, niet op lichtmetalen velgen. De fabrikant geeft aan dat mijn winterbanden (205/55/R16) ongeveer 22 lbs wegen voor de band. Ik kan geen betrouwbaar nummer vinden voor het gewicht van de stalen velgen op deze auto, ik heb overal tussen de 16 en 24 lbs gezien in mijn zoektocht. (Ik zou het willen vermijden om een wiel van de auto te halen om het te wegen...)

Denk je dat ik wegkom met het RX8-wiel @ 43-44lbs?

Bedankt jongens! :)
Dus dat betekent dat de velgen ongeveer 21 lbs wegen, de banden ongeveer hetzelfde.

Gezien het feit dat de OEM 18" band/velg combo ongeveer 49 lbs weegt, is dat niet slecht. Maar in het groot, is dat nog steeds zwaar. Mijn zomer wiel combo is 36 lbs. :smile2:

#10 ·
Ik zou zeggen, weeg de stalen velg met band en kijk of het verschil de esthetiek van de RX 8 wielen waard is. Maar nogmaals, de banden op de RX 8 velg zijn misschien niet de lichtste die je kunt krijgen, misschien google je de band en krijg je specificaties voor die maat met gewicht. Dan kun je van daaruit verder gaan

#13 · (Edited)
Ik heb ze op mijn 2012 Sky als winterset wielen met Speed3-wielen voor zomerwielen. Ik zou niet groter gaan dan 225/40/18. Als ik me goed herinner, zal 235/40/18 wrijven. Geen problemen mee, zelfs niet met een verlaagde ophanging.
Image
Weet je toevallig het gewicht van de SPEED3-velgen? Of zou je er een kunnen wegen met een band erop, zodat de OP een idee krijgt van hoeveel extra gewicht het zou hebben? Ik kan me niet voorstellen dat rx 8-wielen zwaarder zijn dan speed 3-wielen of sowieso niet veel. Ik ben het er echter mee eens dat de dunste band die hij kan kopen, degene moet zijn die hij gebruikt om problemen te voorkomen. 225/40 heeft ongeveer een kwart inch kortere zijwand dan 235/40 en heeft een totale diameter die 1/3 inch kleiner is, dus dat is misschien het verschil in wrijven en er geweldig uitzien. Als we hem een gewicht kunnen geven op een speed 3-velg en band of alleen velg en een goede bandenmaat voor de rx 8-wielen, denk ik dat het er geweldig uit zou zien op zijn auto en waarschijnlijk de prestaties niet genoeg zou beĂŻnvloeden om het stylingaspect ervan te overtreffen. Omdat hij een skyactiv-motor gebruikt en ongeveer 110 pk minder heeft dan de speed 3, zal hij het moeilijker hebben om extra gewicht te compenseren en zal het zijn snelheidsmeter verstoren.

Zag net dat je ze ook op een skyactiv hebt, mijn fout. Laat de OP weten hoe het de brandstof kilometerstand, de snelheidsmeter en de algehele prestaties van de auto heeft beïnvloed, voelt de auto zwaarder en langzamer aan met de grotere velgen dan standaard, of is het verschil verwaarloosbaar? Hoe is de handling beïnvloed, besturing, remrespons, dit alles zou geweldig zijn voor de OP om zich te bewapenen om te beslissen of hij door moet gaan, ik denk dat zijn grootste zorg is dat het een slechte mpg veroorzaakt en het slecht laat handelen, dus als we kunnen bevestigen dat het nog steeds oké is, zou dat geweldig zijn

#14 ·
Speed3-wielen wegen elk 24 lbs, RX-8 is elk 21 lbs. Beide sets hebben 225/40/18. De standaard 16" wielen die op de Sky zitten, wegen elk 19 lbs, dus de RX-8 velgen komen qua gewicht dichter in de buurt van wat er op de auto zat.

De snelheidsmeter heeft geen invloed gehad op beide. Qua brandstofverbruik heeft de mijne eronder geleden, maar ik heb ook een aantal mods gedaan, zoals de OVTune, uitlaat, GV front lip die de kilometerstand en de aero zouden kunnen beĂŻnvloeden.

#15 ·
Speed3-wielen wegen elk 24 lbs, RX-8-wielen wegen elk 21 lbs. Beide sets hebben 225/40/18. De standaard 16" wielen die op de Sky zitten, wegen elk 19 lbs, dus de RX-8 velgen komen qua gewicht dichter in de buurt van wat er op de auto zat.

De snelheidsmeter heeft geen invloed gehad op beide. Qua brandstofverbruik heeft de mijne eronder geleden, maar ik heb ook een aantal mods gedaan, zoals de OVTune, uitlaat, GV front lip die de kilometerstand en de aero zouden kunnen beĂŻnvloeden.
Geweldige info voor onze OP. Ja, 19 tot 21 pond is niet veel als je bedenkt dat 2 inch grotere wielen een betere zijwandflex opleveren, omdat de banden dunner zullen zijn, een betere stuurrespons en de aantrekkingskracht van rx 8 wielen op zijn auto. Ik zou de mpg-hit daarvoor nemen, ik weet niet of de OP dat zou doen. De OP dat gewichtsverschil is niet slecht, vind een paar lichte banden die je leuk vindt en monteer ze op de RX 8 wielen en probeer het eens. Michelin pilot sport a/s3 cooper zeon rs3-a komen in me op, want dat waren een paar van de lichtere banden toen ik aan het kijken was.