2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

Snellere DPF-regeneratie

1 reading
190K views 270 replies 52 participants last post by  hastuart2014  
#1 ·
Als u merkt dat de regeneratie is begonnen (hoog verbruik, uitlaatgeluid, i-Stop motorindicator), schakel dan gewoon een of twee versnellingen terug. Wanneer het motortoerental boven de 3000 komt, is de regeneratie in minder dan 5 minuten voltooid.

#2 ·
Het is vreemd... de afgelopen maanden heb ik niet gemerkt dat mijn auto een actieve DPF-regeneratie uitvoert. Voorheen leek het dit eens per tank te doen.
De auto heeft 36.000 km.

Ik dacht altijd dat als je genoeg snelweg reed (zoals ik doe), de uitlaat heet genoeg zou moeten worden om de DPF te regenereren (een passieve regeneratie) zonder de extra diesel in de uitlaat te injecteren (actieve regeneratie). Misschien werkt mijn auto nu gewoon correct?

Doet er nog iemand veel snelwegritten? Zo ja, hoe vaak merkt u een actieve regeneratie?

#3 ·
Ik merk bij normaal rijden dat ik ongeveer elke 250 km een regeneratie krijg. Ik maak heel weinig ritten die langer zijn dan 12 km. Maar als ik de caravan trek en de motor hard werkt, merk ik geen regeneratie, wat uw "passieve regeneratie"-theorie met een hete motor lijkt te ondersteunen.

Als ik merk dat de regeneratie bezig is, probeer ik de toeren boven de 2000 tpm te houden. Sterker nog, als ik van mijn werk naar huis rijd, heb ik een korte rit over de snelweg waar ik 120 km/u kan rijden, gevolgd door een langer stuk dat beperkt is tot 80 km/u, en hier begint de regeneratie vaak. Ik heb ook gemerkt dat als ik terugschakel naar de 4e versnelling (2200 tpm), de regeneratie sneller eindigt en meestal klaar is voordat ik de snelweg verlaat.

#4 ·
DPF-regeneratie hangt af van hoeveel "belasting" (d.w.z. brandstofverbruik) de motor normaal gesproken werkt. Het hangt niet af van hoge/lage toerentallen. Bijvoorbeeld, in mijn ervaring: snelwegritten, 130-160 km/u, motor werkt bij 2.200 - 2.600, 6e versnelling, gemiddeld brandstofverbruik is 6-7 L/100KM, motorbelasting is behoorlijk "serieus" en DPF-regeneratie vindt elke 290-300 km plaats. Ritten op provinciale wegen, 70-90 km/u, 4e/5e versnelling, gemiddeld brandstofverbruik 4-5 L/100KM, motorbelasting is mild en DPF-regeneratie vindt elke 360-370 km plaats. @gazbo: Mazda's DPF-regeneratiesysteem is een actief systeem (niet passief) en is gebaseerd op het differentiële drukmechanisme van de uitlaatgassen (verschil tussen uitlaatgasdruk "voor" het DPF en "na" het DPF): eenvoudig gezegd, wanneer de differentiële druk een vooraf bepaalde waarde overschrijdt, betekent dit dat het DPF "vol" is (door de deeltjes die erin vastzitten, komen uitlaatgassen met een lagere snelheid uit het DPF dan de snelheid waarmee ze erin komen, en er zijn 2 sensoren die deze snelheden constant meten) en dan dwingt de motorregeleenheid (ECU) de DPF-regeneratie, waarbij alle deeltjes worden "gereinigd" door ze om te zetten in CO2 door middel van een zeer hoge temperatuur en brandstof (chemische reactie).

#116 · (Edited)
DPF-regeneratie hangt af van hoeveel "belasting" (d.w.z. brandstofverbruik) de motor normaal gesproken werkt. Het hangt niet af van hoge/lage toeren rijgedrag. Bijvoorbeeld, in mijn ervaring: snelwegritten, 130-160 km/u, motor werkt bij 2.200 - 2.600, 6e versnelling, gemiddeld brandstofverbruik is 6-7 L/100KM, motorbelasting is vrij "ernstig" en DPF-regeneratie vindt elke 290-300 km plaats. Ritten op secundaire wegen, 70-90 km/u, 4e/5e versnelling, gemiddeld brandstofverbruik 4-5 L/100KM, motorbelasting is mild en DPF-regeneratie vindt elke 360-370 km plaats. @gazbo: Mazda's DPF-regeneratiesysteem is een actief systeem (niet passief) en is gebaseerd op het differentiële drukmechanisme van de uitlaatgassen (verschil tussen uitlaatgasdruk "voor" de DPF en "na" de DPF): simpel gezegd, wanneer de differentiële druk een vooraf bepaalde waarde overschrijdt, betekent dit dat de DPF "vol" is (door de deeltjes die erin vastzitten, uitlaatgassen komen met een lagere snelheid uit de DPF dan de snelheid waarmee ze erin komen, en er zijn 2 sensoren die deze snelheden constant meten) en dan dwingt de motorregeleenheid (ECU) de DPF-regeneratie, waarbij alle deeltjes worden "gereinigd" door ze om te zetten in CO2 door middel van een zeer hoge temperatuur en brandstof (chemische reactie).
De differentiële druksensor is wat de regeneratie triggert, hij meet niet de snelheid van het gas maar de druk, zoals je terecht eerder in je uitleg zei. Dit is de sensor die de dp meet. Als je te veel regeneraties hebt, krijg je de code P243C.00.2F. De sensor bevindt zich links van de motor, vastgeschroefd aan een beugel, rubberslangen verbinden de sensor en stalen buizen die van de DPF afkomen. Er is een andere uitlaatsensor die daadwerkelijk de druk van de uitlaat meet. Met behulp van Forscan en een OBD-lezer kun je de metingen van deze sensoren zien, inclusief verschillende uitlaattemperaturen in het systeem, plus het aantal mijlen/km sinds de laatste regeneratie. Je kunt soms de momentane brandstofverbruik missen als het heuvelachtig is.
De DP-sensorleidingen raken soms verstopt. Laatst goot ik wat water in beide leidingen, met behulp van een heldere spuitmond van een kitkoker omdat deze in de rubberslangen past. Toen voegde ik wat goedkope afwasmiddel toe, daarna water. Afwasmiddel lost koolstof gemakkelijk op met een beetje tijd. De uitlaatsensor aan de rechterkant blokkeert soms bij de banjo en banjoschroef. Gemakkelijk te controleren door de sensor te verwijderen en de motor te laten draaien, als je gasstroom hebt, dan is hij vrij. Als hij geblokkeerd is, probeer dan de afwasmiddeltruc, laat hem een nacht weken en spoel hem dan door met water om er zeker van te zijn dat hij vrij is. Als het water snel daalt, weet je dat hij vrij is.

EGR-systemen kunnen worden gereinigd met afwasmiddel en kokend water. De koolstof lost gewoon op, de gaskant van de kleppen weekt 's nachts in de oplossing samen met de koeler die kan worden ondergedompeld of gewoon met één uiteinde geblokkeerd en doorgespoeld met een waterslang (geen hogedrukreiniger) tot hij helder is. Tijd en hitte zullen de truc doen.

Attachments

#5 ·
Ik doe geen exacte statistieken, maar voor mij vindt de DPF-regeneratie om de 200 km/h plaats. Ik rijd meestal agressief en in de stad. Als je normaal gesproken op de snelweg rijdt en de brandstofmonitor-app niet altijd op het scherm hebt, mis je het misschien wel. Omdat ik echter in de stad rijd, merk ik het altijd:
- hogere toerentallen bij stationair draaien
- direct hoger brandstofverbruik dat een bepaalde periode aanhoudt zonder de rijstijl te veranderen
- dieper uitlaatgeluid (dat had ik altijd willen hebben)
- het gaspedaal reageert iets anders (dat had ik standaard willen hebben)
- de blauwe schaduw van de motor wordt niet weergegeven in de brandstofmonitor-app
- i-Stop werkt niet als het is ingeschakeld en de motor niet koud is, en de batterij- en airco-iconen hebben een blauwe schaduw
@owner: DPF is zeker afhankelijk van de motorbelasting (wat zich vertaalt in brandstofverbruik), zoals je zei.
@Jukkeli dat zou een goed punt kunnen zijn. Ik zal het zeker proberen en zien hoe lang het duurt als ik het toerental rond de 3K houd, wat best lastig is als je in de stad rijdt. Als je het te veel stress geeft of het gewoon stationair laat draaien, duurt het eigenlijk veel langer, zelfs tot 30 minuten. Mijn gebruikelijke DPF-regeneratie duurt ongeveer 10-15 minuten tijdens het rijden in de stad.

Voor iedereen die geïnteresseerd is, geef ik hier een voorbeeld: Als je zo snel mogelijk van 0 naar 60 km/h accelereert door van de 1e naar de 4e versnelling te schakelen vóór 2000 tpm, belast je de motor eigenlijk meer dan wanneer je 130 km/h in de 6e versnelling rijdt voor dezelfde tijd.

Dus in theorie en statistisch gezien hangt hoe vaak de DPF-regeneratie plaatsvindt af van je brandstofverbruik. Meestal gebeurt het een keer per 15-20 liter verbruikte brandstof, maar het is niet erg precies en constant en de ECU probeert daadwerkelijk je rijstijl te volgen en start de DPF-regeneratie wanneer je rijstijl overeenkomt met de ideale omstandigheden om de DPF te regenereren - wat misschien gewoon onjuist is en je kunt je rijstijl veranderen of zelfs de motor uitschakelen op het moment dat deze start. Dan gaat de DPF-regeneratie direct verder nadat je de motor hebt gestart (als de temperatuur boven het minimum ligt bij een paar sensoren).

Simpel spul, hè. Niet echt. Het is me overkomen dat de auto ongeveer twee uur niet wilde starten omdat de uitlaat overgedoseerd was met brandstof (slechts een wilde gok). Ik reed normaal, de DPF-regeneratie begon (ik merkte het niet), toen begon ik de auto tot het uiterste te drijven (het brandstofverbruik ging veel hoger dan 20 l/100 km), reed toen ongeveer 5 minuten normaal (brandstofverbruik dat meer dan 10 l/100 km aangaf), en zette toen gewoon de motor uit en ging naar de markt. De auto wilde daarna niet starten. Ik heb het een paar keer geprobeerd, alleen omdat ik de batterij niet wilde doden, maar het had misschien wel gestart als ik het was blijven proberen, maar ik liet het gewoon stationair draaien en toen werkte het na ongeveer twee uur gewoon. Waarom dit gebeurde is onduidelijk en er waren helemaal geen foutcodes, maar er kan een situatie zijn die gewoon niet goed wordt afgehandeld. Ik heb opzettelijk vele malen hetzelfde scenario geprobeerd en ben er niet in geslaagd het opnieuw te breken. Geen uitleg van Mazda-functionarissen hierover.

• Like
Reactions: Skagerstrom
#6 · (Edited)
Hallo,

Ik kan bevestigen dat de 2.2 diesel DPF-reinigingen min of meer om de 250 kilometer uitvoert.

Ik heb een obdii-lezer en gegevens van de computer gaven me een totaal aantal reinigingen dat tot nu toe is uitgevoerd. Vergeleken met het totale aantal kilometers - gaf het me een gemiddelde van 250 km meer of minder.

Het punt is dat ik niet denk dat deze auto passieve reinigingen uitvoert. Het lijkt erop dat het actieve uitvoert, ongeacht de uitlaattemperatuur. De obd-scanner laat me zien dat je bij ongeveer 140 km/u in de 6e versnelling gemakkelijk 400 graden Celsius bereikt op snelwegen, maar het is waarschijnlijk niet genoeg om het roet te verbranden. Ik heb met mijn auto zelfs sneller gereden dan dat, maar als er passieve reinigingen zouden zijn, zouden ze niet meetellen voor het totale aantal reinigingen dat is uitgevoerd, toch?

Hoe dan ook, ongeacht uw rijstijl, het lijkt erop dat actieve reinigingen om de 250 km worden uitgevoerd.
Wat ik ook kan bevestigen, is dat als je de auto af en toe flink laat draaien, de reiniging onopgemerkt blijft. Ik heb slechts 1-2 reinigingen in de stad opgemerkt en alleen omdat istop niet functioneerde.

#7 ·
Hier is mijn superadvies dat gisteren is uitgeprobeerd. Als je merkt dat de dpf-regeneratie is begonnen, houd dan de toeren constant op ongeveer 2200-2500 tpm totdat deze is voltooid. Het duurde ongeveer 6 minuten voordat de mijne klaar was van start tot eind (cruise control ingeschakeld).

Ik had een probleem met een regeneratie bij ongeveer 3000 tpm of meer, toen het motortoerental niet constant was en versnelde en remde. In feite duurde de regeneratie hierdoor veel langer en daalde het verbruik aanzienlijk. Negatief is dat ik denk dat dit het oliepeil een beetje heeft verhoogd.

#8 ·
Hallo,
Iemand een idee waarom mijn Mazda 3 2.2 Skyactiv-D elke 130-140 km regenereert? Ik rijd meestal buiten de stad ~100 km/u.
Een ander ding dat ik heb opgemerkt, is een verhoogd brandstofverbruik (zonder dat regeneratie plaatsvindt).
90 km/u Cruise control - ~6L/100km
120 km/u Cruise control - ~8L/100km

Tot nu toe heb ik de LMM, alle filters, de vacuümpomp vervangen en koolstof uit het inlaatspruitstuk gereinigd (allemaal gedaan door de officiële Mazda-service).

En ik heb nog steeds een hoog brandstofverbruik en DPF-regeneratie in korte periodes.

Hulp wordt zeer gewaardeerd. Bedankt

#164 ·
Hoi,
Iemand een idee waarom mijn Mazda 3 2.2 Skyactiv-D elke 130-140 km de DPF regenereert? Ik rijd voornamelijk buiten de bebouwde kom ~100 km/u.
Een andere ding dat ik heb gemerkt is een verhoogd brandstofverbruik (zonder dat regeneratie plaatsvindt).

Tot nu toe heb ik de MAF, alle filters, de vacuümpomp vervangen en koolstof uit de inlaat gereinigd (alles gedaan door de officiële Mazda-service).

En ik heb nog steeds een hoog brandstofverbruik en DPF-regeneratie in korte periodes.

Hoi,
Iemand een idee waarom mijn Mazda 3 2.2 Skyactiv-D elke 130-140 km de DPF regenereert? Ik rijd voornamelijk buiten de bebouwde kom ~100 km/u.
Een andere ding dat ik heb gemerkt is een verhoogd brandstofverbruik (zonder dat regeneratie plaatsvindt).

Tot nu toe heb ik de MAF, alle filters, de vacuümpomp vervangen en koolstof uit de inlaat gereinigd (alles gedaan door de officiële Mazda-service).

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn MAzda 6 2.2 Skyactiv-D. Krijg precies hetzelfde probleem. Heeft u een manier gevonden om het op te lossen?
Bedankt voor uw hulp.

#10 ·
Weet iemand (zal kennis delen) waarom de DPF-regeneratie steeds vaker voorkomt?
De mijne begon bij ongeveer elke 140 km, en 6000 km later regenereert hij nu elke 80 km.
Ik heb overal gecheckt en dit is een veelvoorkomend probleem, en er is een oplossing, maar niemand heeft gezegd wat het was. Ik heb een paar berichten op internet gevonden dat het probleem is opgelost door de auto naar het Mazda service center te brengen, maar ze vermelden niet wat de oplossing was.
Ik heb de mijne naar het Mazda service center gebracht en ze hadden geen idee hoe dit op te lossen en wat de oorzaak is :(

Als iemand een idee heeft wat er gedaan moet worden, deel dan de oplossing.

Tot nu toe heb ik gedaan:
1. Gedwongen lange regeneratie van DPF (uitgevoerd door Mazda personeel)
2. Alle dieselinjectoren gecontroleerd (alles werkte prima)
3. Verschillende additieven gebruikt om DPF te reinigen (DPF slijtage factor gerapporteerd door Mazda software is ongeveer 7% - uitstekend)

Niets van het bovenstaande werkte.

#11 ·
Weet iemand (zal kennis delen) waarom DPF-regeneratie vaak en vaak voorkomt?
De mijne begon bij ongeveer elke 140 km, en 6000 km later regenereert hij nu elke 80 km.
Ik heb overal gecheckt en dit is een veelvoorkomend probleem, en er is een oplossing, maar niemand zei wat het was. Ik vond een paar berichten op internet dat het naar het Mazda servicecenter brengen van de auto het probleem oploste, maar ze vermelden niet wat de oplossing was.
Ik bracht de mijne naar het Mazda servicecenter en ze hadden geen idee hoe ze dit moesten oplossen en wat de oorzaak was :(

Als iemand een idee heeft wat er gedaan moet worden, deel dan de oplossing.

Tot nu toe heb ik gedaan:
1. Gedwongen lange regeneratie van DPF (uitgevoerd door Mazda-personeel)
2. Alle dieselinjectoren gecontroleerd (alles werkte prima)
3. Verschillende additieven gebruikt om DPF te reinigen (DPF-slijtagefactor gerapporteerd door Mazda-software is ongeveer 7% - uitstekend)

niets van het bovenstaande werkte.
Uw route en verkeer zullen de regeneratiecycli beĂŻnvloeden. Als de ritten kort en langzaam zijn, raken de DPF's sneller verstopt.
Een goede periodieke DPF-reiniging vereist verwijdering. Ik betwijfel of de dealer dit bij de uwe zou hebben gedaan...
De permanente oplossing zou het doel ervan tenietdoen en wreed zijn voor Moeder Aarde... DPF Kan operatie zonder de KAT aan te raken en ECU herprogrammering... Geen enkele dealer zal dit ooit voor u doen.

Verzonden vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

#20 ·
De mijne doet hetzelfde. Olie raakt vervuild (stijging tot "x" markering) in ongeveer 3000 km. Regeneratie gebeurt elke 80-100 km - dit is een van de problemen. Een ander probleem is: tijdens het regenereren schiet het directe brandstofverbruik omhoog - als ik op de snelweg rijd met 120 km/u en het directe brandstofverbruik ongeveer 6 l/100 km is, begint de regeneratie en springt het naar 18-20 l/100 km (gedurende 20 minuten of 30 km). Als ik in de stad rijd terwijl de regeneratie bezig is, stijgt het directe brandstofverbruik bij het optrekken bij een stoplicht tot 80 l/100 km (toerental onder de 2500 gehouden). Kan iemand bevestigen wat normaal gedrag zou zijn onder deze omstandigheden?

#21 ·
Mijn auto doet hetzelfde. Olie raakt vervuild (stijgt naar "x" markering) in ongeveer 3000 km.
Regeneratie gebeurt elke 80-100 km - dit is een van de problemen
Een ander probleem is: tijdens het regenereren schiet het directe brandstofverbruik omhoog - als ik op de snelweg rijd met 120 km/u en het directe brandstofverbruik rond de 6 l/100 km ligt, begint de regeneratie en springt het naar 18-20 l/100 km (voor 20 minuten of 30 km). Als ik in de stad rijd terwijl de regeneratie bezig is, dan stijgt het directe brandstofverbruik bij het optrekken bij een stoplicht naar 80 l/100 km (toerental onder de 2500 gehouden).

Kan iemand bevestigen wat normaal gedrag zou zijn onder deze omstandigheden?
Kort antwoord is JA, maar...
Als de DPF-regeneratie aan staat, moet je een hoog brandstofverbruik krijgen. Maar regeneratie zou niet zo vaak moeten voorkomen!
Eigenlijk heb ik met mijn 1,5 skyactive dieselmotor van 55.000 km hetzelfde (copy paste) probleem! Vorige week heb ik mijn olie en filter vervangen na 3000 km - X-niveau weer bereikt voor de tweede keer in de laatste 2-3 maanden!!! De laatste 30 dagen krijg ik elke dag regeneratie!!! Elke dag!!! Vorige week was ik op een snelwegrit van 40 km - had DPF-regeneratie in beide richtingen!!! Twee keer die dag...
Dus in mijn geval gebeurt regeneratie om de 20-30 km. Ik denk dat ik een soort 'DPF regen record' vasthoud op dit forum:oops::eek:
Dus...ik heb de officiële Mazda-service gebeld...weer een service gepland voor het vervangen van de voorste remblokken en hen op de hoogte gebracht van dit probleem.
De vorige keer, toen ik na 3000 km olie ververste, zeiden ze me: 'Dit is normaal... stadsverkeer... je moet af en toe met je auto op de snelweg rijden...' Elke week heb ik deze ~80 km snelwegrit, dus hun argument is BS.
Vorige week, toen ik hen vertelde over mijn DPF-regeneratie en de stijgende oliepeil, was het antwoord 'in dat geval, als het allemaal waar is wat je zegt - heb je een probleem'... Nou, geen sprake van meneer Sherlock Holms!!!
En de procedure voor mijn volgende woensdag servicebezoek, volgens hen is dit:
-diagnose stellen, welke foutwaarde er ook wordt getoond - ze sturen het naar de Oostenrijkse Mazda-centrale en wachten dan op een suggestie wat er gedaan moet worden?!? Het kan 1-2 weken duren voordat mijn auto in de service blijft...en de prijs...wie weet.
Toen vroeg ik hen, ok... voor zover ik de problemen met deze diesel Mazda 'revolutionaire dieselmotor' begrijp, hebben we 3 potentiële problemen: DPF, EGR en Injectoren? Wat denk je, waar is het probleem? Ze vertelden me dat er waarschijnlijk een probleem is met de injectoren, maar ze zullen 'alles controleren'...

Dus, als ik ooit klaar ben met dit avontuur, zal ik je informeren.

#22 ·
Hartelijk dank voor het gedetailleerde verhaal, Sasa Covic! Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit rare probleem dat geen van de officiële vertegenwoordigers van Mazda kan oplossen. Het lijkt erop dat u precies hetzelfde probleem heeft.

Laat me weten wat de oplossing was (als ze het probleem oplossen), zodat ik dat kan "copy-pasten" :D

Hulp wordt zeer gewaardeerd!

#23 ·
Heel erg bedankt voor het gedetailleerde verhaal, Sasa Covic!
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit rare probleem dat geen van de officiële vertegenwoordigers van Mazda kan oplossen. Het lijkt erop dat je precies hetzelfde probleem hebt.

Laat me alsjeblieft weten wat de oplossing hiervoor was (als ze het probleem oplossen), zodat ik dat kan "copy-pasten" :D
Hulp wordt zeer gewaardeerd!
Nou Yonef... Ik ben vorige week naar de officiële service van Mazda geweest en er is 'Goed nieuws' en slecht nieuws...
'Goed nieuws' - ze hebben mijn voorste remblokken vervangen en een diagnose gesteld, en er werd geen fout gevonden!
En voor de eerste keer in mijn leven, in mijn 25 jaar rijervaring, verwachtte en hoopte ik een paar fouten te hebben na de diagnose om een ​​startpunt te krijgen met deze nachtmerrie... maar nee, er was geen!!!
En toen vertelden ze me (ik hoop dat iemand dit kan begrijpen, want ik kan het niet) dat ze een 'injectoren reset hebben gedaan om ze weer te laten leren' !?! Tot nu toe was ik ervan overtuigd dat de injector een mechanisch onderdeel is, maar wie weet... misschien heeft Denso er een paar slimme voor Mazda gemaakt - degene die kunnen leren?!?

Slecht nieuws - Ik moet regelmatig mijn oliepeil controleren en als het peil weer hoog wordt, dan moeten mijn injectoren worden vervangen!!!
Toen vertelden ze me dat Mazda misschien een deel van de kosten voor het vervangen van de injectoren kan betalen (misschien 50% of 30%), aangezien mijn auto regelmatig wordt onderhouden bij officiële Mazda-services... en de prijs voor één is ~1000€... dus als ik alle 4 vervang, is dat 30% van de waarde van mijn auto op dit moment... 'en als we injectoren vervangen, zullen we de andere dingen controleren zoals dpf, egr..'

En toen ik hen vroeg waarom mijn auto elke dag DPF regenereert? - 'dat is oké... stadsverkeer'
Hierna had ik 180 km snelweg gereden en 4 regeneraties... en informeerde hen - 'regeneratie is niet het probleem, controleer gewoon het oliepeil', zeiden ze.
F..k you Mazda!!! Metnem ih sve na kurac!!!

Ik ben geen monteur, maar er moet een logische oplossing voor dit probleem zijn! Mijn auto doet DPF regen 4-5 keer vaker dan zou moeten... er kan een defecte sensor zijn (uitlaatdruk- of temperatuursensor) die verkeerde metingen naar de hoofdeenheid stuurt en dan regeneratie activeert?!?
Arathol (forum moderator) schreef over vastzittende EGR... Ik heb het zelf gecontroleerd, na 55000 km zit er wat roet op, maar het zit niet vast.
280469

Tot nu toe... nog steeds geen oplossing en wachten tot het oliepeil stijgt!!!

#24 ·
Jeeez maaan, precies hetzelfde verhaal hier. Dit is de derde keer dat ik naar de Mazda-dealer ging voor diagnose, en geen foutcodes, MAAR ze vertelden me dat het waarschijnlijk slechte injectoren zijn die ik moet vervangen ~3100 euro. Dus ik vroeg hen, als de regeneratie daarna niet is opgelost, zullen ze dan al mijn geld teruggeven - antwoord: Nee. Dus Fck you Mazda, ik ben niet aan het experimenteren met 3000 euro omdat je niet weet wat het verdomde probleem is van je eigen domme DPF-oplossing.
Ik heb ook de EGR laten controleren en reinigen, een heleboel uitlaatsensoren vervangen - Pre DPF temp. sensor, Past DPF temp sensor, differentiaaldruksensor, MAP-sensor en zuurstofsensor op de uitlaat. Niets daarvan veranderde iets.
Toen kocht ik een zelfdiagnostische OBD2-tool om alle sensoren in Realtime te monitoren en te proberen erachter te komen wanneer de DPF-regeneratie begint. Tot nu toe heb ik geen idee, het lijkt volledig willekeurig - d.w.z. de differentiaaldruksensor toont vrij constante waarden de hele tijd en toch wordt de DFP-regeneratie opnieuw geactiveerd. Ik heb het gemeten nadat de DPF-regeneratie was voltooid, en helemaal tot de volgende regeneratie plaatsvond - vrijwel dezelfde resultaten, dus ik denk dat het niet de differentiaaldruk is die de verdomde regeneratie triggert.
Ook, zoals ik misschien al zei, maar de auto gebracht voor DPF machine reiniging, en ze namen de DPF en maten het voor het reinigen en het was in mint conditie, dus het is niet DPF dat verstopt is - het is overbodig te zeggen dat DPF reiniging helemaal niet heeft geholpen.

Over de Injector "training" - Mazda doet dit elke keer (tot nu toe 3 keer) als ik de auto naar de service breng - dit is in feite "training" voor de ECU om elke injector correct te gebruiken, alsof sommige injectoren meer brandstof opblazen, dan zal de ECU dit corrigeren door de nozzle eerder uit te schakelen, enzovoort. Hoe dan ook, het helpt helemaal niet.

Tot nu toe is er maar één optie onontgonnen - de verdomde injectoren te vervangen voor een berg geld en te hopen dat het het probleem oplost, maar zo niet dan...

@ Sasa, ik houd je op de hoogte als ik iets interessants vind, dus houd me op de hoogte als je iets vindt.
Bedankt!

#27 ·
Dit klinkt meer als een softwareprobleem met de ECU. Het is een probleem dat helemaal niet uniek is voor Mazda.
Aratol,
Als Yonef alles heeft veranderd (behalve de injectoren), lijkt het me ook logisch dat er een 'softwareprobleem' is. Er zijn ook dezelfde symptomen met 2,2 en 1,5 motoren?!? En dieselmotoren die ze hebben gemaakt, hebben een oliepeilstok met min, max en 'X' oliepeil. Dus ze verwachtten duidelijk een olieverhoging met een niet-'ad-blue' DPF-regeneratiesysteem.
Ik zou ook graag willen geloven dat een automerk als Mazda een 'software-update-oplossing' voor dit probleem zou hebben.
Maar het is duidelijk dat toen ze zich realiseerden dat er een probleem was met de 'revolutionaire skyactive dieselmotor', ze het opgaven, de dieselproductie stopzetten en de klanten met een groot probleem achterlieten... en geloof me, er zijn veel Mazda dieselauto's uit 2014-2018 verkocht in Europa!!!
Ik verwacht echt niet dat ingenieurs die hebben deelgenomen aan de ontwikkeling van deze motor 'hara-kiri' zouden moeten uitvoeren, maar een soort oplossing zou eerlijk zijn.
Op dit moment, zelfs als je (theoretisch) de complete motor met alle componenten en elektronica vervangt, kan de officiële fabrikant niet garanderen dat het probleem zal worden opgelost.
Dus... laten we het simpel stellen:
mijn auto doet veel onnodige DPF-regeneratie, waardoor de olie wordt verdund met brandstof en het oliepeil stijgt! Hoe kan ik onnodige DPF-regeneratie stoppen? In plaats van 4-5 keer per 200 km, slechts één keer?

#26 · (Edited)
Als jullie de minder vluchtige bio-diesel (vetzuurmethylester of FAME-mengsel) gebruiken, sla het dan over. DPF-uitgeruste diesels zijn niet gebouwd voor rijden in de stad. Als dat het geval is, ga dan voor periodieke lange ritten. DPF's kunnen alleen goed werken (*correctie: passieve regeneratie) bij hogere uitlaattemperaturen (600 °C +)....Men kan hier niet in de buurt komen met korte en langzame ritten.

Verzonden vanaf mijn SM-G970F met behulp van Tapatalk

#28 ·
Als jullie de minder vluchtige bio-diesel gebruiken (vetzuurmethylester of FAME-mengsel), sla het dan over.
Diesels met DPF zijn niet gebouwd voor stadsritten. Als dat het geval is, ga dan voor periodieke lange ritten. DPF's kunnen alleen goed functioneren (actieve regeneratie) bij hogere uitlaattemperaturen (600°C +)....Men kan hier niet in de buurt komen met korte en langzame ritten.

Verzonden vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Minsanity,

Ik begrijp uw punt, maar...in een van mijn vorige (lange, saaie) berichten schreef ik:

'...En toen ik hen vroeg waarom mijn auto elke dag DPF regen doet? -'dat is oké...stadsverkeer'
Hierna had ik 180 km snelwegrit en 4 regeneraties...en informeerde hen - 'regeneratie is niet het probleem, controleer gewoon het oliepeil' zeiden ze...'

En u schreef:
'Diesels met DPF zijn niet gebouwd voor stadsritten.'

Dit is niet de eerste keer dat ik een dergelijke of soortgelijke verklaring vind of lees, maar laat me u één ding vertellen:
Ik heb een personenauto gekocht voor mijn gezin, ik heb geen vrachtwagen gekocht...
Ik had nooit gedacht dat een fabrikant als Mazda een personenauto zou kunnen maken die alleen bedoeld is om op snelwegen te rijden...dus begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, maar mijn gezond verstand kan dit soort informatie niet accepteren.

Alle andere automerken in Europa gebruiken dezelfde brandstof, EGR, DPF-systeem...als er een probleem optreedt - EGR schoonmaken, DPF schoonmaken en daarna normaal rijden...maar dat is niet dezelfde situatie met de magnifieke Mazda skyactive dieseltechnologie...

#35 ·
@ Sasa, en @minsanity. Net (weer) naar de Mazda-dealer geweest waar ze "gedwongen regeneratie" hebben uitgevoerd - ze startten het regeneratieproces via software terwijl de auto werd afgekoeld met ventilatoren in de Mazda-service. Het duurde 12 minuten om te voltooien (vrij korte tijd) en het meten van de verschildruk van de DPF voor en na was zeer vergelijkbaar, zoals ik al zei, mijn DPF is schoon en in "mint" conditie volgens Mazda-personeel. Dit heeft dus helemaal niet geholpen, de volgende regeneratie was 72 km later op de snelweg. Ik vergat ook te vermelden dat de eerste keer dat ik de auto naar Mazda bracht, ze als eerste de ECU volledig opnieuw flashten omdat ze dachten dat ik een software-chiptuning had gedaan die vaak regeneraties veroorzaakt. Uiteraard zaten ze ernaast. Dit veranderde niets. Volgens hen werd mijn ECU ook bijgewerkt met firmware uit 2019 (nieuwste ECU-procedures) - mijn originele software was uit 2014. Ze zeiden dat er een paar verschillen waren (niet gerelateerd aan DPF), maar toch de moeite waard om te updaten. Wat ik tot nu toe heb ontdekt, is dat DPF en EGR in perfecte staat zijn, maar dat regeneraties zeer vaak voorkomen. Het enige experiment dat ik niet bereid ben te doen, is 3200 euro uitgeven aan injectoren om erachter te komen dat dit niets oplost. Misschien als iemand (van Mazda) kan garanderen dat dit helpt, en zo niet mijn geld teruggeeft - dan zal ik het proberen. Ik overweeg nu serieus DPF te verwijderen - waarschijnlijk de enige oplossing voor deze onzin. Hoe kan het dat Mazda-personeel de omstandigheden die DPF-regeneratie veroorzaken niet kan vertellen!? Dit is niet serieus, er zouden bekende omstandigheden moeten zijn die de ECU aanzetten tot regeneratie, hoe komt het dat niemand dat weet!? Ik kan alleen garanderen dat dit NIET de DPF-verschildruk is, aangezien die van mij de hele tijd erg laag is.

#36 ·
Zo zie ik het - Het regeneratiesysteem werkt naar behoren....dat wil zeggen dat het doet wat de software zegt, afhankelijk van de ingestelde parameters. Het probleem is dat de software bugs bevat, en daar hebben de technici geen idee van. Ze weten alleen hoe ze dingen moeten repareren volgens de schema's en procedures in de servicehandleiding. Verder weten ze hier niet meer van dan jij. De beste optie is om hier Mazda Customer Service te bellen en de claim te escaleren. Mazda moet mogelijk een technicus sturen om te zien wat er aan de hand is.

#37 ·
Zo zie ik het - Het regeneratiesysteem werkt naar behoren....dat wil zeggen dat het doet wat de software zegt te doen, afhankelijk van de ingestelde parameters. Het probleem is dat de software bugs bevat...
Ik ben het absoluut met je eens!
Maar dan... moet je rekening houden met het andere feit: er is een hoop 2.2 en 1.5 dieselmotoren met dezelfde software en geen problemen?!?
Daarom denk ik dat er een 'hardware'-fout is die de verkeerde metingen naar de ECU stuurt, maar toen informeerde @Yonef ons dat hij alle sensoren heeft vervangen die van invloed zouden moeten zijn op de regeneratie, maar opnieuw zonder positieve resultaten.

...en dat is iets waar de technici geen idee van hebben. Ze weten alleen hoe ze dingen moeten repareren volgens de diagrammen en procedures in de servicehandleiding. Verder weten ze hier niet meer over dan jij.
Dit is teleurstellend maar - ook absoluut WAAR!!!
Toen ik de tweede klacht had over DPF-regeneratie en olieverhoging, vertelden ze me 'we zullen diagnoses stellen en welke foutcode er ook verschijnt, we zullen deze naar het hoofdkantoor van Mazda sturen en dan wachten tot ze ons vertellen wat we moeten doen'! Helaas vertoonde mijn auto geen foutcode... dus concludeerden ze dat de beste oplossing voor mijn auto - nieuwe injectoren zijn?!? Hoe??? Injectoren doen het werk dat de ECU heeft besteld, omdat de ECU info krijgt dat de regeneratie moet beginnen!!! Waarom geef je de injectoren de schuld??? Hoe ben je tot die conclusie gekomen???
Ik twijfel er niet aan dat het goede monteurs zijn, maar de voertuigen van vandaag hebben anti-vervuilingssystemen die worden bestuurd door een reeks sensoren met een reeks elektronica die wordt bestuurd door een ECU - en uiteindelijk - dat heeft invloed op monteurs!?!

#38 ·
En nog een ding! Na alle feiten die in eerdere berichten zijn genoemd, denk ik nog steeds dat, ondanks alle sensoren en elektronica, de oplossing heel eenvoudig zou kunnen zijn (ik denk maar): De DPF-druksensor is het onderdeel dat verkeerde informatie stuurt en de regeneratie activeert! Als we ervan uitgaan dat de sensor correct is en de DPF schoon is, is er misschien een probleem tussen deze twee onderdelen? Voor zover ik begrijp, krijgt de sensor informatie van de DPF met 2 slangen? Wat als een van de slechte rubberen slangen lichtjes gescheurd of lichtjes verstopt is, net genoeg om lagere drukinformatie naar de sensor te sturen? En dan doet de sensor wat hij moet doen - hij gaat ervan uit dat de DPF 'vies' is en informeert de ECU hierover! Hierna stuurt de ECU een commando om de regeneratie te starten en deze vicieuze cirkel eindigt nooit en wordt constant herhaald? Vergeef me deze kinderlijke uitleg, maar ik ben erg geobsedeerd door dit probleem, en elke vrije tijd die ik heb, besteed ik eraan om te proberen een logische oplossing voor dit probleem te vinden. Dus het spijt me dat ik jullie allemaal lastig val.

#39 ·
Aaaaaaand nog een ding! Na alle feiten die in eerdere berichten zijn genoemd, denk ik nog steeds dat, ondanks alle sensoren en elektronica, de oplossing heel eenvoudig zou kunnen zijn (ik denk maar): De DPF-druksensor is het onderdeel dat verkeerde info stuurt en de regeneratie activeert! Als we ervan uitgaan dat de sensor correct is en de DPF schoon is, is er misschien een probleem tussen deze twee onderdelen? Voor zover ik begrijp, krijgt de sensor informatie van de DPF met 2 slangen? Wat als een van de waardeloze rubberen slangen lichtjes is gescheurd of lichtjes verstopt is, net genoeg om info over de lagere druk naar de sensor te sturen? En dan doet de sensor wat hij hoort te doen - hij gaat ervan uit dat de DPF 'vies' is en informeert de ECU hierover! Hierna stuurt de ECU een commando om de regeneratie te starten en deze vicieuze cirkel eindigt nooit en herhaalt zich constant? Vergeef me deze kinderlijke uitleg, maar ik ben erg geobsedeerd door dit probleem en elke vrije tijd die ik heb, besteed ik eraan om een logische oplossing voor dit probleem te vinden. Het spijt me dus dat ik jullie allemaal lastig val.
Je zit in het juiste forum. Slechts weinigen hebben hier diesels of hebben ze hier gekozen. Deel en scheld gerust, meneer. Hoe ik het zie? Het zit ergens tussen de ECU en de DPF. En als die technici om welke reden dan ook injectoren zouden moeten verdenken, hadden ze een reiniging moeten overwegen.... Wat zal het reinigen of nieuwe injectoren doen? Beter en nog meer brandstof inspuiten tijdens actieve regeneraties om olie verder te verdunnen?[emoji848] iStop & DPF zijn redenen waarom ik heb gekozen voor Skyactivs zonder hen. Ik hoop oprecht dat deze jacht gelukkig zal eindigen.[emoji120] Houd ons op de hoogte. Verzonden vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

#41 ·
Yonef, mijn vriend...Toen ik je laatste bericht begon te lezen, dacht ik dat je eindelijk een oplossing had!!! Maar hoe meer ik las, hoe meer in de war ik raakte...Ik begrijp echt niet hoe de ECU een regeneratie kan starten zonder enige sensorinformatie...Voor mij is dit feit niet logisch. En zoals ik al schreef, is het niet logisch om de injectoren de schuld te geven van frequente regeneratie!!!''ECU denkt dat het de uitlaattemperatuur moet verhogen door meer brandstof toe te voegen, maar het toevoegen van meer brandstof maakt het brandstofrijke mengsel, wat meer rook creëert, maar meer rook wordt gedetecteerd door de ECU (ongeacht of de DPF nog niet verstopt is) en geeft opdrachten om de DPF-regeneratie te starten voordat deze verstopt raakt.''De ECU zou dit alleen moeten doen in het geval dat een sensor specifieke metingen verzendt, het zou niet zo moeten handelen...Ik weet het niet...mijn hoofd ontploft bijna.Als de jongens van de garage remapping's doen, hebben ze dan een optie om de ECU opnieuw te mappen om goed te werken?''Ondertussen heb ik 3200 km gereden en moet mijn olie eruit, want het heeft de "x"-markering op de peilstok bereikt (omdat het al 40 regeneraties heeft gedaan).''Ondertussen, na 900 km sinds de laatste olieverversing, stijgt mijn oliepeil ook...en ik begrijp niet waarom ze het olie tot het maximale niveau vullen als ze het verversen?Gebruikershandleiding citaat: Het niveau is normaal als het tussen de MIN- en MAX-markeringen staat.Dit is het eerste voertuig dat ik bezit, en de eerste officiële service die ik gebruik, die olie tot het maximale niveau giet! Tot nu toe heb ik dit geval nog nooit meegemaakt in mijn rijervaring...Dus - de volgende olieverversing zal ik niet bij de officiële service doen, en het niveau zal tussen de MIN- en MAX-markeringen liggen.

#42 ·
Hoi Sasa,
De meeste dingen die met de ECU gebeuren, begrijp ik ook niet, maar ik wil de ECU niet aanpassen en het risico lopen om deze opnieuw te programmeren om een ander probleem te veroorzaken, aangezien de jongens van de garage niet zeker weten waarom de ECU zich zo gedraagt en de brandstofsnelheid verhoogt, ongeacht of alle sensorwaarden normaal zijn.
Wat ik denk is om volledig van de DPF af te komen en deze uit de ECU te verwijderen. In Bulgarije is dit niet erg legaal, maar er is geen handhaving, en ik ga ook niet met deze auto naar het buitenland, dus ik denk dat ik er alleen hier mee zal rijden.
Ander ding om te zeggen: het is gewoon een BELACHELIJK DPF-regeneratiesysteem van Mazda, heb nog nooit een dommere oplossing gezien dan dit

#43 ·
Hey Sasa,
De meeste dingen die met de ECU gebeuren, begrijp ik ook niet, maar ik wil de ECU niet aanpassen en het risico lopen om deze opnieuw te programmeren om een ander probleem te veroorzaken, aangezien de jongens van de garage er niet erg zeker van lijken te zijn waarom de ECU zich zo gedraagt en de brandstofhoeveelheid verhoogt, ongeacht of alle sensoren normale waarden aangeven.
Wat ik denk is om de DPF volledig te verwijderen en deze uit de ECU te verwijderen. In Bulgarije is dit niet erg legaal, maar er is geen handhaving en ik ga ook niet met deze auto naar het buitenland, dus ik denk dat ik er alleen hier mee zal rijden.
Een andere ding om te zeggen: het is gewoon een BELACHELIJK DPF-regeneratiesysteem van Mazda, heb nog nooit een dommere oplossing gezien dan deze
Yonef,
Volgende week heb ik waarschijnlijk een afspraak bij een particuliere Mazda-service die ik in Belgrado heb gevonden, waar ik vandaan kom. Ik heb al een paar telefoongesprekken gehad met de man die de service bezit, en hij heeft Mazda centraal op de hoogte gebracht van mijn probleem. Ze hebben hem wat ideeën gegeven, dus ergens volgende week moet ik de auto een dag bij hem achterlaten. Hij vertelde me dat uiteindelijk misschien de injectoren (misschien één, misschien twee, misschien alle vier) het probleem zijn, maar er zijn nog een paar andere stappen die moeten worden gecontroleerd - gedaan, voordat er een definitief oordeel wordt geveld! Hij noemde ook software en turbo... hoe dan ook, hij klonk coöperatiever dan de jongens van de officiële Mazda, maar... we zullen zien.
Aan de andere kant kon hij me ook niet uitleggen waarom injectoren elke 15-20 km DPF-regeneratie kunnen veroorzaken?
'Als de injector defect is en meer brandstof stuurt, kan dit de DPF verontreinigen'
Ik kan deze uitleg echt niet accepteren, maar oké.
Er zijn minstens 4 temperatuur- en 2 druksensoren die regeneratie kunnen activeren, en je blijft er op aandringen dat injectoren hoogstwaarschijnlijk het probleem zijn
'Een andere ding om te zeggen: het is gewoon een BELACHELIJK DPF-regeneratiesysteem van Mazda, heb nog nooit een dommere oplossing gezien dan deze' - Ik ben het er absoluut mee eens

#45 · (Edited)
Sasa, houd me op de hoogte van alle ontwikkelingen hierover wanneer je deze man ziet, en wat de uitkomst hiervan zal zijn.

Heel erg bedankt!
Natuurlijk!!!
En in de tussentijd, als het ergste gebeurt, moeten we hier misschien ook over nadenken:

Ik ben gewoon vooruit aan het denken...

#49 ·
Dit is geweldig nieuws Sasa.
Ik was er bijna zeker van dat de injectoren de schuldigen waren, maar ik ben niemand tegengekomen die ze daadwerkelijk heeft vervangen en het woord met anderen heeft gedeeld, dus petje af voor jou, vriend.
Als je me naar het bedrijf zou kunnen verwijzen waar je je injectoren vandaan hebt, zal ik ze zeker proberen.

#51 ·
Dit is geweldig nieuws Sasa.
Ik was er bijna zeker van dat de injectoren de schuldigen waren, maar ik kwam niemand tegen die ze daadwerkelijk heeft vervangen en het woord met anderen heeft gedeeld, dus fair play voor jou maat.
Als je me naar het bedrijf zou kunnen sturen waar je je injectoren vandaan hebt, zal ik ze zeker proberen.
Natuurlijk Radek! De bedrijfsnaam is 'Mag engines'.
Ik weet niet zeker of ik een link van een onderdeel kan plaatsen, (@arathol Het spijt me als ik de regels overtreed, ik probeer gewoon te helpen), maar hier is hij:

Je kunt zien dat één injector 128 USD kost, maar je kunt een 'couponcode' hebben voor 5% korting. Dus het komt op ongeveer 100 € voor 1 stuk.
Klein advies: bel ze eerst telefonisch en vraag hem naar de prijs, misschien krijg je extra korting! De man heet Sain (of zo begrijp ik zijn naam en ik denk dat hij de baas is) hij spreekt gemiddeld Engels, maar je zult elkaar begrijpen.
Ik hoop dat dit je helpt!
Houd ons op de hoogte

#52 ·
Dus... Ik heb vrijdagavond een set injectoren besteld bij magengines. Heb ze net gemonteerd en met mijn auto een proefrit gemaakt. BOEM de afstand tussen de regeneraties ging van 20 naar 50 en daarna daalde het gemiddelde verbruik van 7,1 naar 5,4. Het moeten wel defecte injectoren zijn, maar ik ben behoorlijk geschokt, want mijn auto heeft pas 35.000 km gereden.

#53 ·
Dus... Ik heb vrijdagavond een set injectoren besteld bij magengines. Heb ze net gemonteerd en ben met mijn auto gaan proefrijden. BOOM, de afstand tussen de regeneraties ging van 20 naar 50 en na het gemiddelde verbruik daalde van 7,1 naar 5,4.
Het moeten wel defecte injectoren zijn, maar ik ben nogal geschokt, want mijn auto heeft pas 35000 km.
Hier is een idee - Als je de originele set injectoren nog hebt, stuur ze dan op om te laten evalueren. Dat kan je vertellen waarom ze niet meer werken. Het echte probleem zijn misschien helemaal niet de injectoren, maar iets anders dat ervoor zorgt dat de injectoren voortijdig defect raken.

#54 ·
HĂ© Sasa,
Blij dat je het hebt gerepareerd. Ik heb nog steeds geen injectoren besteld, ik probeer er een paar lokaal te vinden en te testen, maar zo niet, dan bestel ik er een paar van de site die je hebt voorgesteld.
Ik vraag me alleen af wat er met je 'oude' injectoren is gebeurd, heb je ze laten testen om te bevestigen dat het een defecte injector was, en kun je, indien mogelijk, specificeren wat er mis mee was - d.w.z. de verstuivers waren slecht en de brandstof werd niet fijn gesproeid? of waren de solenoĂŻden slecht waardoor de injectoren meer brandstof sproeiden dan nodig was?
Ook met 'nieuwe' injectoren, als je op de snelweg rijdt, kun je dan opzoeken hoeveel afstand je aflegt tussen regeneraties op een snelweg?

Nogmaals bedankt voor de update man!