Als u merkt dat de regeneratie is begonnen (hoog verbruik, uitlaatgeluid, i-Stop motorindicator), schakel dan gewoon een of twee versnellingen terug. Wanneer het motortoerental boven de 3000 komt, is de regeneratie in minder dan 5 minuten voltooid.
De differentiële druksensor is wat de regeneratie triggert, hij meet niet de snelheid van het gas maar de druk, zoals je terecht eerder in je uitleg zei. Dit is de sensor die de dp meet. Als je te veel regeneraties hebt, krijg je de code P243C.00.2F. De sensor bevindt zich links van de motor, vastgeschroefd aan een beugel, rubberslangen verbinden de sensor en stalen buizen die van de DPF afkomen. Er is een andere uitlaatsensor die daadwerkelijk de druk van de uitlaat meet. Met behulp van Forscan en een OBD-lezer kun je de metingen van deze sensoren zien, inclusief verschillende uitlaattemperaturen in het systeem, plus het aantal mijlen/km sinds de laatste regeneratie. Je kunt soms de momentane brandstofverbruik missen als het heuvelachtig is.DPF-regeneratie hangt af van hoeveel "belasting" (d.w.z. brandstofverbruik) de motor normaal gesproken werkt. Het hangt niet af van hoge/lage toeren rijgedrag. Bijvoorbeeld, in mijn ervaring: snelwegritten, 130-160 km/u, motor werkt bij 2.200 - 2.600, 6e versnelling, gemiddeld brandstofverbruik is 6-7 L/100KM, motorbelasting is vrij "ernstig" en DPF-regeneratie vindt elke 290-300 km plaats. Ritten op secundaire wegen, 70-90 km/u, 4e/5e versnelling, gemiddeld brandstofverbruik 4-5 L/100KM, motorbelasting is mild en DPF-regeneratie vindt elke 360-370 km plaats. @gazbo: Mazda's DPF-regeneratiesysteem is een actief systeem (niet passief) en is gebaseerd op het differentiële drukmechanisme van de uitlaatgassen (verschil tussen uitlaatgasdruk "voor" de DPF en "na" de DPF): simpel gezegd, wanneer de differentiële druk een vooraf bepaalde waarde overschrijdt, betekent dit dat de DPF "vol" is (door de deeltjes die erin vastzitten, uitlaatgassen komen met een lagere snelheid uit de DPF dan de snelheid waarmee ze erin komen, en er zijn 2 sensoren die deze snelheden constant meten) en dan dwingt de motorregeleenheid (ECU) de DPF-regeneratie, waarbij alle deeltjes worden "gereinigd" door ze om te zetten in CO2 door middel van een zeer hoge temperatuur en brandstof (chemische reactie).
Hoi,
Iemand een idee waarom mijn Mazda 3 2.2 Skyactiv-D elke 130-140 km de DPF regenereert? Ik rijd voornamelijk buiten de bebouwde kom ~100 km/u.
Een andere ding dat ik heb gemerkt is een verhoogd brandstofverbruik (zonder dat regeneratie plaatsvindt).
90 km/u Cruise control - ~6L/100km
120 km/u Cruise control - ~8L/100km
Tot nu toe heb ik de MAF, alle filters, de vacuümpomp vervangen en koolstof uit de inlaat gereinigd (alles gedaan door de officiële Mazda-service).
En ik heb nog steeds een hoog brandstofverbruik en DPF-regeneratie in korte periodes.
Hulp wordt zeer gewaardeerd. Bedankt
Hoi,Hoi,
Iemand een idee waarom mijn Mazda 3 2.2 Skyactiv-D elke 130-140 km de DPF regenereert? Ik rijd voornamelijk buiten de bebouwde kom ~100 km/u.
Een andere ding dat ik heb gemerkt is een verhoogd brandstofverbruik (zonder dat regeneratie plaatsvindt).
90 km/u Cruise control - ~6L/100km
120 km/u Cruise control - ~8L/100km
Tot nu toe heb ik de MAF, alle filters, de vacuümpomp vervangen en koolstof uit de inlaat gereinigd (alles gedaan door de officiële Mazda-service).
En ik heb nog steeds een hoog brandstofverbruik en DPF-regeneratie in korte periodes.
Hulp wordt zeer gewaardeerd. Bedankt
Uw route en verkeer zullen de regeneratiecycli beĂŻnvloeden. Als de ritten kort en langzaam zijn, raken de DPF's sneller verstopt.Weet iemand (zal kennis delen) waarom DPF-regeneratie vaak en vaak voorkomt?
De mijne begon bij ongeveer elke 140 km, en 6000 km later regenereert hij nu elke 80 km.
Ik heb overal gecheckt en dit is een veelvoorkomend probleem, en er is een oplossing, maar niemand zei wat het was. Ik vond een paar berichten op internet dat het naar het Mazda servicecenter brengen van de auto het probleem oploste, maar ze vermelden niet wat de oplossing was.
Ik bracht de mijne naar het Mazda servicecenter en ze hadden geen idee hoe ze dit moesten oplossen en wat de oorzaak was![]()
Als iemand een idee heeft wat er gedaan moet worden, deel dan de oplossing.
Tot nu toe heb ik gedaan:
1. Gedwongen lange regeneratie van DPF (uitgevoerd door Mazda-personeel)
2. Alle dieselinjectoren gecontroleerd (alles werkte prima)
3. Verschillende additieven gebruikt om DPF te reinigen (DPF-slijtagefactor gerapporteerd door Mazda-software is ongeveer 7% - uitstekend)
niets van het bovenstaande werkte.
Nou, ik ben niet zeker over de EGR-klep, want ik vergat te vermelden dat mijn auto 52.000 km (32.000 mijl) op de kilometerteller heeft... Ik zal het proberen te googelen...Misschien vastzittende EGR-klep.....als het oliepeil van uw motor stijgt, komt er brandstof in het carter.
Kort antwoord is JA, maar...Mijn auto doet hetzelfde. Olie raakt vervuild (stijgt naar "x" markering) in ongeveer 3000 km.
Regeneratie gebeurt elke 80-100 km - dit is een van de problemen
Een ander probleem is: tijdens het regenereren schiet het directe brandstofverbruik omhoog - als ik op de snelweg rijd met 120 km/u en het directe brandstofverbruik rond de 6 l/100 km ligt, begint de regeneratie en springt het naar 18-20 l/100 km (voor 20 minuten of 30 km). Als ik in de stad rijd terwijl de regeneratie bezig is, dan stijgt het directe brandstofverbruik bij het optrekken bij een stoplicht naar 80 l/100 km (toerental onder de 2500 gehouden).
Kan iemand bevestigen wat normaal gedrag zou zijn onder deze omstandigheden?
Nou Yonef... Ik ben vorige week naar de officiële service van Mazda geweest en er is 'Goed nieuws' en slecht nieuws...Heel erg bedankt voor het gedetailleerde verhaal, Sasa Covic!
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit rare probleem dat geen van de officiële vertegenwoordigers van Mazda kan oplossen. Het lijkt erop dat je precies hetzelfde probleem hebt.
Laat me alsjeblieft weten wat de oplossing hiervoor was (als ze het probleem oplossen), zodat ik dat kan "copy-pasten"
Hulp wordt zeer gewaardeerd!
Aratol,Dit klinkt meer als een softwareprobleem met de ECU. Het is een probleem dat helemaal niet uniek is voor Mazda.
Minsanity,Als jullie de minder vluchtige bio-diesel gebruiken (vetzuurmethylester of FAME-mengsel), sla het dan over.
Diesels met DPF zijn niet gebouwd voor stadsritten. Als dat het geval is, ga dan voor periodieke lange ritten. DPF's kunnen alleen goed functioneren (actieve regeneratie) bij hogere uitlaattemperaturen (600°C +)....Men kan hier niet in de buurt komen met korte en langzame ritten.
Verzonden vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Ik ben het absoluut met je eens!Zo zie ik het - Het regeneratiesysteem werkt naar behoren....dat wil zeggen dat het doet wat de software zegt te doen, afhankelijk van de ingestelde parameters. Het probleem is dat de software bugs bevat...
Dit is teleurstellend maar - ook absoluut WAAR!!!...en dat is iets waar de technici geen idee van hebben. Ze weten alleen hoe ze dingen moeten repareren volgens de diagrammen en procedures in de servicehandleiding. Verder weten ze hier niet meer over dan jij.
Je zit in het juiste forum. Slechts weinigen hebben hier diesels of hebben ze hier gekozen. Deel en scheld gerust, meneer. Hoe ik het zie? Het zit ergens tussen de ECU en de DPF. En als die technici om welke reden dan ook injectoren zouden moeten verdenken, hadden ze een reiniging moeten overwegen.... Wat zal het reinigen of nieuwe injectoren doen? Beter en nog meer brandstof inspuiten tijdens actieve regeneraties om olie verder te verdunnen?[emoji848] iStop & DPF zijn redenen waarom ik heb gekozen voor Skyactivs zonder hen. Ik hoop oprecht dat deze jacht gelukkig zal eindigen.[emoji120] Houd ons op de hoogte. Verzonden vanaf mijn SM-G970F met TapatalkAaaaaaand nog een ding! Na alle feiten die in eerdere berichten zijn genoemd, denk ik nog steeds dat, ondanks alle sensoren en elektronica, de oplossing heel eenvoudig zou kunnen zijn (ik denk maar): De DPF-druksensor is het onderdeel dat verkeerde info stuurt en de regeneratie activeert! Als we ervan uitgaan dat de sensor correct is en de DPF schoon is, is er misschien een probleem tussen deze twee onderdelen? Voor zover ik begrijp, krijgt de sensor informatie van de DPF met 2 slangen? Wat als een van de waardeloze rubberen slangen lichtjes is gescheurd of lichtjes verstopt is, net genoeg om info over de lagere druk naar de sensor te sturen? En dan doet de sensor wat hij hoort te doen - hij gaat ervan uit dat de DPF 'vies' is en informeert de ECU hierover! Hierna stuurt de ECU een commando om de regeneratie te starten en deze vicieuze cirkel eindigt nooit en herhaalt zich constant? Vergeef me deze kinderlijke uitleg, maar ik ben erg geobsedeerd door dit probleem en elke vrije tijd die ik heb, besteed ik eraan om een logische oplossing voor dit probleem te vinden. Het spijt me dus dat ik jullie allemaal lastig val.
Yonef,Hey Sasa,
De meeste dingen die met de ECU gebeuren, begrijp ik ook niet, maar ik wil de ECU niet aanpassen en het risico lopen om deze opnieuw te programmeren om een ander probleem te veroorzaken, aangezien de jongens van de garage er niet erg zeker van lijken te zijn waarom de ECU zich zo gedraagt en de brandstofhoeveelheid verhoogt, ongeacht of alle sensoren normale waarden aangeven.
Wat ik denk is om de DPF volledig te verwijderen en deze uit de ECU te verwijderen. In Bulgarije is dit niet erg legaal, maar er is geen handhaving en ik ga ook niet met deze auto naar het buitenland, dus ik denk dat ik er alleen hier mee zal rijden.
Een andere ding om te zeggen: het is gewoon een BELACHELIJK DPF-regeneratiesysteem van Mazda, heb nog nooit een dommere oplossing gezien dan deze
Natuurlijk!!!Sasa, houd me op de hoogte van alle ontwikkelingen hierover wanneer je deze man ziet, en wat de uitkomst hiervan zal zijn.
Heel erg bedankt!
Natuurlijk Radek! De bedrijfsnaam is 'Mag engines'.Dit is geweldig nieuws Sasa.
Ik was er bijna zeker van dat de injectoren de schuldigen waren, maar ik kwam niemand tegen die ze daadwerkelijk heeft vervangen en het woord met anderen heeft gedeeld, dus fair play voor jou maat.
Als je me naar het bedrijf zou kunnen sturen waar je je injectoren vandaan hebt, zal ik ze zeker proberen.
Hier is een idee - Als je de originele set injectoren nog hebt, stuur ze dan op om te laten evalueren. Dat kan je vertellen waarom ze niet meer werken. Het echte probleem zijn misschien helemaal niet de injectoren, maar iets anders dat ervoor zorgt dat de injectoren voortijdig defect raken.Dus... Ik heb vrijdagavond een set injectoren besteld bij magengines. Heb ze net gemonteerd en ben met mijn auto gaan proefrijden. BOOM, de afstand tussen de regeneraties ging van 20 naar 50 en na het gemiddelde verbruik daalde van 7,1 naar 5,4.
Het moeten wel defecte injectoren zijn, maar ik ben nogal geschokt, want mijn auto heeft pas 35000 km.