2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

Achteruitrijcamera werkt niet

1 reading
250K views 139 replies 73 participants last post by  paris1  
#1 · (Edited by Moderator)
Als dit iemand overkomt, waarbij de feed van uw achteruitrijcamera niet op uw scherm verschijnt wanneer u de auto in de achteruit zet, probeer dan eerst een geforceerde herstart.

Ik had het probleem een paar ochtenden geleden. Ik startte het infotainmentsysteem opnieuw op en de achteruitrijcamera werkte weer.

Dus voordat u moeilijkere maatregelen probeert, zoals het oplossen van problemen met het circuit met een meter of het naar een dealer brengen, start u gewoon opnieuw op. Serieus!
De camerabeelden worden door een computerprogramma op het scherm geplaatst en het is waarschijnlijk gewoon gecrasht.

Om een volledige herstart te forceren:
Houd Mute + Nav + Back ingedrukt.

#7 ·
Als dit iemand overkomt, waarbij de feed van uw achteruitrijcamera niet op uw scherm verschijnt wanneer u de auto in de achteruit zet, probeer dan eerst een geforceerde herstart.

Ik had het probleem een paar ochtenden geleden. Ik heb het infotainmentsysteem opnieuw opgestart en de achteruitrijcamera werkte weer.

Dus, voordat u moeilijkere maatregelen probeert, zoals het oplossen van problemen met het circuit met een meter of het naar een dealer brengen, start u gewoon opnieuw op. Serieus!
De camerafeed wordt door een computerprogramma op het scherm geplaatst en is waarschijnlijk gewoon gecrasht.

Houd Mute + Nav + Back ingedrukt
Zeer goed advies, het werkt.. Bedankt man

#8 ·
Uhm..... Als je dit probleem hebt en het is onregelmatig. Controleer je achterklepopeningsschakelaar, als de rubberen afdichting gescheurd is. Dit veroorzaakt problemen omdat deze in serie is geschakeld met de camera. Je moet de hele schakelaar vervangen. Het is een onderdeel van ongeveer 72 dollar en ongeveer een uur, misschien 2 (als je het zelf doet) om hem te vervangen. Als je het zelf doet, haal dan een heleboel lipjes voor het interieur, want je moet het interieur van de achterklep trekken om bij de bouten/tappen te komen die de afdekking vasthouden die de schakelaar vasthoudt. Als je de gescheurde schakelaar vroegtijdig opmerkt, kun je hem mogelijk afplakken en wat rubber over de scheur spuiten om de afdichting nog wat langer te behouden, maar verwacht dat je hem moet vervangen.

Een garage zou je niet meer dan een uur in rekening moeten brengen om de klus te klaren.

#21 ·
Uhm..... Als u dit probleem heeft en het is onregelmatig. Controleer uw achterklepopeningsschakelaar, als de rubberen afdichting gespleten is. Dit veroorzaakt problemen omdat deze in serie is geschakeld met de camera. U moet de hele schakelaar vervangen. Het is een onderdeel van ongeveer 72 dollar en ongeveer een uur, misschien 2 (als u het zelf doet) om het te vervangen. Als u het zelf doet, haal dan een stel lipjes voor het interieur, want u moet het interieur van de achterklep trekken om bij de bout/tappen te komen die de afdekking vasthouden die de schakelaar vasthoudt. Als u de gespleten schakelaar vroegtijdig opmerkt, kunt u hem mogelijk afplakken en wat rubber over de spleet spuiten om de afdichting nog een tijdje te behouden, maar verwacht dat u hem moet vervangen.

Een garage zou u niet meer dan een uur in rekening moeten brengen om de klus te klaren.
Ik weet dat dit een oude post is en ik ben al een tijdje niet meer online geweest... Ik heb vanavond uw suggestie opgevolgd en herhaaldelijk op de achterklepknop gedrukt terwijl de auto achteruit reed en voilà, de camera kwam terug. Mijn rubberen afdichting is echter niet gespleten en ziet er goed uit. Ik moest er een beetje mee spelen, want in eerste instantie kreeg ik het zwarte scherm met het dimmende instellingenpictogram in de linkerbovenhoek... maar meer dan deze week. Mijn willekeurige cameraproblemen leken zichzelf in de loop der jaren altijd te corrigeren de volgende keer dat ik weer in de auto stapte, maar deze week werkte het helemaal niet... het scherm bleef gewoon op welke functie het ook had toen ik de auto in de achteruit zette en kreeg niet eens een zwart scherm. Dit is zo cool... Ik kan nog steeds proberen te zien of Mazda het zal vervangen, ook al is mijn auto 10 maanden uit de garantie... Zo niet, dan weet ik tenminste waar ik moet beginnen als ik het zelf moet repareren. Ik heb dit weekend de batterij losgekoppeld en dacht er zelfs over om de firmware opnieuw te installeren met de gedachte dat het systeem beschadigd was. BEDANKT!

#9 ·

Ik had het probleem een paar ochtenden geleden. Ik heb het infotainmentsysteem opnieuw opgestart en de achteruitrijcamera werkte weer.

Dus, voordat u moeilijkere maatregelen probeert, zoals het oplossen van problemen met het circuit met een meter of het naar een dealer brengen, start u gewoon opnieuw op. Serieus!
De camerafeed wordt door een computerprogramma op het scherm geplaatst en is waarschijnlijk gewoon gecrasht.

Dit werkte niet, ik heb het drie keer geprobeerd. Weet u nog iets anders dat ik kan proberen?

#10 ·
Nog een suggestie als dat niet werkt... Als u iets hebt aangesloten op de consolelader, de SD-kaartsleuf of de USB-poorten, verwijder dan alles en vergrendel vervolgens de deur en loop een tijdje weg en/of voer een infotainment-reset/herstart uit. Ik heb bij een paar gelegenheden ontdekt dat het verwijderen van de SD-kaart het exacte probleem oploste. Een paar keer de laatste tijd merkte ik dat de navigatie niet aanging en ik heb gewoon de SD-kaart verwijderd en opnieuw geplaatst. Af en toe krijg ik het wiebelige back-upscherm, maar het probleem reset zichzelf meestal de volgende keer dat ik in de auto stap.... Er is ook een bekend probleem dat lang geleden op dit forum is besproken, dat opladers van andere merken het schermprobleem kunnen veroorzaken.

#37 ·
Nog een suggestie als dat niet werkt... Als je iets hebt aangesloten op de consolelader, SD-kaartsleuf of USB-poorten, verwijder dan alles en doe dan de deur op slot en loop een tijdje weg en/of doe een infotainment reset/herstart. Ik heb bij een paar gelegenheden gemerkt dat het verwijderen van de SD-kaart het exacte probleem oploste. Een paar keer de laatste tijd merkte ik dat de navigatie niet aanging en ik verwijderde gewoon de SD-kaart en plaatste deze opnieuw. Af en toe krijg ik het wiebelige back-upscherm, maar het probleem reset zich meestal vanzelf de volgende keer dat ik in de auto stap.... Er is ook een bekend probleem dat lang geleden op dit forum is besproken, dat opladers van andere merken het schermprobleem kunnen veroorzaken.
Deze werkte voor mij! Bedankt!!

#12 ·

#15 ·

Bedankt voor de info. Mijn 2019 CX 5 heeft vandaag ook dit intermitterende probleem. Ik stond op het punt deze oplossing te proberen, maar zoals verwacht werkte de achteruitrijcamera weer na ongeveer een uur nadat de ontsteking was uitgeschakeld. Zal deze oplossing zeker proberen als er niets anders werkt. Nogmaals bedankt!

#16 ·

Ik had het probleem een paar ochtenden geleden. Ik heb het infotainmentcentrum opnieuw opgestart en de achteruitrijcamera werkte weer.

Dus voordat u moeilijkere maatregelen probeert, zoals het oplossen van problemen met het circuit met een meter of het naar een dealer brengen, start u gewoon opnieuw op. Serieus!

Het werkte zeker op een Mazda3 uit 2015! Bedankt!

#17 ·
Nou, jongens, ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn camera en de reset werkte niet. Wat echter een beetje verwarrend is, is dat het alleen gebeurt als het regent en/of koud is. Het lijkt op een soort glitch waarbij het scherm er raar uitziet en ik alleen kleuren kan zien, of als het droog is (gewoon koud) is de foto wazig en lijkt er een soort interferentie te zijn. Dit alles verdwijnt op het moment dat het weer zonnig en droog wordt. Suggesties voor een oplossing zijn welkom.

#19 ·

Perfect gewerkt! Bedankt!!

#20 ·

WERKTE PERFECT! Dank u wel!!!

#24 ·
Vocht misschien, wat ze waarschijnlijk bedoelen, aangezien het allemaal elektronica is... Ik heb de splitsing niet. Misschien is het het constante dichtslaan van de achterklep dat de hardware beïnvloedt. Dat vermoed ik in mijn geval, aangezien ik het probleem de afgelopen dagen heb gediagnosticeerd. Nu het probleem vaker voorkomt dan niet... wat betekent dat bijna elke keer als ik de achterklep op een "normale" manier sluit, zoals we allemaal zouden doen zonder te slaan. Als ik de achterklep zachtjes sluit of hem "indruk", blijft de camera aan... In het verleden, toen de camera uitviel, werd hij in een vrij korte periode "gereset", nu kan het uren of een nacht duren. Het eerste wat ik zal doen als ik het interieur van de achterklep uit elkaar haal, is wat contactspray op de elektronica spuiten om te zien of dat helpt... het lost veel dingen op. Ik ben gewoon blij te weten dat het probleem niet wordt veroorzaakt door een probleem met het infotainmentscherm. Een 2018... u zou zeker nog garantie moeten hebben? U kunt dit bericht en de informatie gebruiken als basis om uw probleem te repliceren. Succes.

#26 ·
Bedankt😊

Ik had het probleem een paar ochtenden geleden. Ik startte het infotainmentcentrum opnieuw op en de achteruitrijcamera werkte weer.

Ik had het probleem een paar ochtenden geleden. Ik startte het infotainmentcentrum opnieuw op en de achteruitrijcamera werkte weer.

Bedankt. Dat heeft me bespaard om naar de garage te gaan.

#27 ·
Oké, ik ga ook op deze oude thread reageren. Ik heb precies hetzelfde probleem! Vorig jaar heb ik het om dezelfde reden naar de dealer gebracht, ze hebben de achteruitrijcamera onder garantie vervangen, maar nu is het probleem terug. Het komt alleen voor als het buiten koud is OF als hij in de regen heeft gestaan. Ik vermoed daarom bedradingsproblemen, maar mijn kofferschakelaar is niet gesplitst, rubber lijkt in goede staat te zijn.

Is er nog iets anders dat ik kan proberen?

Nu wordt het weer hier mooi, dus het probleem is nog niet terug, maar aangezien ik mensen lees die precies dezelfde problemen hebben, hoop ik dat iemand kan helpen.

#28 ·
Ten eerste kan de herstart werken tot het niet meer werkt (voor alles)....De meesten van ons weten wel iets over herstarten...Ik heb vorige week zelfs de batterij eruit gehaald. Een herstart kan corrupte software of een "loop" oplossen, maar in het geval van velen van ons is het een slecht of kapot onderdeel/hardware.

Mijn auto staat in de garage en wordt beperkt gebruikt in de regen en hoewel ik in NYC woonde, heb ik nooit sneeuw of natte sneeuw gezien.

Zoals ik in mijn geval zou zeggen, beschadigt het sluiten van de kofferbak of achterklep waarschijnlijk het onderdeel. Ik heb geen idee hoe het eruit ziet achter de binnenbekleding van de achterklep, maar ik doe het rustig aan. Als ik het uit elkaar haal, spuit ik er wat elektrische contactspray op, indien van toepassing, voordat ik het onderdeel vervang. Ik heb het gebruikt op verschillende schakelaars op verschillende elektrische producten en het werkt... zo niet, dan naar de dealer om het onderdeel te kopen... dankzij info van gregersonke

#29 ·

Kan iemand de Mute-, Nav- en Back-knop laten zien op een Bose-stereo in een 2014 cx5?
Dit voertuig heeft geen Nav. Waardeer alle hulp, aangezien de camera niet werkt en ik een herstart wil proberen. Bedankt

#30 ·
Het beeld van de achteruitrijcamera was erg ruisig/verstoord. Dit was een onregelmatig probleem. Ik heb eerst geprobeerd de contacten schoon te maken die zich onder de bekleding aan de bovenkant van de achterklep bevinden met contactspray (van CRC, verkrijgbaar bij de meeste auto-onderdelenwinkels). Dit hielp niet. Het blijkt dat er nog een cameraconnector onder de bekleding aan de onderkant van de achterklep zit. Hiervoor moest in de volgende volgorde de bovenste bekleding, de twee zijstukken en de onderste bekleding worden verwijderd. Het schoonmaken van die connector met CRC heeft het probleem opgelost. Het is twee weken geleden en het werkt elke keer perfect.

#32 ·
De afbeelding van de achteruitrijcamera was erg ruisig/verstoord. Dit was een probleem dat af en toe optrad. Ik probeerde eerst de contacten schoon te maken die zich onder de bekleding aan de bovenkant van de achterklep bevinden met contactspray (van CRC, verkrijgbaar bij de meeste auto-onderdelenwinkels). Dit hielp niet. Het bleek dat er nog een cameraconnector onder de bekleding aan de onderkant van de achterklep zit. Hiervoor moesten eerst de bovenste bekleding, de twee zijstukken en de onderste bekleding worden verwijderd. Het schoonmaken van die connector met CRC loste het probleem op. Het is nu twee weken geleden en het werkt elke keer perfect.
Goed om te weten dat CRC in jouw geval werkte... dat is precies wat ik in gedachten had voordat ik het onderdeel kocht

#34 ·
Mazda heeft onlangs een TSB uitgebracht met betrekking tot de achteruitrijcamera op de HB-modellen van 2014-2018, evenals de CX-3 van 2016-2019, die ook de camera in de achterklep heeft, wat mogelijk van toepassing is op enkele van de problemen die in deze thread zijn gepost.

Achteruitrijcamera beeld niet duidelijk/geen beeld op scherm
Bedankt daarvoor. Dit verklaart een hoop. Ik heb dit probleem twee keer gehad in mijn 3. De eerste keer hebben ze de camera onder garantie vervangen en toen kwam het later weer terug. Ik trok de bekleding eraf en inspecteerde, maar vond niets. Het leek erop dat het loskoppelen en opnieuw aansluiten van de camera het echter oploste!

Deze TSB heeft wat goede info als ik er in de toekomst weer mee te maken krijg.