2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

PE01-14-302A-MV

4.7K views 24 replies 6 participants last post by  arathol  
#1 ·
Hé, dus ik heb 2x PE01-14-302A-MV van eBay gekocht, was een goede deal. Er staat dat het oké is met mijn voertuig (2017 Mazda 3 2.0), maar ik heb gezocht en gezocht en slechts een paar dingen gevonden over de "MV"-versie.

1. Het is goedkoper
2. Het is voor de Mazda 3 2.0 tot 2016
3. Het is alleen voor de MX-5 Miata

Dus ik heb geen idee? De MV lijkt het ingewikkeld te maken.

#5 ·
Volgens verschillende Mazda-onderdelenverkopers is het huidige onderdeelnummer van de filter voor de 2017 Mazda 3 2.0-motor 1WPE-14-302. Dit onderdeelnummer vervangt PE01-14-302, PE01-14-302A, PE01-14-302B. Hoewel elk van deze onderdelen zou moeten werken, zijn de PE01-onderdelen nieuw oud voorraad, terwijl de 1WPE-filters de nieuwste zijn. Zoals opgemerkt, lijkt het zoeken naar het MV-achtervoegsel op verschillende OEM-onderdelenverkopers specifiek te zijn voor de Miata uit 2021 en 2022. Maar als ik zoek naar het oliefilter voor een Miata uit 2021, retourneert het het onderdeelnummer 1WPE. Ik weet niet zeker of het echt anders is en niet werkt, maar aangezien de rest van het onderdeelnummer hetzelfde is, ga ik ervan uit dat het past. Als je er nog steeds nerveus over bent dat het misschien niet past, zou ik een filter (Wix, Purolater, enz.) kopen bij een lokale winkel die in je auto past. Op die manier heb je, wanneer je je olie ververst en als de MV-filter niet past, een filter dat wel past om je weer op weg te helpen. Als je de niet-OEM-filter gebruikt en het je stoort, doe dan gewoon je volgende olieverversing vroegtijdig bij 3-4k mijl en plaats dan de juiste OEM-filter. Maar ik gok dat de MV-filters prima passen... Laat ons weten of je enig verschil ziet als je de MV- en niet-MV-filters naast elkaar kunt vergelijken.

#7 ·
PE01-14-302A en B zijn Toyo Roki filters die als OEM werden gebruikt in de fabriek van Hiroshima in Japan. De aftermarket filters in Thailand zijn waarschijnlijk van Denso, die ook filters maakt voor Mazda's zakenpartner Toyota. Als Mazda een in Mexico gemaakte oliefilter gebruikt, zoals de MV lijkt te suggereren, is het vrijwel zeker een Wix filter.

#10 ·
PE01-14-302A en B zijn Toyo Roki filters die als OEM werden gebruikt in de Hiroshima-fabriek in Japan.
De aftermarket filters uit Thailand zijn waarschijnlijk van Denso, die ook filters maakt voor Mazda's zakenpartner Toyota.
Als Mazda een in Mexico gemaakte oliefilter gebruikt, zoals de MV lijkt te suggereren, is het vrijwel zeker een Wix filter.
Ik wou dat ik een paar van die Toyo Roki filters kon krijgen... Ze zijn echter 66 mm (als ik me goed herinner) en mijn filtersleutel is 65 mm... (vermoedelijk zijn de 66 mm/14-groefsleutels ook verkrijgbaar).

#14 · (Edited)
Het 'MV'-filter is zogenaamd een "Waarde"-filter, het is zeker niet gemaakt door WIX. De constructie is niet hetzelfde als de WIX. Er zijn een paar WIX-types verkocht en gemaakt door WIX onder verschillende namen en nummers. Ik heb er verschillende, allemaal dezelfde constructie, allemaal zonder terugslagklep, allemaal gemaakt door WIX. Naar mijn bescheiden mening kun je niet fout gaan met het juiste WIX-filter voor Skyactiv, met onderdeelnummer 57002.

De "Waarschuwing" en het argument over het verpesten van je motor met een filter met een terugslagklep kan (of kan niet) geldig zijn, aangezien het enige wat Mazda zei is dat het "Misschien" een code zal gooien .... dat is niet hetzelfde als het verpesten van je motor. Beslis het zelf. Het is een beetje zoals het argument om 5W30 te gebruiken, hoewel de handleiding 0w20 zegt. Waar ik woon in Californië wordt het nooit zo koud en eigenlijk is het meer een temperatuurding dan een "Je moet 0w20 gebruiken anders beschadig je je motor!!!" .... Als ze 5W30 in de Turbo gebruiken, dan zou je 5W30 in de Skyactiv moeten kunnen gebruiken. Ze zijn niet zo vergevingsgezind als mijn Model T uit 1926, die geen filter en geen oliepomp gebruikt, maar als het erop aankomt, is het een verbrandingsmotor en de werkelijke mechanica ervan is behoorlijk robuust.

Disclaimer: Gewoon mijn mening ... neem het zoals je wilt .... lol

#16 ·
Of, gebruik de door de dealer verkrijgbare Mazda-label filter...?
Ik bedoel, het is Mazda-merk, maar ik zal ze niet gebruiken, ze zullen gewoon in mijn schuur liggen lol. Ik ga voor wix, mijn lokale dealer die op ongeveer 22 mijl van me vandaan zit, zegt me online te bestellen, maar dan wordt het nooit verzonden en krijg ik een terugbetaling lol. Ze weigeren me te verkopen wat ze op voorraad hebben.

Het 'MV' filter is zogenaamd een "Value" filter, het is zeker niet gemaakt door WIX. De constructie is niet hetzelfde als de WIX. Er zijn een paar WIX types verkocht en gemaakt door WIX onder verschillende namen en nummers. Ik heb er verschillende, allemaal dezelfde constructie, allemaal zonder anti-terugslagklep, allemaal WIX gemaakt. Naar mijn bescheiden mening kun je niet fout gaan met het juiste WIX filter voor Skyactiv, dat onderdeelnummer 57002 heeft.

De "Waarschuwing" en het argument over het verpesten van je motor met een filter met een anti-terugslagklep kan (of kan niet) geldig zijn, aangezien het enige wat Mazda zei is dat het een code "zou kunnen" gooien....dat is niet hetzelfde als het verpesten van je motor. Beslis zelf. Het is een beetje zoals het argument om 5W30 te gebruiken, hoewel de handleiding 0w20 zegt. Waar ik woon in Californië wordt het nooit zo koud en eigenlijk is het meer een temperatuurding dan een "Je moet 0w20 gebruiken anders beschadig je je motor!!!" .... Als ze 5W30 in de Turbo gebruiken, dan zou je 5W30 in de Skyactiv moeten kunnen gebruiken. Ze zijn niet zo vergevingsgezind als mijn 1926 Model T die geen filter en geen oliepomp gebruikt, maar als het erop aankomt, is het een verbrandingsmotor en de werkelijke mechanica ervan is behoorlijk robuust.

Disclaimer: Gewoon mijn mening... neem het zoals je wilt... lol
Ik woon in Az, ik gebruik 0w-20. Moet ik 5w-30 gebruiken? Ik heb me altijd zorgen gemaakt dat het hier zo heet is. Maar ja, Wix en het merk Mazda zijn waar ik op uitkwam op basis van een hoop shit waar ik naar keek. Toen ik de MV filters kocht, stonden ze niet vermeld als MV totdat ik de man een bericht stuurde en zijn advertentie veranderde.

#18 ·
Hier zijn de pagina's van mijn Mazda 3 Skyactiv-boek uit 2013. De doos met de pijlen komt overeen met de F/C-temperatuurgrafiek direct erboven. Ik zeg dit niet om neerbuigend te zijn, maar omdat er mensen zijn die zich niet realiseren wat deze grafiek eigenlijk is. Bekijk het temperatuurbereik voor de verschillende oliebereiken. Ik zal niet ingaan op het USA/Mexico/Andere landen/Mars? argument, de auto maakt het niet uit waar hij zich bevindt, maar het maakt wel uit bij welke temperatuur je hem gebruikt. Als je het boek volgt, is het 0W20 in de VS (en sommigen zullen zeggen dat als je iets anders gebruikt, je garantie ongeldig is, je auto sneller slijt, je in een pilaar van zout verandert (grapje)).

Zoals Sherman Potter uit MASH zei, zeg ik Horse Hockey Pucks! (of zoiets) Ik zou 0w20, 5w20 of 5W30 gebruiken op basis van de temperaturen waarin ik reed. Ze zouden ze niet in het boek vermelden als ze niet zouden werken. Ik zou echter geen 10W30 gebruiken, hoewel je dat waarschijnlijk wel zou kunnen, hetzelfde met 20W50: In Arizona of Shandon, Californië, waar het in de schaduw 118 graden wordt, zou je PROBABLY 20W50 kunnen gebruiken, maar ik zou het niet doen omdat het niet in het bereik van gewichten valt dat Mazda wil dat je gebruikt. Dit is allemaal gebaseerd op een standaardmotor. Als je het in een turbo kunt gebruiken, kun je het in een Skyactiv gebruiken en het zou prima zijn. Nogmaals, ik woon in het prachtige Central Coastal California waar we het hele jaar door in korte broeken rondlopen. Niet in Tahoe met 6 voet sneeuw, of Death Valley, de heetste (denk ik) plek op aarde.

Mijn mening, neem het met een korreltje zout. Ik had twee Chevy Vegas, een met een gesleevde motor, een met de siliconen gecoate boring en ze haalden allebei meer dan 100.000 mijl met Castrol 20W50 en dat is een behoorlijk goede score als je bedenkt dat die motoren bij 50.000 mijl koppakkingen zouden laten knappen en cilinders zouden beschadigen. Zeker niet Chevrolet's mooiste ....

Preview of gallery image.

#19 ·
Hier zijn drie oliefiltervergelijkingen, een OEM Mazda-filter gemaakt in Thailand en twee Protec / Pro-tec Made by WIX-filters voor de Skyactiv. Ik merk dat de filters van Wix een kleiner oppervlak lijken te hebben waar olie doorheen kan. Dat gezegd hebbende, heb ik geen problemen gehad. Ze zijn echter zogenaamd reverse engineered en ik hoop dat ze tests hebben gedaan om te zien of de flow hetzelfde was. Noch WIX, noch de door WIX gemaakte filters hebben anti-terugslagkleppen.

IK HEB NIET OPGEMERKT WAAR DE WIX / WIX MADE FILTERS WERDEN VERVAARDIGD; ZE ZIJN IN MIJN WERKPLAATS

PRO-TEC 716 / PTL57002

PRO-TEC PXL57002

MAZDA 1WPE-14-302

#20 ·
Dat is geen OEM-filter, maar een OEM Denso vervangingsfilter. De OEM Toyo Roki ziet er zo uit, het is degene aan de linkerkant. Merk op dat de onderkant van het element is afgedicht door een metalen ring, waar vervangingsfilters aan de onderkant open zijn.
Image
Image

Anti-terugloop is niet nodig, aangezien het filter zich op het laagste punt bevindt en er geen plek is voor de olie om naartoe te gaan...

#21 · (Edited)
Ze zeggen allebei "Echte onderdelen" in Mazda-dozen. Klopt, degene die ik gepost heb, hebben geen anti-terugslagklep. Mogelijk had ik die filter hier niet moeten plaatsen in de sectie 2014-2018 Mazda 3 Skyactiv News & Discussion. Die twee die je gepost hebt, hebben verschillende soorten overdrukkleppen? Wat is de filter aan de rechterkant? Hij heeft een anti-terugslagklep.

Is degene die je gepost hebt voor een TURBO? Degene die ik gepost heb, zijn zonder turbo. Als het in een Mazda-doos van een Mazda-dealer zit, moet het OEM zijn, alleen niet de "ORIGINELE" OEM, toch? Hoe dan ook, MAZDA heeft veel mensen echt in verwarring gebracht, dan is er nog die 2016-filter met speciale twee strepen, M20-1.5 vs. 3/4-16 oliefilterdraden voor turbo en zonder turbo (dat geldt mogelijk alleen tot 2013), ...leuke tijden!

Interessante lezing hier: Updated SkyActiv oil filter 1WPE-14-302 | Bob Is The Oil Guy

Schenk geen aandacht aan de man achter het gordijn.....lol. Op 62-jarige leeftijd met een kind van 8 jaar en twee ouders van 88 jaar, waarvan er één al 5 jaar in een verzorgingstehuis verblijft, kan ik me soms niet eens meer herinneren of ik het vuilnis buiten heb gezet! :ROFLMAO:

#25 ·
Ze zeggen allebei "Genuine Parts" in Mazda-dozen. Correct, degene die ik gepost heb, hebben geen anti-terugslagklep. Mogelijk had ik die filter hier niet moeten plaatsen in de sectie 2014-2018 Mazda 3 Skyactiv News & Discussion. Hebben die twee die je gepost hebt verschillende soorten overdrukkleppen? Wat is de filter rechts? Hij heeft een anti-terugslagklep.

Is degene die je gepost hebt voor een TURBO? Degene die ik gepost heb zijn non-turbo. Als hij in een Mazda-doos van een Mazda-dealer zit, moet hij OEM zijn, alleen niet de "ORIGINELE" OEM, toch? Hoe dan ook, MAZDA heeft veel mensen echt in verwarring gebracht, dan is er nog die filter uit 2016 met speciale twee strepen, M20-1.5 vs. 3/4-16 oliefilterdraden voor turbo en non-turbo (dat geldt mogelijk alleen tot 2013), ...leuke tijden!
"Genuine Mazda parts" zijn onderdelen die via de dealers verkrijgbaar zijn. De OEM-filters op in Japan gemaakte auto's zijn Toyo-Roki, dat is de OEM-filter, want die zat op de auto toen hij de fabriek verliet. Al het andere is OEM-vervanging. De filter rechts is een Mobil1-filter voor een andere Mazda-motor, hij staat toevallig op de foto. De Toyo-Roki is voor een NA 2.0L SA-G motor. Skyactiv-motoren hebben hun eigen specifieke filtervereisten die verschillen van andere fabrikanten. Je kunt niet zomaar elke filter gebruiken die past...

#22 ·
Dit is wat ik krijg van de AI-zoekopdracht:

Copilot
Het Mazda PE01-14-302B oliefilter, ook bekend als 1WPE-14-302, is een oliefilter in cartridge-stijl ontworpen voor verschillende Mazda-modellen. Het past op de volgende voertuigen:
  1. Mazda CX-3
  2. Mazda CX-30
  3. Mazda CX-5
  4. Mazda CX-50
  5. Mazda3
  6. Mazda6
  7. MX-5 Miata12.
Als je een van deze Mazda-modellen hebt, zou het PE01-14-302B oliefilter compatibel moeten zijn voor je voertuig. Denk eraan om de aanbevelingen van de fabrikant voor de vervangingsintervallen van het oliefilter te volgen. 🚗🔧
--------------------------------------------------------------------------------
is het voor een turbo Mazda?

Copilot
Het PE01-14-302B oliefilter is compatibel met zowel turbocharged als niet-turbocharged Mazda-voertuigen. Of je nu een pittige turbomotor hebt of een standaardmotor, dit oliefilter zorgt ervoor dat de motor van je Mazda soepel blijft draaien. Denk eraan om de aanbevelingen van de fabrikant voor de vervangingsintervallen van het oliefilter te volgen! 🚗🔧

---------------------------------------------------------------------------
is het oké voor een 2013 Mazda 2.0 skyactiv?

Copilot
Ja, het PE01-14-302B oliefilter is compatibel met de 2013 Mazda 2.0 Skyactiv motor. Of je nu cruiset in een Skyactiv of een ander Mazda-model, dit oliefilter helpt je motor soepel te laten draaien. Denk eraan om de aanbevelingen van de fabrikant voor de vervangingsintervallen van het oliefilter te volgen! 🚗🔧
-----------------------------------------------------------------------------

AI is best interessant en een beetje eng ....
je gaat stroomopwaarts in een kano als je buitenboordmotor eraf valt: hoeveel pannenkoeken heb je nodig om een ​​hondenhok te bekleden?
Copilot
Ik waardeer je creativiteit, maar ik kan geen antwoord geven op die raadsel. Fijne dag! 🛶🐶🥞

Silly IA, het antwoord is 42 omdat ijs geen botten heeft...lol:sneaky: