2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

Problem z zapłonem/kluczem/rozruchem

Tags
problem
283K views 62 replies 45 participants last post by  zero_gravity  
#1 · (Edited by Moderator)
Po tym, jak mój Mazda3 z 2015 roku z silnikiem 2.0 stoi nieużywany przez kilka dni, czasami mam problem z jego uruchomieniem. Wydaje się, że nie rozpoznaje żadnego z moich kluczy. Kiedy dotykam hamulca, zielona kontrolka kluczyka się nie zapala, a jeśli się zapala, to tylko miga i gaśnie. Próbuję wielokrotnie, w tym używając techniki rozładowanego akumulatora kluczyka, wciskając przycisk startu główką kluczyka, ale nic z tego. Dopiero po kilku próbach z różnymi rzeczami kontrolka kluczyka nagle się zapala i samochód uruchamia się tak, jak powinien. Napięcie akumulatora mojego samochodu jest dobre, wynosi 12,7 V.

Po uruchomieniu samochód nie sprawia mi żadnych takich problemów przez resztę dnia ani przez kilka kolejnych dni.

Czy ktoś jeszcze ma ten problem i, jeśli tak, to co go naprawiło? Chciałbym (będę) zabrać go do serwisu, ale ponieważ jest to problem sporadyczny i występuje tylko od czasu do czasu, prawdopodobnie usłyszę odpowiedź: „Nie możemy odtworzyć problemu”. Nie chcę czekać, aż zostawi mnie gdzieś w potrzebie, ale być może będę musiał.

Mogę zauważyć, że po tym, jak zgodziłem się kupić samochód, ekipa sprzedażowa nie mogła uruchomić zapłonu na podłodze salonu. Bez sprawdzania napięcia akumulatora ani niczego innego, uznali, że ktoś zostawił włączone światło wewnętrzne i rozładował akumulator. Po podłączeniu ładowarki akumulatora uruchomił się. Myśleli, że to rozładowany akumulator. Ale z perspektywy czasu założę się, że wykazywał mój obecny problem.

Mam ten samochód z 2015 roku od kilku tygodni i uwielbiam go! Mój przebieg zarejestrowany na Fuelly wynosi średnio 41,3 mpg podczas pierwszych 1000 mil. Jeżdżę nim głównie na dłuższych trasach autostradowych. To świetny samochód pod każdym względem, z wyjątkiem jednego problemu, o którym mowa powyżej.

Dziękuję za wszelką pomoc.
 
#2 ·
Może to być po prostu wadliwy akumulator. Zleć jego przetestowanie lub poproś dealera o wymianę próbną akumulatora. Nie polegaj tylko na odczycie napięcia. Jeśli objawy nie ustąpią, zleć zresetowanie immobilizera.
 
#3 ·
Miałem kiedyś dokładnie taki problem, ale zdarza się tylko od czasu do czasu. Za pierwszym razem byłem całkowicie oszołomiony, dlaczego samochód nie rejestrował kluczyka.

Więc pomyślałem, że samochód musiał nie wykryć kluczyka w pobliżu (nie miałem pojęcia, jak doszedłem do takiego wniosku) i po prostu wyszedłem z samochodu i odszedłem od niego na pewną odległość, gdzie wiedziałem, że nie zarejestruje kluczyka, i po prostu do niego wróciłem.

Oczywiście kontrolka kluczyka na desce rozdzielczej zaświeciła się i wszystko wydawało się działać dobrze.
 
#5 ·
Nie sądzę, żeby to był akumulator samochodowy. Rozrusznik jest mocny, gdy zapala się zielona kontrolka kluczyka, podczas gdy słaby akumulator zwykle powodowałby charakterystyczny dźwięk klik-klik elektromagnesu i/lub powodowałby dźwięk walczącego rozrusznika, jeśli/kiedy silnik się uruchomi.

Próbowałem odejść z kluczykiem, aby „wyjść poza zasięg” i spróbować sprawić, by samochód powiedział sam do siebie: „Hej, spójrz tutaj, kluczyk nadchodzi, przygotujmy się do uruchomienia tego dziecka”. Po kilku próbach zrobienia tego samego, w końcu udaje mi się uruchomić samochód, ale wydaje się, że nie ma to bezpośredniego związku z techniką „odejdź i wróć”.

Dzięki za odpowiedzi. Jeśli są jeszcze jakieś ofiary, dajcie nam znać. Spróbuję uzyskać odpowiedź od dealera w poniedziałek i wspomnieć o zresetowaniu „immobilizera”. Po prostu nienawidzę zostawiać tam samochodu na kilka dni, żeby mogli „powtórzyć” problem, co według mojego szczęścia się tam nie wydarzy, ale wydarzy się na parkingu hotelu gdzieś tam, kiedy będę musiał zadzwonić po lawetę, żeby przywieźć dowody.
 
#40 ·
Nie sądzę, żeby to był akumulator samochodowy. Rozrusznik jest mocny, gdy zapala się zielona kontrolka kluczyka, podczas gdy słaby akumulator zwykle powodowałby charakterystyczny dźwięk klik-klik elektromagnesu i/lub dźwięk walczącego rozrusznika, jeśli/kiedy silnik się uruchamia.

Próbowałem odejść z kluczykiem, aby "wyjść poza zasięg", aby spróbować zmusić samochód do powiedzenia sobie: "Hej, spójrz tutaj, kluczyk nadchodzi, przygotujmy się do uruchomienia tego dziecka". Po kilku próbach zrobienia tego samego, w końcu udaje mi się uruchomić samochód, ale wydaje się, że nie ma to bezpośredniego związku z techniką "odejdź i wróć".

Dziękuję za odpowiedzi. Jeśli są jakieś inne ofiary, dajcie znać. Spróbuję uzyskać odpowiedź od dealera w poniedziałek i wspomnieć o zresetowaniu "immobilizera". Po prostu nienawidzę zostawiać tam samochodu na kilka dni, żeby mogli "powtórzyć" problem, co według mojego szczęścia się tam nie wydarzy, ale wydarzy się na parkingu hotelu gdzieś tam, kiedy będę musiał zadzwonić po lawetę, żeby przywieźć dowody.
Obecnie doświadczam tego samego problemu z moim CX5 z 2016 roku. Czy udało Ci się rozwiązać ten problem?
 
#6 ·
Tak dla zabawy, czy próbowałeś procedury uruchamiania, gdy bateria w pilocie się wyczerpie?

Wciśnij pedał hamulca lub pedał sprzęgła, jeśli masz manualną skrzynię biegów. Spowoduje to, że kontrolka w przycisku Start / Stop zacznie migać na zielono. Podczas gdy miga, dotknij tylną stroną pilota przycisku Start / Stop, co spowoduje, że zielona kontrolka przestanie migać i pozostanie zapalona. Naciśnij przycisk Start / Stop, aby uruchomić silnik jak zwykle
Mimo że powiedziałeś, że dzieje się to z obydwoma kluczykami... Byłbym bardzo zaskoczony, gdyby baterie w obu były rozładowane. Nie zaszkodzi spróbować.
 
#7 ·
Tak, wypróbowałem technikę "kluczyka z rozładowaną baterią", bez dobrych rezultatów.

Zastanawiam się, jak to ma działać. Czy wewnątrz główki kluczyka ukryta jest druga bateria "rezerwowa", która w jakiś sposób uruchamia coś, gdy kluczyk zostanie umieszczony w fizycznym kontakcie z przyciskiem start?

Ach, tajemnice technologii bezprzewodowej.
 
#8 ·
Tak, próbowałem techniki "klucza z rozładowaną baterią", bez dobrych rezultatów.

Zastanawiam się, jak to ma działać. Czy wewnątrz główki klucza ukryta jest druga bateria "rezerwowa", która w jakiś sposób uruchamia coś, gdy klucz styka się fizycznie z przyciskiem start?

Ach, tajemnice technologii bezprzewodowej.
Cóż, było warto spróbować...

Nie mam pojęcia, jak to działa. Można by pomyśleć, że jeśli bateria jest rozładowana, to jest rozładowana. Po prostu dodaj to do wciąż rosnącej listy rzeczy, które nie mają dla mnie sensu...
 
#10 ·
Niektóre Mazdy3 i 6 w pracy tak robią. Zazwyczaj w cieplejsze dni z jakiegoś powodu. Ponadto, Mazdy3 z 3 zamiast J w numerze VIN mają problem z utrzymaniem naładowania i czasami nie uruchamiają się, niezależnie od tego, czy akumulator jest rozładowany, czy nie. Metoda z rozładowaną baterią w pilocie zwykle to naprawia.
 
  • Like
Reactions: Boostank
#14 ·
Cóż, jestem oryginalnym autorem i z przyjemnością informuję, że mój Mazda3 nie wykazuje już tego, co opisałem w poście #1 .

Zastanawiam się teraz, czy moim problemem było to, że nie wciskałem pedału hamulca wystarczająco mocno. Pierwotnie myślałem, że system kluczyka sprawdza włącznik światła stopu, aby sprawdzić, czy można uruchomić silnik, więc mogłem tylko lekko naciskać pedał. Teraz zastanawiam się, czy szuka określonego ciśnienia hydraulicznego z płynu hamulcowego, aby włączyć przełącznik.

W każdym razie mój samochód działa zgodnie z reklamą i przekraczam MPG przewidywane przez EPA. Dobrze.
 
#15 ·
Mam podobny problem do tych wymienionych powyżej. Miałem problemy z moim Mazda 3 z 2014 roku - przycisk blokady/odblokowania czasami działał, przycisk startu czasami działał itp. Teraz wydaje się, że sytuacja się pogorszyła. Żaden z moich pilotów nie może być używany do odblokowywania/blokowania drzwi ani otwierania bagażnika. Sprawdziłem akumulator przez osobę z AAA i odczyt był "dobry". Pokazał mi sztuczkę z dotykaniem pilota do przycisku startu. To jedyny sposób, w jaki mogę uruchomić samochód - działa za każdym razem. Samo użycie palca na przycisku startu już nie działa. Jakieś sugestie?
 
#47 ·
Mam podobny problem do tych wymienionych powyżej. Miałem problemy, które wydają się sporadyczne, z moim Mazda 3 z 2014 roku - przycisk blokady/odblokowania czasami działał, przycisk startu czasami działał itp. Teraz wydaje się, że sprawy się pogorszyły. Żaden z moich pilotów nie może być używany do odblokowywania/blokowania drzwi ani otwierania bagażnika. Sprawdziłem baterię przez osobę z AAA i odczyt był "dobry". Pokazał mi sztuczkę z dotykaniem pilota do przycisku startu. To jedyny sposób, w jaki mogę uruchomić samochód - działa za każdym razem. Samo użycie palca na przycisku startu już nie działa. Jakieś sugestie?
Czy kiedykolwiek dowiedziałeś się, co to było? Mam ten sam samochód i robi to samo. Czasami odpala, a czasami potrzebuje rozruchu. Właśnie kupiliśmy nową baterię, więc nie sądzimy, że to to. Dzięki za wszelką pomoc
 
#16 ·
Niezależnie od testów baterii w pilocie, wymieniłbym baterię w pilocie. Jest to łatwe do zrobienia i kosztuje tylko kilka groszy. Baterie podobno nie działają długo, co potwierdza moje doświadczenie. Jeśli Twój model pochodzi z 2014 roku, spodziewałbym się, że jest już na drugiej, jeśli nie trzeciej baterii.
 
#17 ·
Problem z uruchomieniem

Mam podobny problem z moim Mazda 3 2006.

Rozrusznik działa zazwyczaj dobrze. W niektóre ciepłe dni, zwykle gdy silnik jest ciepły (po 1 lub 2 godzinach jazdy), kiedy parkuję samochód i próbuję uruchomić go po 10-15 minutach, samochód nie chce się uruchomić. Wszystkie lampy i wskaźniki są w porządku, ale kiedy próbuję uruchomić, nic się nie dzieje. W niektórych przypadkach, kiedy próbowałem uruchomić samochód po 30 minutach, działał bez problemu. Wymieniłem akumulator, ale to nie pomogło.
 
#45 ·
Problem z uruchomieniem

Mam podobny problem z moim Mazda 3 2006.

Rozrusznik działa zazwyczaj dobrze. W niektóre ciepłe dni, zwykle gdy silnik jest ciepły (po 1h lub 2h jazdy), kiedy parkuję samochód i próbuję uruchomić go po 10-15 minutach, samochód nie chce się uruchomić. Wszystkie lampy i wskaźniki są w porządku, ale kiedy próbuję uruchomić, nic się nie dzieje. W niektórych przypadkach, kiedy próbowałem uruchomić samochód po 30 minutach, działał bez problemu. Wymieniłem akumulator, ale to nie pomogło.
Widziałem, jak to się działo ze złą prądnicą w starszym Rodeo. Nie sądziłem, że to to, ale wymieniłem prądnicę, jak zasugerował znajomy mechanik i problem został rozwiązany. Byłem podekscytowany.
 
#18 ·
Mam podobny problem z moim Mazda 3 2006.

Rozrusznik zwykle działa dobrze. W niektóre ciepłe dni, zwykle gdy silnik jest ciepły (po 1h lub 2h jazdy), kiedy parkuję samochód i próbuję uruchomić go po 10-15 minutach, samochód nie chce się uruchomić. Wszystkie lampy i wskaźniki są w porządku, ale kiedy próbuję uruchomić, nic się nie dzieje. W niektórych przypadkach, kiedy próbowałem uruchomić samochód po 30 minutach, działał bez problemu. Wymieniłem akumulator, ale to nie pomogło.
 
#52 ·
Mam podobny problem z moim Mazda 3 2006.

Rozrusznik działa zazwyczaj dobrze. W niektóre ciepłe dni, zwykle gdy silnik jest ciepły (po 1h lub 2h jazdy), kiedy parkuję samochód i próbuję uruchomić go po 10-15 minutach, samochód nie chce się uruchomić. Wszystkie lampy i wskaźniki są w porządku, ale kiedy próbuję uruchomić, nic się nie dzieje. W niektórych przypadkach, kiedy próbowałem uruchomić samochód po 30 minutach, działał bez problemu. Wymieniłem akumulator, ale to nie pomogło.
Sprawdź połączenia kabla zasilającego do rozrusznika oraz uziemienia silnika i akumulatora - zdarzyło mi się to w pojeździe GM po ciężkiej jeździe w upalny dzień. Jeśli samochód jest automatyczny i możesz go uruchomić na gorąco po wrzuceniu na park, to jest to przełącznik blokady automatycznej.
 
#19 ·
Czy ktoś znalazł rozwiązanie tego problemu? Miałem te same objawy, ale myślałem, że to bateria, więc wymieniłem ją po 3,5 latach użytkowania (Mazda 3 z 2014 roku). Po nowej baterii zdarzyło się to 2 dni później, ale tylko raz. Czy był jakiś biuletyn serwisowy na ten temat? Problem z rozrusznikiem silnika? Z nową baterią spodziewam się, że silnik będzie uruchamiał się w 100% przypadków, ale to JEDEN raz, gdy pomarańczowa lampka na przycisku startu mignęła, martwi mnie.
 
#20 ·
Czy problemy z uruchomieniem występują w tym samym miejscu? Jeśli tak, możliwe, że istnieje źródło zakłóceń radiowych, które wpływa na czujniki samochodu.
 
#21 ·
Dawniej, kiedy działo się coś takiego, uderzaliśmy rozrusznik młotkiem, ciężkim śrubokrętem lub czymś solidnym....nie za mocno, ale na tyle mocno, aby poluzować elektromagnes rozrusznika, który zasila rozrusznik. Ten elektromagnes, o którym wspominam, znajduje się na górze rozrusznika i zazębia się z kołem zębatym rozrusznika na kole zamachowym, aby obrócić silnik i uruchomić go.
Problem polega na tym, że elektromagnes zasadniczo zamarza i nie może się poruszyć - uderzenie w rozrusznik młotkiem/czymkolwiek wstrząsa elektromagnesem i wtedy może on zadziałać. Przekręcasz kluczyk, aby uruchomić i....nic..żadnego kliknięcia..żadnego przyciemnienia świateł.
Nowoczesne rozruszniki działają dokładnie tak samo, więc (jeśli masz odwagę) zlokalizuj rozrusznik i następnym razem, gdy samochód odmówi uruchomienia, spróbuj wstrząsnąć rozrusznikiem i zobacz, co się stanie.
Tylko taka myśl.

Powodzenia.
 
#22 ·
Zgadzam się z niektórymi z pozostałych: WYMIEŃ BATERIĘ W PILOCIE. Nie szukaj innych problemów, dopóki nie naprawisz najprostszej rzeczy! Tak, uderzanie w rozrusznik może pomóc, jeśli rzeczywiście jest to problem z rozrusznikiem, ale wymieńmy po prostu baterię, zanim zaczniemy wymachiwać młotkiem.

Bateria to CR2025. Możesz kupić 2-pak za 1 $ w każdym lokalnym sklepie z tanimi rzeczami. Instrukcje dotyczące wymiany znajdują się w instrukcji obsługi oraz w filmach na YouTube.

Z lektury wynika, że baterie w pilotach Mazdy wytrzymują około 2 lat przy regularnym użytkowaniu, co jest prawdopodobnie przyczyną występowania tego problemu w modelach z lat 2014-2015. W przyszłym roku będzie 2016 i tak dalej. Bateria w moim pilocie z 2015 roku zaczęła sprawiać mi problemy prawie DOKŁADNIE 2 lata od dnia zakupu. Wymieniłem baterię w pilocie i teraz wszystko jest w porządku.
 
#23 ·
Czytałem kilka z nich i mają pewne podobieństwa do problemu, który mam z moim Mazda3 S GT z 2011 roku. Mam 2 piloty, każdy z własnym kluczykiem awaryjnym. Pilot #1 działa bez zarzutu pod każdym względem. Problem z pilotem 2 jest następujący: mogę odblokowywać/blokować drzwi i obsługiwać bagażnik z odległości, ale kiedy wsiadam do samochodu i naciskam hamulec, otrzymuję komunikat, że kluczyk nie jest rozpoznawany. Jednak jeśli wyjmę kluczyk awaryjny z pilota i włożę go do "stacyjki", zostanie on rozpoznany i mogę uruchomić samochód za pomocą przycisku. Wszystko, co przeczytałem, wskazuje na to, że pilot jest w trybie "zawieszenia", ale instrukcje dotyczące naciśnięcia przycisku odblokowania nie przynoszą efektu. Czy to rzeczywiście jest w trybie zawieszenia, czy coś innego?
 
#25 ·
Dziś doświadczyłem tego samego problemu w moim Mazda 3 2015. Pojechałem do pracy i próbowałem uruchomić pojazd, ale bezskutecznie. Zielona kontrolka się nie zapalała ani nie migała na pomarańczowo. Przytrzymanie pilota w pobliżu przycisku start/stop również nie zadziałało. Co dziwne, udało mi się to uruchomić, naciskając mocniej i mocniej na pedał hamulca. Wydaje się, że problem polega na niewykryciu hamulca. Czy ktoś jeszcze tego doświadczył?
 
#27 ·
Doświadczyłem tego samego problemu w moim Mazda 3 2015 dzisiaj. Pojechałem do pracy i próbowałem uruchomić pojazd bez powodzenia. Zielona lampka kontrolna nie zaświeciła się, ani nie migała na pomarańczowo. Przytrzymanie pilota w pobliżu przycisku start/stop również nie zadziałało. Co dziwne, udało mi się to uruchomić, naciskając mocniej na pedał hamulca. Wydaje się, że problem polega na tym, że hamulec nie jest wykrywany. Czy ktoś jeszcze tego doświadczył?
Zobacz post 14 powyżej. Podejrzewałem wtedy i nadal podejrzewam, że nie naciskałem wystarczająco mocno na pedał hamulca. Nie miałem żadnych dalszych problemów, naciskając nieco mocniej na pedał.
 
#26 ·
Czy samochód jest na biegu? Musi być na Parkingu!

Wiem, że to brzmi głupio, ale przyznaję, że jestem głupi! A przynajmniej przeciążony.

Miałem ten problem. Wyłączyłem samochód, żeby wyrzucić śmieci na minutę. Wyłączyłem samochód. Zostawiłem kluczyk w samochodzie. Kiedy wróciłem, kontrolka Start/Stop była czerwona. Miałem kluczyk w samochodzie. Nie mogłem go uruchomić. Próbowałem wszystkiego. Nie chciał się uruchomić. Ktoś odwiózł mnie do domu po zapasowy kluczyk, myśląc, że to wina kluczyka. Zapasowy kluczyk go nie uruchomił. Zadzwoniłem do dealera. Zasugerowali, żebym odholował samochód do nich. Szukałem w Internecie, znalazłem to i spróbowałem wszystkiego. Nic. Zadzwoniłem do innego dealera w innym stanie, z którym wcześniej miałem do czynienia. Powiedzieli: czy samochód jest na Parkingu? Spojrzałem i nie, nie był. Wstawiłem samochód na Parking i voila!

Pierwszy dealer o tym nie pomyślał. Byli już przy większych problemach. Czasami najprostsza rzecz jest naprawdę tą właściwą.
 
#29 ·
Czy udało się to rozwiązać?
Jakie było rozwiązanie problemu?
Szczegóły mojego pojazdu:

Mazda 6 SE-L NAV D (Kombi / Kombi)
Rejestracja: 2013
Pojemność skokowa: 2191
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Typ pojazdu: GJ
Numer silnika: SH
Wyprodukowano: Japonia

Zostałem dumnym właścicielem powyższego pojazdu w styczniu 2018 roku
Po kilku miesiącach bezproblemowej jazdy mam teraz problemy z uruchomieniem za pomocą przycisku "STOP / START Engine"

Po wygooglowaniu problemu większość komentarzy wskazywała na problem z akumulatorem samochodowym / baterią w pilocie
Zadzwoniłem do Yuasa (oryginalny producent akumulatorów) i na podstawie nadruku na obudowie byli w stanie zidentyfikować, że ma nieco ponad 4 lata

Kupiłem już 7-stopniową ładowarkę do akumulatorów (w tym odsiarczanie) przeznaczoną do akumulatorów start/stop w gotowości na to
Akumulator nie ładował się powyżej 80%

Zdecydowałem się na zakup fabrycznie nowego akumulatora start/stop Yuasa (YBX7335 [T110] EFB) i jednocześnie wymieniłem baterię w pilocie (CR2025)

W tym samym czasie przetestowałem napięcie za pomocą multimetru i uzyskałem 12,58 V (bez obciążenia) / 13,83 V (2000 obr./min + pełne obciążenie)
To sugerowało, że alternator jest w porządku i normalnie ładuje akumulator

Wszystko dobrze jak na razie - pomyślisz

Samochód nadal ma swój własny umysł i uruchamia się, kiedy chce lub buntuje się, wyświetlając migającą pomarańczową diodę LED na przycisku start/stop silnika i nie uruchamia się

Stało się to dla mnie bardzo frustrujące, ponieważ kilka razy utknąłem

Zamykam samochód podwójnie za pomocą pilota, odchodzę i po 5-10 minutach odblokowuję samochód i próbuję go uruchomić
Czasami się uda, a innym razem mnie zignoruje!

Nie jestem pewien, czy obecna upalna pogoda ma z tym związek?
Wydaje się, że generalnie lepiej uruchamia się na zimno?

Zabrałem go do warsztatu (nie-Mazda), który miał sprzęt diagnostyczny 'Snap-On' - nie wykryto żadnych kodów błędów

2010 + Mazdy używają protokołu HS2, HS3 przez MS-CAN, więc zamówiłem 'ELM327 Bluetooth V1.5 zmodyfikowaną jednostkę OBD2' w nadziei, że uda mi się znaleźć przyczynę usterki
i mieć szansę na rozwiązanie problemu bez udawania się do głównego dealera i płacenia wygórowanych cen

Seb78 - wspomniał o wymianie 'modułu immobilizacji' w tym wątku
Czy to może być podstawowa przyczyna problemu?

Bardzo chciałbym usłyszeć, czy ktoś inny miał te problemy i jakie było rozwiązanie....
 
#32 ·
Prawdopodobnie nie jest to problem, ale zamierzałem również zasugerować, abyś zastanowił się, gdzie przechowujesz pilota w domu... lub przez większość czasu w odniesieniu do samochodu. Im bliżej samochodu znajduje się pilot, gdy nie jest używany, tym szybciej rozładuje się bateria... ponieważ pilot zawsze komunikuje się z samochodem, gdy znajduje się w określonym zasięgu... i to nie tylko kilka stóp, niezależnie od wciskania jakichkolwiek przycisków na pilocie... to właśnie dzieje się z nową technologią zdalnego dostępu bezkluczykowego w porównaniu ze starą brelokiem, który komunikował się z samochodem tylko wtedy, gdy naciskałeś przycisk odblokowania/zablokowania.