2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

Vervanging van remvloeistof

2 reading
102K views 44 replies 24 participants last post by  arathol  
#1 ·
We hebben het hier al eerder over gehad - de handleiding is onduidelijk. Wie heeft deze service al laten uitvoeren - hoe laat en welke kilometerstand had u en hoeveel kostte het?

Mijn 15 moet olie verversen en ik overweeg remvloeistof.

Bedankt voor uw input.

Paul

#2 ·
Qua kosten weet ik het niet. Ik heb al jaren geen monteur meer betaald om aan mijn auto's te werken. Als u handig bent met gereedschap, probeer het dan zelf (als u zich er prettig bij voelt). Dealers gooien de kosten van de vloeistofspoeling meestal samen met andere services, zoals een remreparatie of een algemeen onderhoudspakket. Ik zou uw lokale monteur of dealer bellen en gewoon rondvragen. Vraag meerdere offertes aan om een beter idee te krijgen.

#3 ·
We hebben het hier al eerder over gehad - de handleiding is onduidelijk. Wie heeft deze service al laten uitvoeren - hoe laat en hoeveel kilometer stond u en hoeveel kostte het?

Mijn 15 moet olie verversen en ik overweeg remvloeistof.

Bedankt voor uw input.

Paul
Ik denk niet dat er een echte vaste tijd of kilometerstand is.
Waterverontreiniging is de grootste zorg. Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen dat het vocht uit de lucht onttrekt. Hoeveel het onttrekt, hangt af van de omstandigheden waarin u leeft. Heet en vochtig, vaker verversen omdat er meer vocht in de lucht zit. Droog klimaat, misschien niet zo veel. Als er twijfel is of de vloeistof in orde is, test deze dan gewoon met zoiets als dit:
https://www.walmart.com/ip/Brake-Fl...l4=pla-1103062128822&wl12=169181238_10000001543&wl14=Brake Fluid Tester&veh=sem
Als het lampje groen is, is het goed. Als het geel is, nog steeds goed, maar waarschijnlijk tijd om binnenkort te verversen. Rood en het is tijd voor verse vloeistof.
Kost me niet meer dan wat een fles vloeistof kost. Ik weet zeker dat de dealer je er minstens een paar honderd voor in rekening zal brengen.

#9 ·
Ik had geen idee dat er remvloeistoftesters bestonden! Dat ding meet waarschijnlijk gewoon de weerstand over de pinnen om te bepalen hoeveel water erin zit. Briljant! Bedankt voor de tip!
Veel keten serviceproviders in de VS doen het als een gunst wanneer u uw olie/filter laat vervangen.

Het vervangen van de complete remvloeistof bij een auto met ABS is niet zo eenvoudig als een "OLD SCHOOL" remsysteem. Daarom adviseer ik u om de procedure zorgvuldig te lezen in een FABRIEKS SERVICEHANDLEIDING of een vriend te vinden die in een werkplaats werkt die ALL DATA heeft om de procedure af te drukken.

Ik vervang mijn remvloeistof in al mijn voertuigen, ongeacht de aanbevelingen, minstens elke 12 maanden. Als ik sportief rijd of race, kan dat zelfs nog vaker zijn. Op mijn motorfietsen is het elke racedag of weekendrit in de bergen. In de MINI R53 ongeveer hetzelfde als de motoren, de andere ritten hangt het ervan af. Remmen zijn de belangrijkste veiligheidsuitrusting, op de voet gevolgd door veiligheidsgordels en airbags.

Remvloeistof is ook een andere vloeistof die kan worden getest en geanalyseerd via Black Stone Labs.
https://www.blackstone-labs.com/

In het verleden, voordat ik mijn eigen advies begon op te volgen, plaatste ik hier dat de onderkant van mijn voeten echt pijnlijk werd omdat ik een auto MOEST STOPPEN waarvan ik het remsysteem niet vaker had onderhouden dan voorgeschreven.

#6 ·
Het Mazda-onderhoudsschema voor Europa schrijft voor dat de remvloeistof om de 2 jaar of 24.000 mijl moet worden vervangen, afhankelijk van wat het eerst komt.

#7 ·
Een of twee keer per jaar zuig ik de vloeistof uit de hoofdcilinder en doe er nieuwe in. Dan laat ik het systeem ongeveer om de 6 of 7 jaar ontluchten.

Op een oude Benz die we 25 jaar hebben gehouden, staat dat je hem elk jaar of om de twee jaar moet vervangen. Een van de remklauwen sleepte soms. Het vervangen van de vloeistof loste dat op. Vroeger deed ik het zelf.

Ralph

#8 ·
Ik schreef naar de servicemanager van mijn dealer en naar Mazda. Dit is wat ze zeiden.

Servicemanager
"Voor Noord-Amerikaanse auto's is een spoeling van de remvloeistof niet vereist, aangezien de vloeistof hygroscopisch is en in Canada, Zuid-Amerika en Europa om de 2 jaar wordt gespoeld, net als bij de meeste Europese voertuigen. We raden de service om die redenen nog steeds aan."

Mazda
"Mazda heeft geen officiële aanbeveling voor het vervangen van remvloeistof. Mazda beveelt aan de remvloeistof te vervangen zoals aangegeven door een gecertificeerde technicus."

#10 ·
Ik schreef naar de servicemanager van mijn dealer en naar Mazda. Dit is wat ze zeiden.

Service Manager
"Voor Noord-Amerikaanse auto's is een spoeling van de remvloeistof niet nodig, aangezien de vloeistof hygroscopisch is en in Canada, Zuid-Amerika en Europa om de 2 jaar wordt gespoeld, net als bij de meeste Europese voertuigen, raden we de service om die redenen nog steeds aan."
Iemand moet dat woord opzoeken. Het betekent iets dat een optisch apparaat gebruikt om onder water te kijken.....:laughing001:
Hoe kan deze man denken dat de lucht in Noord-Amerika geen vochtgehalte heeft?
Hygroscopisch is "het fenomeen van het aantrekken en vasthouden van watermoleculen uit de omgeving". Dus, aangezien de DOT 3 of 4 vloeistof die door Mazda wordt gebruikt hygroscopisch is, wordt deze verontreinigd door vocht. Wanneer het 2 of 3 procent vochtgehalte bereikt, is het tijd om te spoelen en te vervangen. Daar komt de testpen om de hoek kijken....:smile2:

#14 ·
Makkelijk om alle vloeistof uit het reservoir te zuigen en dan bij te vullen met verse vloeistof. Het zal uiteindelijk naar alle vloeistof diffunderen. Doe het een paar keer per jaar, en het zal waarschijnlijk voorkomen dat er veel vocht ophoopt.

Vraag me af waarom ze geen kleine silicagelpotjes op de ontluchting van de hoofdremcilinder plaatsen. Dat zou voorkomen dat er vocht ophoopt. Vervang de silica waarschijnlijk ongeveer een keer per jaar.

Ralph
sooooooooooo Ralph... gebruik je je ABS vaak, hè? :nerd: Misschien die verleidelijke regenachtige en zeer grote lege magazijnparkeerplaatsen in het weekend als er niemand in de buurt is en je kunt remmen en overal glijden zonder iets of iemand te raken. Anders zal die procedure geen verse vloeistof uit het reservoir recirculeren in het belangrijkste veiligheidsonderdeel van een MAZDA-remsysteem. :001_tt2 1:

#25 ·
Als je de remvloeistof om de 3 jaar spoelt, zal de vloeistof in de remklauwen naar mijn ervaring niet roestig worden. Alleen de vloeistof in het reservoir vervangen is pure tijdverspilling.

Dave
Eens, en mijn ervaring hiermee gaat terug tot het midden van de jaren 70. Ik heb het spoelproces verwaarloosd bij een paar auto's die ik heb gehad en er spijt van gekregen. Het is goedkoop preventief onderhoud om het om de twee Ă  drie jaar te laten doen. Ik vind het ongelooflijk dat Mazda dit niet voorschrijft voor de VS. Ik moet denken dat dit een administratieve vergissing was met betrekking tot wat er in de Amerikaanse onderhoudstabel staat en het is komisch om een Mazda-monteur (of iemand met ervaring met remvloeistof) dit te zien ondersteunen. Als het hele remvloeistofsysteem volledig en voor altijd luchtdicht zou zijn en nooit aan vochtigheid of temperatuurschommelingen zou worden blootgesteld, zou ik er misschien zelfs over nadenken om het niet te vervangen. Maar het 10 jaar te laten zitten, is absolute waanzin. Ik heb remleidingen op voertuigen van binnenuit zien roesten en barsten, remklauwen die vastzitten, enz.... Laatst heb ik gecheckt dat het ongeveer $100 kost om het remsysteem door de dealer te laten spoelen en vullen. Geen probleem voor een actie die om de twee Ă  drie jaar moet worden uitgevoerd.

#17 ·
Hangt ervan af of je een gevoelige linkervoet hebt. Met gen2 merkte ik dat de pedaalrespons na ongeveer 35.000 km+ niet meer zo perfect was.

#19 ·
Er is mij verteld om te proberen de remvloeistof om de 2 jaar te laten vervangen.
Dat is een goed advies, afhankelijk van waar je woont. In droge klimaten zou om de 3 jaar prima moeten zijn. Maar er zijn eenvoudige remvloeistoftesters beschikbaar om de hoeveelheid vocht te meten die is geabsorbeerd.

In werkelijkheid is het vervangen van remvloeistof goedkoop en gemakkelijk, dus ik neig naar 2 jaar.

#22 ·
Het kan ook worden gecontroleerd met een multimeter, zet het ene uiteinde in de vloeistof en het andere op de metalen behuizing. Als de spanning hoger is dan 0,3 V, moet deze worden vervangen.
Wauw, dat is een coole manier om te controleren! Wat zou de spanning aangeven als de vloeistof net is vervangen? 0,1 V? 0 V?

#26 ·
Oude draad, maar lijkt de juiste plek om te vragen.

Ik was in de servicehandleiding aan het kijken naar de ontluchtingsprocedure van de remmen, omdat ik over een week de vloeistof ga vervangen. Er wordt geen volgorde gegeven voor welk wiel eerst ontlucht moet worden, 1, 2, 3, 4. Maar het lijkt erop dat eerst de voorkant en dan de achterkant gedaan moet worden.

Mijn vraag gaat over de achterkant. De handleiding beschrijft het indrukken van de zuiger om het systeem te ontluchten. Ik heb dit nog niet gezien bij andere voertuigen met geĂŻntegreerde parkeerremmen. Waarom beveelt Mazda dit aan? Ook, als je de achterkant na de voorkant doet en het systeem opent om de remklauw in te drukken, kan er dan lucht in komen?

Iemand inzicht in de door Mazda aanbevolen ontluchtingsprocedure?

#27 · (Edited)
Oude thread maar lijkt de juiste plek om te vragen.

Ik keek in de servicehandleiding naar de ontluchtingsprocedure van de remmen, aangezien ik over een week de vloeistof ga vervangen. Er wordt geen volgorde gegeven voor welk wiel eerst ontlucht moet worden: 1, 2, 3, 4. Maar het lijkt erop dat eerst de voorkant en dan de achterkant wordt beschreven.

Mijn vraag gaat over de achterkant. De handleiding beschrijft het indrukken van de zuiger om het systeem te ontluchten. Ik heb dit nog niet gezien bij andere voertuigen met geĂŻntegreerde parkeerremmen. Waarom beveelt Mazda dit aan? Ook, als je de achterkant na de voorkant doet en het systeem opent om de remklauw in te drukken, kan er dan lucht in komen?

Weet iemand iets over de door Mazda aanbevolen ontluchtingsprocedure?
Voor elke auto (ik kan niet begrijpen hoe een Mazda anders zou zijn), begin altijd met de remklauw die het VERST weg is van de hoofdremcilinder, meestal rechtsachter. Ja, laat iemand de ontluchtingsschroef op de remklauw losdraaien terwijl je het pedaal indrukt (EN VASTHOUDT) terwijl ze de schroef weer aandraaien... laat dan los (hierdoor wordt vloeistof van de hoofdremcilinder in de leiding getrokken). LAAT HET PEDAAL NIET OMHOOG KOMEN ALS DE PERSOON DIE JE HELPT DE ONTLUCHTINGSSCHROEF NIET HEEFT AANGEDRAAID... praat luid tegen elkaar en zorg ervoor dat je elkaar tijdens het proces hoort en begrijpt, anders zuig je lucht in het systeem. Controleer regelmatig het niveau in de hoofdremcilinder en blijf vloeistof toevoegen terwijl deze uit de remklauwen wordt geduwd tijdens deze procedure.

#31 ·
Ik doe hetzelfde. Ontlucht de vloeistof eerst uit de langste pijpleiding, zodra deze vrij is, de op een na langste enz. Dit is de traditionele methode, er is mij altijd verteld dat het de kans minimaliseert dat er lucht/vuile vloeistof ontsnapt aan het ontluchtingsproces.

Terzijde, ik had als tiener bijna 50 jaar geleden een Datsun 1600 (P510) - ze waren snel voor die tijd en geweldig en gemakkelijk te modificeren.

#33 ·
Terzijde, ik had bijna 50 jaar geleden als tiener een Datsun 1600 (P510) - ze waren snel voor die tijd en geweldig en gemakkelijk te modificeren.
Mijn eerste auto was een opgeknapte '72 510. Ik hield ervan. Heb hem total loss gereden. Kreeg daarna een Datsun 1600 roadster - ook wel Fairlady genoemd vóór de Z-auto. Die hadden de SPL310-aanduiding ('65) en de SPL311-aanduiding voor '66-'70. De 2000 roadster was SRL311 als ik me goed herinner.Mijn roadster verkocht nadat er kinderen kwamen. Terugkijkend zou ik de kinderen willen verkopen en de roadster willen houden. :shocked: Grapje! Soort van.

#39 ·
Volgens de ASE wordt aanbevolen om het elke 2 jaar te vervangen.
Bij de meeste moderne auto's is elke 2 jaar overdreven, net als olieverversingen om de 3.000 mijl. Bij het vervangen van remblokken, laat een paar druppels uit een van de remklauwen lopen en controleer de kleur op een wit stuk papier. Als het helder is, zit je in een redelijk goede vorm. Als het groen of getint is, spoel dan het systeem.Bijgevoegd is een foto van 15 jaar oude remvloeistof met 230.000 mijl, let op de zeer donkergroene tint. De klant kwam binnen met oververhitte remmen. De remvloeistof had zoveel water, dat het bij koud weer in gel veranderde, waardoor de remmen niet volledig loslieten. Ik heb net de vloeistof vervangen en alles is in orde. Ik heb veel auto's 5 jaar / 100.000 mijl zien rijden zonder problemen te veroorzaken.

Attachments

#38 ·
Even ter herinnering. Ik heb mijn Motive-ontluchter gebruikt en ontlucht van dichtbij naar het verst weg. Ik heb de, wat onnodig lijkt te zijn, stappen voor de achterkant niet gevolgd.

Werkt prima. Pedaal is net iets beter.

#41 ·
Te laat voor het feestje, maar afgezien daarvan moet remvloeistof doorschijnend zijn. De minimale vervangingstermijn is *ongeacht* aanbevelingen twee (2) jaar voor DOT 3. Als het er donker uitziet, is het tijd om te spoelen. Het is regulier onderhoud zoals elk ander, en dit zorgt voor een goede werking van het remsysteem.

Niet zeker over DOT 4 en DOT 5.