2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

File-assistent (TJA)... gebruikt iemand dat?

9.2K views 7 replies 6 participants last post by  andrewa  
#1 ·
Ik ben er zeker van dat een software-update dit in theorie op volle snelweg kan laten werken, maar ik houd mijn adem daar niet voor in.

#2 ·
Ik heb het ooit gebruikt tijdens een roadtrip. Leek voor het grootste deel oké te werken. Heb er nog niet mee geklooid voor stadsritten, maar ik weet niet zeker of het daarvoor bedoeld is. Ik dacht dat een update het schokkerige vertragen op een gegeven moment wel had opgelost.

#3 ·
Ik heb de stop-and-go-functie (adaptieve cruise control) gisteren op mijn 2022 in een korte file geprobeerd. Het katapulteerde me bijna in de auto ervoor. Ik zou het opnieuw willen proberen, maar het heeft me niet echt veel indruk gemaakt.

#4 ·
Ik gebruik de mijne vaak, zowel de actieve cruise control als de file assistent. Ik heb in de afgelopen 25.000+ mijl uren stress en meerdere ongelukken voorkomen door het te gebruiken, vooral in Philadelphia op 76 en 476. Ik heb net een reactie gepost op iemand die wilde weten hoe het werkt, dit is wat ik heb gecomment.

"Als je vraagt wat ik denk... Er zijn 2 cruise control knoppen, selecteer degene met het stuurwiel en de rijstroken erop. (Rechterkant van het stuur, linker onderknop) Zodra je het hebt geselecteerd, stel je je snelheid en volgafstand in. Dan (als je stop-and-go hebt) als het verkeer vertraagt en je snelheid daalt tot 40 mph of lager, helpt de besturing bij het centreren van de rijstrook, evenals het remmen en gas geven om je ingestelde volgafstand te behouden. De auto komt tot stilstand indien nodig. Zodra de auto 3 seconden of langer stilstaat, hoor je een piep. Als je niets doet, "kan" de auto uit zichzelf weer verder rijden zodra de auto's voor je verder rijden dan je ingestelde volgafstand. Als je niet wilt wachten tot het vanzelf weer start, kun je ofwel het gaspedaal aantikken of op hervatten drukken op de cruise control knop en het hervat zijn ingestelde snelheid en volgafstand. Zodra de snelheid de 40 mph overschrijdt, schakelt de rijstrookcentrering weer uit. (Rijstrookcentrering werkt alleen als de camera's fatsoenlijke lijnen hebben om te volgen) Ik gebruik deze functie bijna dagelijks, vooral in het verkeer in Philadelphia en New Jersey in de weekenden. Ik hoop dat dit helpt"

#5 ·
Ik rijd minstens 3 keer per week of vaker in de file, omdat ik elke dag tussen de werklocaties rijd en mijn Mazda3 voor mijn werk gebruik. Ik gebruik de file assistent vrij vaak, mijn favoriete ding eraan is dat hij automatisch stuurt, ik heb alleen een hand op het stuur nodig, anders begint hij me te waarschuwen.

Soms versnelt hij een beetje abrupt als een auto voor me wegrijdt, maar ik klik op annuleren of pas de afstand tussen mij en de auto voor me aan om dit te voorkomen, want ik zie door de voorruit wat er gebeurt, en dan klik ik op hervatten als de auto voorzichtig het volgende voertuig nadert. Het lijkt vrij goed te werken. Stopt en gaat en stuurt zonder stress. Ik ben ook veel bezig met de afstandbediening (de afstand tussen mij en de auto voor me), maar dat is supermakkelijk te bedienen met de tuimelschakelaar op het stuur.

Over het algemeen kost het wat tijd om eraan te wennen en ik zou aanraden om te spelen met de afstand tussen jou en de auto voor je om eraan te wennen. Annuleren en hervatten, en de afstandsschakelaar zijn de 4 knoppen die je vooral moet kennen. Natuurlijk wordt alles overschreven met een tik op de rem als je je niet op je gemak voelt.

#6 ·
Ik rijd minstens 3 keer per week of vaker in de file, want ik rijd elke dag tussen de bouwplaatsen en gebruik mijn Mazda3 voor mijn werk. Ik gebruik de file assistent vrij vaak, mijn favoriete ding eraan is dat hij automatisch stuurt, ik heb alleen een hand op het stuur nodig, anders waarschuwt hij me.

Soms versnelt hij wat abrupt als een auto voor me wegrijdt, maar ik klik op annuleren of pas de afstand tussen mij en de auto voor me aan om dit te voorkomen, want ik zie door de voorruit wat er gebeurt, en dan klik ik op hervatten als de auto voorzichtig het volgende voertuig nadert. Het lijkt vrij goed te werken. Stopt en gaat en stuurt zonder stress. Ik betrap mezelf er ook op dat ik veel met de afstandbediening (de afstand tussen mij en de auto voor me) zit te spelen, maar dat is supergemakkelijk om te schakelen met de tuimelschakelaar op het stuur.

Over het algemeen moet je er even aan wennen en ik zou voorstellen om te spelen met de afstand tussen jou en de auto voor je om eraan te wennen. Annuleren en hervatten, en de afstandsschakelaar zijn de 4 knoppen waar je voornamelijk bekend mee moet zijn. Natuurlijk wordt alles overruled met een tik op de rem als je je niet op je gemak voelt.
Bedankt voor je input! Ik heb het de afgelopen weken een paar keer kort gebruikt. Ik was aangenaam verrast door de stuurinvoer.

#8 ·
Dus volgens de persberichten lijkt de eerste Mazda in Noord-Amerika met volledige rijstrookcentrering op de snelweg de CX-90 te zijn. Ze noemen het CTS (Cruising & Traffic Support), zoals ze al in andere regio's doen. Als iemand die behoorlijk veel heeft betaald voor een volledig uitgeruste Mazda3 en vastzit met Traffic Jam Assist (wat niets voor mij doet), moet ik zeggen dat ik een beetje pissig ben. De volgende Mazda3 zal waarschijnlijk de volledige snelheidssteun hebben, en al die van ons met TJA zullen voor altijd vastzitten met de half geĂŻmplementeerde functie.