2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner
901 - 920 of 6,600 Posts
Google Maps op Infotainment System (Mazda 3 2015)

Dit is technisch mogelijk - je kunt het navigatiesysteem vertellen om naar een bepaalde gps-coördinaat te navigeren via een 'navigateTo'-methode.
Samenvatting

Dit is waar ik momenteel aan werk - de Maps-applicatie voor Mazda 3.

Details - hoe het zou moeten werken

Wanneer ik de ontsteking aanzet, maakt de Mazda 3 via Bluetooth (handsfree) verbinding met mijn telefoon, waardoor een gebeurtenis in de Tasker-applicatie wordt geactiveerd (ik heb een Android-telefoon) die een 4G-hotspot op de telefoon inschakelt. Infotainment System maakt opnieuw verbinding met mijn hotspot om toegang te krijgen tot internet via Wi-Fi. Ik hoef alleen maar mijn aangepaste applicatie uit de lijst te selecteren (zie screenshot hieronder). De JavaScript-applicatie laadt het Google Maps-object met behulp van de Google Maps JavaScript API. De plannen zijn om GPS-coördinaten op dezelfde manier op te halen als de Kompas-applicatie in het infotainmentsysteem en de huidige positie op het scherm te verplaatsen, of kaarten te verplaatsen waarbij de huidige positie in het midden blijft. De tweede screenshot hieronder toont de huidige verkeerssituatie, opgehaald met dezelfde Google Maps JavaScript API, het kan ook routes/aanwijzingen weergeven met dezelfde API. Waarschijnlijk kunnen we de Text To Speech-functie hergebruiken om de aanwijzingen aan te kondigen.

De gemakkelijkste manier om te navigeren is waarschijnlijk om de meest frequente plaatsen/bestemmingen op uw thuiscomputer in Mijn plaatsen te definiëren, als u een Google-account heeft, voor eenvoudigere navigatie. De rode knop linksonder is van mij - deze haalt de lijst met bedieningselementen op, vergelijkbaar met die in de Fuel Consumption Monitor-applicatie ("ecoenergy"). Het zou ook Google StreetView moeten kunnen weergeven, aangezien de versie van deze browser HTML5 ondersteunt, maar ik heb dit punt nog niet bereikt, dus ik kan dit niet bevestigen.

Technische problemen

Er zijn een paar moeilijkheden waar ik tegenaan ben gelopen, als iemand geĂŻnteresseerd is. Zoals - deze Opera-browser in Infotainment System houdt niet van SSL-certificaten - er wordt gezegd dat sommige ervan zijn verlopen, terwijl dat echt niet zo is, waarschijnlijk is er iets mis met de lokale datum/tijd. Deze servercertificaten zijn afkomstig van Google en worden gebruikt voor de HTTPS-verbinding. Dus ik moest overschakelen van HTTPS naar HTTP, waardoor ik me niet kan aanmelden bij mijn Google-account vanuit Opera (account is geconfigureerd om HTTPS te gebruiken). Er is een optie in de Opera-configuratie-instellingen om SSL-certificaatfouten te negeren, die ik om veiligheidsredenen nog niet wil gebruiken ("OCSP Validate Certificates=0" in "\jci\opera\opera_home\opera.ini")

Het volgende probleem is - wanneer opera probeert het dialoogvenster "Sommige certificaten zijn verlopen, OK/Annuleren/Onthoud mijn keuze" weer te geven, kan het bestand "opera\opengles-ui\dialog.html" niet vinden, hoewel het er wel is. Waarschijnlijk moet het absolute pad ernaartoe worden gebruikt ("\jci\opera\opengles-ui\dialog.html") in plaats van het relatieve pad. Misschien zou het kopiëren van dit bestand naar een andere locatie een tijdelijke oplossing kunnen zijn.

En een van de grootste dingen die echt irritant is - na een paar seconden schakelt Infotainment System terug naar de lijst met applicaties, ongeacht wat, ik weet niet zeker waarom. Waarschijnlijk moet ik mijn aangepaste applicatie, context en *.so-module definiëren in "\jci\mmui\mmui_config.xml", maar momenteel ben ik alleen met JavaScript bezig. Ik moet het onderzoek voortzetten - mijn testapplicatie is nu nog lang niet bruikbaar. Omdat ik niet bekend ben met embedded Linux, is het logisch om mijn inspanningen te combineren met iemand die verder gevorderd is dan ik.

Een ander probleem waar ik mee worstel - het Infotainment System maakt niet altijd opnieuw verbinding met de hotspot als ik terugkom bij de auto. Debuglog van "wpa_supplicant" laat zien dat er een "time-out opgetreden" is wanneer het probeert opnieuw verbinding te maken met mijn toegangspunt.

Versie van firmware is - 31.

VM voor ontwikkeling

Een andere zaak waar ik momenteel onderzoek naar doe, is de virtuele machine voor ontwikkeling. Omdat het processorplatform ARM is, kunnen we de VM niet uitvoeren in VMWare of VirtualBox op pc. In plaats daarvan kunnen we waarschijnlijk proberen de QEMU-emulator uit te voeren, die ARM ondersteunt, en deze QEMU kan overal worden uitgevoerd (inclusief VMWare, VirtualBox of rechtstreeks op pc). QEMU op Linux is mogelijk de manier om te proberen, er zijn ook tools en een cross-compiler nodig.

Attachments

RomanB ... Zo leuk!!! Zou je de code van je app kunnen delen?

Heeft iemand problemen met de wifi? Ik zet de hotspot op mijn telefoon aan en de auto ziet hem niet... Ik heb het geprobeerd met mijn thuisrouter en de auto ziet hem ook niet... MAAR... De auto kan mijn hotspot (telefoon) zien als ik op mijn werk geparkeerd sta! (uh..!!) Ik heb de logs bekeken en niets gevonden :\

Versie van de firmware is 33 (moet ik downgraden? lol)

Ik zal mijn applicatie zeker delen, maar later. Zodra de app werkt, kan het even duren om alle onderdelen bij elkaar te verzamelen en de QA/UAT uit te voeren op verschillende firmwareversies. Ik wil me niet haasten, want sommige ontbrekende JavaScript-onderdelen kunnen uw Infotainment System in een bootloop sturen, en herstel is niet voor iedereen weggelegd - het is meer een kwestie van geluk.

Heeft iemand problemen met de wifi? Ik zet de hotspot op mijn telefoon aan en de auto ziet hem niet... Ik heb het geprobeerd met mijn thuisrouter en de auto ziet hem ook niet... MAAR... De auto kan mijn hotspot (telefoon) zien als ik op mijn werk geparkeerd sta! (uh..!!) Ik heb de logs bekeken en niets gevonden
Betreffende wifi-probleem:

1) Het duurt even voordat de auto de hotspot vindt, soms vindt hij hem heel snel, soms verdwijnt de naam van het toegangspunt uit de lijst en verschijnt dan na een paar seconden weer, hoewel de hotspot hier is. Laptop maakt probleemloos verbinding met de hotspot.

2) Verbinding maken met de hotspot door op de knop "Verbinden" in het Infotainment Systeem te drukken, werkte maar één keer voor mij. Daarna duurt het lang om verbinding te maken en eindigt het met een time-out, met de melding "Netwerkfout, probeer het opnieuw". In plaats daarvan haal ik het vinkje weg en zet ik het weer terug in het kleine selectievakje in de instellingen - dit stopt en start het "wpa_supplicant"-proces achter de schermen - en de auto maakt automatisch (maar niet altijd) opnieuw verbinding met mijn hotspot.

3) Als ik de motor afzet, de auto verlaat en er later naar terugkeer, zie ik dat het selectievakje "Wifi inschakelen" weer uitgevinkt is (koude start?), en moet ik opnieuw beginnen. Waarschijnlijk kan dit ook via JavaScript worden omzeild - wifi inschakelen bij elke opstart.

4) Ik probeer verschillende opties - Open beveiliging (geen wachtwoord) of WPA2, verborgen of zichtbaar toegangspunt. Er lijkt niet veel verschil te zijn. Ik denk dat het misschien betrouwbaarder is om een 3G/4G-modem te gebruiken dat op een USB-poort is aangesloten in plaats van wifi te gebruiken. Ik heb gelezen dat drivers voor draadloze apparaten een soort uitdaging zijn in Linux.

Hier is de inhoud van het configuratiebestand ("wpa_supplicant-wlan0.conf") gegenereerd door het Infotainment Systeem:

Code:
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant-wlan0
ctrl_interface_group=0
update_config=1

network={
	ssid="[access_point_name_removed]"
	bssid=[mac_address_removed]
	psk="[password_removed]"
	proto=RSN
	key_mgmt=WPA-PSK
	group=CCMP TKIP
	auth_alg=OPEN
}
interfaces bestand:

Code:
auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp
	udhcpc_opts -t 10

iface usb0 inet dhcp
	udhcpc_opts -t 10

iface wlan0 inet dhcp
	udhcpc_opts -t 10
originele wpa_supplicant proces draait met de volgende parameters:

Code:
wpa_supplicant -c /data/nms/wpa_supplicant-wlan0.conf -i wlan0 -D nl80211 -ddtKB

Er is een optie in de Opera-configuratie-instellingen om SSL-certificaatfouten te negeren, die ik nog niet wil gebruiken ("OCSP Validate Certificates=0" in "\jci\opera\opera_home\opera.ini") om veiligheidsredenen.
Terwijl je aan het ontwikkelen bent, zou ik zeggen dat de kans op een MITM-aanval vrij klein is. :) (Implementatie op miljoenen apparaten wereldwijd zou een ander scenario zijn.)

Volgende probleem is - wanneer opera probeert dialoog "Sommige certificaten zijn verlopen, OK/Annuleren/Onthoud mijn keuze" weer te geven, lukt het niet om bestand "opera\opengles-ui\dialog.html" te vinden, hoewel het daar wel is.
Als de certificaten verlopen zijn, betekent dit dat opera zijn rootcertificaten moet updaten. Het uploaden van recentere cert-bestanden kan dit oplossen.

Een andere ding dat ik momenteel aan het onderzoeken ben, is - de virtuele machine voor ontwikkeling. Omdat het processorplatform ARM is, kunnen we de VM niet uitvoeren in VMWare of VirtualBox op pc. In plaats daarvan kunnen we waarschijnlijk proberen de QEMU-emulator uit te voeren, die ARM ondersteunt, en deze QEMU kan overal worden uitgevoerd (inclusief VMWare, VirtualBox of rechtstreeks op pc). QEMU op Linux is mogelijk de manier om te proberen, er zullen ook tools en een cross-compiler nodig zijn.
Ja, dit hebben we nodig. :)

Ik vind het geweldig om de voortgang te horen.

R.I.P Eend

Met grote droefheid moet ik dit bericht schrijven.

Mijn zoon Andrew, in dit forum beter bekend als de "Eend", is op maandag om 22:00 uur plotseling overleden.

We spraken regelmatig over de vorderingen die jullie maakten en zijn enthousiasme over jullie missie was overweldigend. Menig avond had ik de blauwe Ethernet-kabel van mijn familiekamer naar zijn auto in de garage lopen, om een nieuwe download of patch te proberen.
Ik weet dat hij het zal missen, maar mijn enige hoop is dat hij misschien in de hemel eindelijk de RSA-sleutel kan reverse engineeren... :wink2:

Moge God altijd een plaats in je hart hebben,

Andrews vader, Gary

Het is met grote droefheid dat ik dit bericht moet schrijven.

Mijn zoon Andrew, in dit forum beter bekend als de "Duck", is op maandag om 22:00 uur plotseling overleden.

We spraken regelmatig over de vorderingen die jullie maakten en zijn enthousiasme over jullie missie was overweldigend. Vaak had ik de blauwe Ethernet-kabel van mijn familiekamer naar zijn auto in de garage lopen, om een nieuwe download of patch uit te proberen.
Ik weet dat hij het zal missen, maar mijn enige hoop is dat hij misschien in de hemel eindelijk de RSA-sleutel kan reverse engineeren... :wink2:

Mijn God, moge hij altijd een plaats in jullie hart hebben,

Andrews vader, Gary
Oh wow, het spijt me dat te horen - Bedankt voor het plaatsen.

Ik heb een beetje met Duck samengewerkt om de Wikipedia-pagina start [Mazda3Hacks] op te zetten.

Ik geloof dat hij degene was die de hele zaak controleerde en hij heeft veel geholpen toen de bots begonnen aan te vallen.

Hij was een vriend van me op Steam, hij heeft een enorme bijdrage geleverd aan onze inspanningen.

Het spijt me zeer te horen dat hij is overleden - ik ben er zeker van dat iedereen die aan dit project heeft deelgenomen hem erg zal missen.

Bedankt dat je ons op de hoogte hebt gebracht - nogmaals, hij zal enorm gemist worden en we zijn allemaal erg verdrietig om uw verlies. :crying2: :frown2:

_______

Als kanttekening - ik weet niet zeker of hij betaalde voor de server waarop de Wiki-pagina draait op start [Mazda3Hacks],

of deze onbepaald online zal blijven... niettemin - we moeten mogelijk regelingen treffen om de Wiki-pagina te verplaatsen en alles ervoor te back-uppen.

Rust in vrede @Duck

Awwww, Eend. :(

Ik kende hem alleen van dit forum, maar hij was best vriendelijk en behulpzaam. Zijn aanwezigheid zal hier gemist worden. :crying2:

Ik vroeg me af of iemand ssh werkend heeft gekregen op een 2015-model met v31?

Ik heb beide adapters geprobeerd (deze en deze), maar zonder succes. :( Ik hoopte die vervelende waarschuwing bij het opstarten kwijt te raken!

Oké, nou ja, biedt de router DHCP aan? Zo ja, dan krijgt de auto een IP-adres van de router en zal dat gebruiken. Je pc (of wat je ook gebruikt) krijgt op die manier ook een IP-adres. Je kunt een portscantool, zoals nmap, uitvoeren om te bepalen welk IP-adres de router aan de auto heeft gegeven.

Ik heb twee usb-ethernetkabels geprobeerd... een oude, goedkope, werkte, en een duurdere die bij mijn tablet zat, werkte niet.

Ik ga meedoen aan het project en helpen met wat ontwikkeling. Ik heb wat ideeën die ik wil implementeren en we zullen zien of het werkt. Ik ben redelijk goed in Javascript en heb een goede ontwikkelingsachtergrond, dus hopelijk is het niet al te pijnlijk. Laten we hopen dat de emulator niet verschrikkelijk is.

@White
Ik heb ook de EU-versie en geen automatische deursluiting wanneer het contact aan staat.
Ik heb een aantal wijzigingen aangebracht om deze functie in de GUI in te schakelen en kon het menu zien en deze optie selecteren. Maar toen ik deze optie selecteerde, hielp het niet. Het controleerde zichzelf terug naar "Uit". Dus ik geloof dat er nog een controle is in een van de bibliotheken die de commando's van de GUI verwerkt. Ik vond iets door dit te disassembleren: /jci/mmui/uia/libjciuiavehsettings.so, maar ik heb niet ontdekt hoe de instellingen worden geladen en van waar.
Hallo :)

In de EU-versie hebben we geen opties voor "coming home". In de instellingen zijn er geen opties voor "Koplampvertraging"

Schaamte Mazda! Waarom niet in de EU?

Kan het op de een of andere manier worden gecodeerd/geprogrammeerd? Ik heb mijn Mazda-service gevraagd en ze zeiden dat ze dit niet kunnen doen...

Misschien is deze functie "vergrendeld" in FW voor de EU... en kunnen we deze functie op de een of andere manier ontgrendelen, zoals je deed voor de deursluiting?
Nieuws over deze twee functies?

Hallo allemaal,

Nieuw hier, maar geĂŻnteresseerd om te helpen. Zijn er lopende projecten of initiatieven waaraan ik kan bijdragen? Ik heb net een Mazda3 uit 2015 gekocht en werk fulltime als ontwikkelaar. Ik ben begonnen met het programmeren van een OpenCar-applicatie en nadat mijn USB naar Ethernet-adapter per post arriveert, ben ik van plan om echt te gaan experimenteren.

Groeten,
Danny B

901 - 920 of 6,600 Posts