2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

P2177 - systeem te arm stationair toerental bank 1

17K views 2 replies 2 participants last post by  eli20074  
#1 ·
Hallo,
ik heb een Mazda 3 uit 2005 met een 2.0 liter motor, heeft 198.000 km op de teller.
Ik krijg al een paar weken een motorlampje, de motor voelt zwak aan bij het accelereren.

Freeze frame toont het volgende:
dtcfrzf - p2177
fuelsys1 - cl
fuelsys2 - n\a
load- pct - 60.6
etc (f) - 183
shrtft1 - 21.9
longft1 - 20.3
map (inhg) - 28.6
rpm (min) - 3721
vss (mph) - 61
sparkadv - 23
iat (f) - 95
maf (1b\min) - 5.065
tp - 57.6
runtm (sec) - 898
egr-ptc - 82.7
evap_pci - 0.0
warm_ups - 3
clr_dist (mile) - 29
bar0( inhg) - 29.4
catemp11(f) - 1493.60
vpwr(v) - 13.913
load_abs - 52
EQ_RAT - 0.999
TP_R - 52.9

Tot nu toe vervangen: brandstoffilter, vacuĂĽm inlaatspruitstuk magneetventiel, gereinigde maf sensor
Gecontroleerde spanning van o2 sensoren toont tussen 0-1 v.

#2 ·
Interessante gegevens, bedankt daarvoor. Een vergelijkbare momentopname bij stationair toerental zou ook nuttig zijn.

Heb je er rond de tijd dat het probleem begon, werkzaamheden/onderhoud aan verricht? Nog andere actieve of in behandeling zijnde codes?

De brandstof trim nummers bevestigen dat de motor arm loopt, en de kat temperaturen geven aan dat het geen sensor is die liegt en de ecu voor de gek houdt door de motor te rijk te laten lopen (wat de kat temperaturen zou opdrijven). De ECU denkt dat de motor arm loopt op basis van de luchtinvoergegevens van de MAF, en de O2 sensor metingen in de uitlaat. Het is ingewikkelder dan dat, met veel andere sensoren die input hebben in de berekeningen, De essentie is dat de ECU de brandstof instelt om in te spuiten op basis van de hoeveelheid lucht die de MAF rapporteert, en vervolgens de brandstof aanpast op basis van de uitlaat O2 gegevens om de prestaties en emissies te verfijnen.

Als een sensor defect is of faalt, kan deze valse informatie rapporteren, waardoor de ECU allerlei domme dingen gaat doen. Een andere zaak om op te letten zijn aftermarket sensoren. Goedkope sensoren (vooral MAF sensoren) zijn de besparing gewoon niet waard. Bij stationair toerental moet de MAF ongeveer hetzelfde aantal gram/sec rapporteren als de cilinderinhoud van de motor (ongeveer 2 g/s voor een 2.0 motor). Tenzij je een code hebt voor een O2 sensor, betwijfel ik of ze defect zijn (een +20% brandstof boost in fout zou je kat temperatuur omhoog laten schieten).

Als de MAF en O2 sensoren correct rapporteren, zou ik een aanzienlijke inlaatlek van ongemeten lucht in de motor vermoeden. Deze ongemeten lucht zal de verbranding arm maken, en de ECU verhoogt de brandstof om te compenseren op basis van de feedback van de O2 sensor. Controleer op vacuĂĽmlekken, losgekoppelde slangen, lekkende injector afdichtingen, gescheurde inlaat, etc. of laat iemand een rooktest uitvoeren.

Als je een defecte injector zou hebben, zou je codes voor misfires krijgen. Maar je kunt arm worden op alle cilinders als de brandstofdruk te laag is. Lage brandstofdruk kan het gevolg zijn van verstopte leidingen/filters, een defecte evap purge valve (hoewel je daar een code voor zou moeten krijgen), of een defecte brandstofpomp. Als de brandstofdruk goed is (ongeveer 36 psi, iirc), neem ik aan dat het mogelijk is dat slechte benzine alle injectoren heeft verstopt of dat ze allemaal tegelijkertijd defect zijn geraakt.