2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

Hoe voetenruimteverlichting van kaartverlichting te krijgen, Aan bij open deur, uit bij gesloten.

52K views 40 replies 22 participants last post by  Tristmps  
#1 ·
Image

Oké, dus ik wilde echt de interieurverlichting en het blijkt dat de 2011 MZ3 niet eens de aansluiting heeft voor de voetenruimteverlichting. Ik wilde geen draden doorknippen of splitsen en ik wilde ook dat mijn installatie aanging wanneer de deur openging en uitging wanneer de deur dichtging. Na veel zoeken op het forum kon ik alleen versies vinden van wat ik wilde, maar niet alles bij elkaar, dus ik ging mijn eigen gids maken. Gelieve niet te oordelen, want dit heeft tot nu toe voor mij gewerkt en zonder complicaties. U bent verantwoordelijk voor eventuele schade aan uw auto, want ik was op mezelf aangewezen :), dit is gebaseerd op een 2011 MZ3. Als u vragen heeft, stuur dan een PM of plaats ze hier en ik zal ze zo goed mogelijk beantwoorden.

items die u nodig heeft.

LED's van auto zone, ik heb die voor onder de auto (wordt geleverd in een verpakking van vier, elk met draden, 12V, blauw)
Elektriciteitstape
luidsprekerdraad
Platte schroevendraaier
Kruiskopschroevendraaier
mes of draadstripper
lamp
Een heleboel geduld en haar in een scrunchy.

1. Oké, leg alles op de achterbank, want je hebt toegang nodig tot beide kanten van de auto en je kunt in vreemde hoeken werken.

2. Zorg ervoor dat de daklampen/kaartlampen uitstaan en de sleutel niet in het contact zit en trek de negatieve kant van de accu los, want je werkt dicht bij de airbag en je wilt niet met ~200 mph in je gezicht worden geslagen.

3. Oké, je moet de behuizing voor de kaartlampen eruit trekken zodat je toegang hebt tot het elektrische deel erachter en ook de draad van binnenuit het dak kunt trekken. Gebruik hiervoor de platte schroevendraaier en duw de lenzen voorzichtig uit elke kaartlamp zonder ze te breken. De plastic krassen gemakkelijk, dus ik wikkelde de mijne in een van mijn mouwen en deed het op die manier.
Image

4. Zodra de lenzen eruit zijn geklikt, zie je vier clips die de behuizing vasthouden. Het buitenste deel van de daklampen komt er niet af, alleen het midden. Gebruik de platte kop om elk van de clips eruit te duwen, er zitten er twee aan elke kant, één boven en één beneden. Terwijl je ze eruit duwt, probeer je vanuit het midden te duwen, zodat ze uiteindelijk loslaten, dit is een langzaam proces, maar het zou niet langer dan twee minuten moeten duren en het is allemaal logisch als je kijkt naar wat het vasthoudt.
Als het eruit is, hangt het aan het harnas, ik heb het niet losgekoppeld omdat ik er geen stroom van steel, maar van de lampaansluitingen.

5. Meet van de daklamp naar de A-stijl waar de airbag zit en van de deur naar ongeveer waar de koppeling zit, dat is zoveel als je PER KANT nodig hebt. Laat een beetje extra over, zodat je het niet steeds hoeft toe te voegen.

Image

Image

Image

6. Zodra je het hebt doorgesneden, wrik je het kleine rubberen deel open dat de plastic airbag A-stijl en de deur vasthoudt. Dit is niet met lijm of iets dergelijks, het vouwt meteen terug op zijn plaats als je loslaat, dus het is veilig om je hieromheen te werken. Trek het terug en wrik een beetje aan het plastic deel dat de airbag vasthoudt. Inmiddels zie je de airbag mooi en netjes om de A-stijl gerold, steek gewoon je vingers hierdoor en schuif de kabel VAN ACHTER DE AIRBAG, voor het geval deze ooit wordt ingezet, gaat het soepel en wordt het niet tegengehouden door een draad lol. Dit deel duurt echter even, misschien wel het langst. Het doel is om de kabel van de buitenkant van de A-stijl naar de hoek te leiden waar de voorruit het metaal raakt. Ik gebruikte de zaklamp en ongeveer een half uur. Zodra je de draad eindelijk door kunt krijgen, trek je hem gewoon tot de gewenste lengte.

Image

7. Pak het uiteinde dat je erdoorheen hebt geduwd en trek een beetje, er zit een opening net boven de achteruitkijkspiegel op de dakbekleding, schuif de kabel daar naar binnen en schuif je hand op het gat van de daklampbehuizing en probeer met beide handen die draad te vinden zodat je hem door het gat kunt trekken. Het lijkt misschien alsof er geen manier is, maar geloof me, die is er wel, duw gewoon een beetje op de voering, ZACHT, wil niet te hard duwen als je hem vindt, trek gewoon en de rest van de draad gaat zich verstoppen in de voering waardoor het echt stiekem wordt :) trouwens, ik ben een meisje van 119 pond, dus mijn handen zijn klein, als je grote handen hebt, kan het wat moeilijker zijn om ze door die opening te krijgen, want die is behoorlijk krap.

Image

Image

8. Voordat je begint met splitsen en draden openen, moet je het onderste deel afmaken. Werk je dus door dat rubberachtige deel, het is als een weerbestendige afdichting, en trek het terug en verberg de draad in de opening, maak je geen zorgen, als je loslaat, duwt het zichzelf weer op zijn plaats. Blijf naar beneden werken tot je de bodem bereikt rond de plek waar de motorkapvergrendeling zit, er zit een soort dop die alle bedrading daaronder beschermt, verberg de draad voorlopig achter die dop.

Image

9. Ik heb de LED's in serie bedraad, dus ik had maar één draad van het dak nodig. Hiervoor bedraad je beide lampen samen en dan eindig je met twee aansluitingen. Dus zo gaat het eruitzien nadat alles is afgedicht.

positieve aansluiting van het dak >> positieve draad op led >> LED >> negatieve draad op led >> positieve draad op led >> LED >> negatieve draad op led >> negatieve aansluiting van het dak.

Gebruik wat elektriciteitstape om ervoor te zorgen dat het mooi en strak is gedraaid voor wanneer je dit allemaal met ritsbanden moet vastzetten.

Image

Image

10. Zoek een plek voor de LED's, ik heb de mijne boven de pedalen naar de bestuurder geplaatst, er zijn deze twee plastic lipjes die meestal een plastic dop zouden vasthouden, zoals die aan de passagierskant, je weet wel wat ik bedoel. Ik heb de dubbelzijdige tape eraf gehaald en ze daar heel mooi en stevig vastgeplakt, zorg ervoor dat ze goed vastzitten, druk vanuit het midden. (zorg ervoor dat ze uit het zicht zijn en naar beneden wijzen).

Image

11. Als dit allemaal klaar is, ga dan terug en achter de lamp zit het circuitbord en alles, ik heb mijn draden gestript en de negatieve draad om het negatieve deel van de lampaansluiting gewikkeld en de positieve draad om de positieve aansluiting op de lamp. (omdat ik de daklamp niet wilde, heb ik de lamp eraf gehaald, hij werkt nog steeds, anders laat je hem daar gewoon staan zodat alle lampen aangaan) Zorg ervoor dat je de positieve draden niet aanraakt met negatieve draden en dat alles mooi en heel goed is verpakt in elektriciteitstape, zodat er minimale beweging is. Plaats de behuizing nog niet terug.

Image

12. Ga terug en zet alle hangende draden vast met ritsbanden en zet indien mogelijk alle losse draden vast met ritsbanden aan alle harnassen die daar beneden zitten en zet alles vast met ritsbanden zodat het mooi achter die dop past die we eerder zagen, die links van de koppeling. Dus het is uit de weg en het is een nette installatie. Knip de extra's op de ritsbanden af :) en zorg ervoor dat de draden uit het zicht zijn.

13. Ga terug en raad eens.... Tijd om de rechterkant te doen :) herhaal de stappen, want het spreekt voor zich als je één kant hebt gedaan. De LED's zijn op dezelfde manier bedraad, in serie. En er is ook een dop om de draden te verbergen. Mijn auto had een plastic dop bovenop waar je voeten komen, ik heb mijn LED's daar niet geplakt, want ik wil niet dat ze een goede trap krijgen van mijn vrienden, in plaats daarvan heb ik ze vastgeplakt aan de houders waar de dop op wordt gehouden, dezelfde plastic lipjes die je aan de linkerkant van de auto hebt gedaan, die zijn er ook, gewoon tussen deze doppen wrikken en ze zijn uit het zicht en zorg ervoor dat ze ook veilig zijn.

Image

Image

Image

14. Stop alle extra bedrading in de voering in het dak en plaats de daklampbehuizing terug. Plaats de lenzen ook voorzichtig terug, want ze lijken kwetsbaar. Houd ze voorlopig uit.

15. Sluit de negatieve draad van de accu weer aan en probeer ze. Houd de schakelaar in het midden (deurpictogram) en ze zouden aan moeten gaan met de deur open en uit met de deur dicht. Probeer ze ook met de auto aan en uit en zorg ervoor dat ze uitgaan als je de auto verlaat zonder de sleutel en zo, doe alsof je terug naar huis gaat, zodat ze werken zoals je wilt dat ze werken, zodat ze je accu niet leegmaken.

16. Controleer je geduldniveau en ga 's nachts met je meiden margaritas drinken om ze te vieren en te testen :) Proost.

PS. Je hoeft je nagels niet af te doen, zoals ik deed met de LED's op de bumper van de auto.
Eventuele vragen PM of plaats hier.

Image

Image

Emily

#4 ·
Erg mooi. Ik weet dat dit misschien een domme vraag is, maar dimmen ze en gaan ze langzaam uit als de deur dicht is of gaan ze gewoon meteen uit?
Hé. Dat is eigenlijk mijn favoriete functie. Ze dimmen langzaam en gaan uit, net als de koepellampen. Emily

#9 ·
Geweldig geschreven...niet om je eierstokken te barsten, maar had je geen stuwen naar de zekeringkast kunnen laten lopen en hetzelfde effect kunnen bereiken?
Ik heb daar ook zeker over nagedacht, geloof me lol, maar ik wilde geen directe verbinding met de boordplanken van de auto. Ik heb overal op het forum gelezen dat een directe verbinding met de zekering niet het beste is, omdat het te open is zonder bescherming. idk
lmaoooooo "je eierstokken laten barsten" dat was hilarisch, maakte mijn dag helemaal goed.

Em.

#7 · (Edited)
Ik hoop dat dit je niet stoort, maar waarom heb je het jezelf niet gewoon makkelijker gemaakt en de voetenruimteverlichtingskabel aangesloten die er al zit? Het heeft hetzelfde effect en van daaruit kun je ook de achterste vanaf die locatie laten lopen!

Maar toch een leuke handleiding!

#8 · (Edited)
Ik hoop dat dit je niet stoort, maar waarom heb je het jezelf niet gewoon makkelijker gemaakt en de voetenruimteverlichtingskabel aangesloten die er al zit! Het heeft hetzelfde effect en van daaruit kun je ook de achterste vanaf die locatie laten lopen! Maar toch een leuke handleiding!
Na al het onderzoek op dit forum blijkt dat de 2011 niet met de kabelboom komt zoals de 2010 wel doet en ik had een beetje moeten solderen wat niet mijn forte is, evenals het gebruik van diodes. Ik dacht dat een uur besteed en ervoor zorgen dat ik niets zou opblazen lol. Em.

#14 ·
Hallo mensen, ik wil alleen maar zeggen; je hoeft niet al die onderdelen te openen en draad van de dakverlichting te halen, ik zal je de echte verbindingsdraden van de onderkant laten zien (in de service maken ze de dorpel/voetruimte verlichtingsaansluiting van hier en de lichten gaan langzaam uit als je de deur sluit, ongeacht de schakelaar van de dakverlichting).

Hier is de beschrijving van hoe ik de aansluitingen van de dorpels heb gemaakt; je kunt dezelfde draden gebruiken voor voetruimteverlichting; (in het Turks :))
Mazda3 logolu ???kl? kap? e?i?i resimli montaj?

Hier zijn de foto's waar je de verbinding van moet maken;

Image

Image

Je gebruikt de groene en paarse draden. Groen naar zwart, paars naar rood. Dat is alles ;)

Image

Ook; als iemand wil, kan ik het bulletin sturen van het aansluiten van de voetruimteverlichting die in de services wordt gebruikt... (welkomstverlichting, installatie-introductie)

Sorry voor mijn slechte Engels ;)

#32 ·
Hallo mensen, ik wil alleen maar zeggen; je hoeft niet al die onderdelen te openen en draad van de dakverlichting te halen, ik zal je de echte verbindingsdraden van de onderkant laten zien (in de service maken ze de dorpel/voetruimte verlichtingsaansluiting hiervandaan en de lichten gaan langzaam uit als je de deur sluit, ongeacht de schakelaar van de dakverlichting)

Hier is de beschrijving van hoe ik de aansluitingen van de dorpels heb gemaakt; je kunt dezelfde draden gebruiken voor voetruimteverlichting; (in het Turks :))
Mazda3 logolu ???kl? kap? e?i?i resimli montaj?

Hier zijn de foto's waar je de verbinding van moet maken;

Image

Image

Je gebruikt de groene en paarse draden. Groen naar zwart, paars naar rood. Dat is alles ;)

Image

Ook; als iemand wil, kan ik het bulletin sturen van het aansluiten van de voetruimteverlichting die in de services wordt gebruikt... (welkomstverlichting, installatie-introductie)

Sorry voor mijn slechte Engels ;)
Bedankt voor de post, maar hoe in hemelsnaam heb je die stekker eruit gekregen? Het maakt me gek! Is er een lipje dat ik niet kan zien? Bedankt

#15 ·
Dank u. Dat zou een tijdje geleden handig geweest zijn om te weten voordat ik het deed lol. Hoewel ik het haat om draden te splitsen en de zijkant van het dashboard uit elkaar te halen. Het was eerlijk gezegd niet zo moeilijk om de kabel naar de dakverlichting te leiden. Het is vrij eenvoudig en het heeft twee kleine gaatjes voor de positieve en negatieve draden, dus geen draadknippen of aftappen nodig. Als ik besluit de locatie van de draden te wijzigen, zal ik ervoor zorgen dat ik uw methode volg :) bedankt.

#16 ·
Sorry voor de late uitwerking :) De eerste keer dat ik de verbinding maakte, heb ik alle plaatsen geopend die je hebt, maar ik dacht dat die draden van beneden moesten komen. En na een kleine inspectie heb ik de socket gevonden. Ik heb van de service bevestigd dat dit de draden zijn waar ik naar op zoek was :) en dan happy end... Ook het splitsen van draden moet gehaat worden zoals je zei, maar je kunt clips gebruiken voor de verbinding, ze zijn zo handig. + Ik haalde vroeger de zijkant van het dashboard af:) De laatste keer dat ik het daar opende, maakte ik de dummy-knop over rvm, handig voor mijn garagedeurbediening. Dank u 2.

#19 ·
Ik vind het leuk hoe je de lampen bij autozone hebt gekocht. Ik was van plan om LED online te kopen en weerstanden en al deze rommel te solderen. Je methode is veel beter dan wat ik van plan was.

Bedankt
ik kon niet begrijpen wat je bedoelt met "Ik vind het leuk hoe je de lampen bij autozone hebt gekocht." als je me vroeg waar ik ze vandaan haal? Ik heb ze besteld via ebay;
09 10 11 Mazda3 BL verlichte LED instaplijst BLAUW ROOD | eBay

#21 ·
Alles aangesloten met de instructies van Honuuu. Er zitten eigenlijk 2 groene draden op die kabelboom die op de foto te zien is. Je wilt je zwarte draad aftakken in de draad die in lijn ligt met de paarse draad. Dus op zijn foto de linker groene draad en de rechter paarse draad.

#22 ·
Alles bedraad met de instructies van Honuuu. Er zijn eigenlijk 2 groene draden op die bedradingskabelboom die op de foto te zien is. Je wilt je zwarte draad aftappen in de draad die in lijn ligt met de paarse draad. Dus op zijn foto de linker groene draad onderaan en de rechter paarse draad onderaan.

Hier is een korte video van de vervagende lichten...
Mazda3 Voetruimteverlichting Fade - YouTube
Wat is het knipperende blauwe lampje (op het dashboard links onderaan) dat je zag toen je je portier aan de bestuurderskant opende?

#26 ·
Wauw, dit is precies wat ik wil doen! Verbind ze met de koepellichten zonder naar het dak te hoeven gaan. Ik kan niet wachten om mijn voetenruimteverlichtingskit op te halen. Het wordt hier echter kouder en het kan te veel zijn voor een winterinstallatie! =)

#28 · (Edited)
Hoe pas ik de OEM voetruimte LED-verlichtingskit aan om te functioneren zoals de video hierboven?

Moet ik gewoon de rode/blauwe draad op violet aansluiten?
Dan de zwarte draad die naar de massapunt op de carrosserie zou moeten gaan, op de groene draad?

Dit bevestigd, verbind rood en blauw met violet en zwart met groen.

Geüpload met ImageShack.us

Ik heb eerst de zwarte aarde op de aardingsaansluiting aangesloten, zoals de handleiding voor de verlichtingskit zei, maar hij stond de hele tijd aan, zelfs als de auto uit stond. Dus ik moest hem aansluiten op de groene draad op dezelfde kabelboom en alles werkte zoals beschreven. Aan met de deuren open en langzaam dimt hij uit.

#30 ·
Hé jongens, ik ben van plan om mijn eigen LED-voetruimteverlichting te installeren met behulp van de peel-and-stick strips. Ik heb echter ook een Homelink achteruitkijkspiegel geïnstalleerd, met een t-tap connector op dezelfde paarse draad als de voetruimteverlichting.

Mijn vraag is: zou het oké zijn om de paarse draad opnieuw aan te sluiten voor de LED-verlichting? Of is er een andere draad die de LED-strips kan aansturen zodat ze dezelfde werking hebben als de interieurverlichting?

Bedankt voor de hulp!

#33 ·
Als u op het licht klikt, gaan dan ook de voetenruimtelampen aan? Ik dacht eraan om lampen aan de buitenkant van de auto te plaatsen en wil niet met de lichten aan over de weg rijden. (Afbeelding die mijn idee uitlegt)

#35 ·
Sorry dat ik een oud draadje omhoog haal.

Ik wil voetenruimteverlichting aansluiten zodat deze aan en uit gaat bij het openen en sluiten van de deur. Ik zie antwoorden op dit draadje over plaatsen om aan te sluiten om een voedingsbron te krijgen die niet van de bovenste daklamp komt. Maar de afbeeldingen zijn kapot, dus ik kan niet zien waar ik de voeding vandaan moet halen.

Kan iemand me helpen?

Mijn auto is een Mazda 3 MPS uit 2010.

Bedankt :)

#36 ·
Sorry dat ik een oud draadje omhoog haal.

Ik wil voetenruimteverlichting aansluiten zodat deze aan en uit gaat bij het openen van de deur. Ik zie antwoorden op dit draadje over plaatsen om aan te boren om een voeding te krijgen die niet van de bovenste daklamp komt. Maar de afbeeldingen zijn kapot, dus ik kan niet zien waar ik de voeding vandaan moet halen.

Kan iemand me helpen?

Mijn auto is een Mazda 3 MPS uit 2010

Bedankt :)
Je zou de info moeten kunnen krijgen van de instructies voor de voetenruimteverlichtingskit. Ik ben nu niet thuis om het voor je te halen, maar misschien kun je een zoekopdracht uitvoeren en de instructies ergens vinden.

#37 ·
Ik heb dit pas een week geleden in mijn auto gedaan.

Ik heb de kaartleeslampjes afgetapt met een electro tap van de rode (positieve) en gele (negatieve) draden. Je moet de behuizing van de plafondlamp verwijderen en dan komen de draden bloot te liggen. Op deze manier werken je voetenruimteverlichting op dezelfde manier als je plafondlampen.

Ik heb ontdekt welke draden ik moest aftappen met behulp van de officiële Mazda-instructies voor de voetenruimteverlichtingskit die ze verkopen. Het hielp me ook om te weten waar ik het gat in mijn console moest boren voor de lichtschakelaar. 3/4" afgeschuinde boor die in je dashboard gaat... dat was leuk.

Ik heb de voetenruimtekit en LED-strips gekocht bij Diode Dynamics.

Er zijn ook YouTube-video's, als je rondkijkt, die illustreren wat je moet doen. Ze hebben me veel geholpen, omdat je de A-stijl moet verwijderen en de bedrading daar doorheen moet leiden.
CK

#38 ·
Ik heb dit vorige week nog in mijn auto gedaan.

Ik heb de kaartleeslampjes afgetapt met een elektrotap op de rode (positieve) en gele (negatieve) draden. Je moet de behuizing van de plafondlamp verwijderen en dan komen de draden bloot te liggen. Op deze manier werken je voetenruimteverlichting op dezelfde manier als je plafondlampen.

Ik heb ontdekt welke draden ik moest aftappen met behulp van de officiële Mazda-instructies voor de voetenruimteverlichtingskit die ze verkopen. Het hielp me ook om te weten waar ik het gat in mijn console moest boren voor de lichtschakelaar. 3/4" afgeschuinde boor die in je dashboard gaat... dat was leuk.

Ik heb de voetenruimtekit en LED-strips gekocht bij Diode Dynamics.

Er zijn ook YouTube-video's, als je rondzoekt, die illustreren wat je moet doen. Ze hebben me veel geholpen, omdat je de A-stijl moet verwijderen en de bedrading daar doorheen moet leiden.
CK
Ik geloof dat hij zei dat hij niet in de buurt van de plafondlampen wil aftappen.