2004 to 2020 Mazda 3 Forum and Mazdaspeed 3 Forums banner

Bi-Xenon hogedrukontladingskoplampen met handmatige nivellering

11K views 11 replies 6 participants last post by  louisbosco  
#1 · (Edited)
Bi-Xenon HID-koplampen met automatische niveauregeling

Mijn 3 is hiermee uitgerust. Hoe activeer ik de automatische nivellering? Door de elektrische stoel omhoog en omlaag te verstellen? Hoe werkt het?

#2 ·
Ze passen zich automatisch aan, vandaar automatisch nivelleren. Wanneer u 's nachts de auto aanzet en uw dimlichten aan heeft, ziet u de lichten naar links en rechts draaien terwijl ze zich aanpassen. U kunt ook zien hoe de koplampen vanzelf omhoog en omlaag richten wanneer er passagiers in of uit uw auto stappen. Wanneer er bijvoorbeeld iemand op de achterbank stapt, ziet u de lichten iets naar beneden zakken en wanneer ze uitstappen, gaan ze weer omhoog. Hij past zich ook aan wanneer u op een lichte helling/daling staat.

#3 ·
Het gebeurt via een sensor die op één arm aan de achteras is gemonteerd. Hij meet de compressie van de vering. Meer belasting op de achterkant, hoe hoger het doel, dus de sensor stuurt een signaal naar de HID-motoren om te compenseren en de straal te verlagen.

In Canada krijgen we handmatige nivellering LOL, de eerste keer dat ik het op een met HID uitgeruste auto heb gezien, dus je krijgt een schakelaar genummerd van 1 tot 5, je kunt kiezen :) zoals in de oude dagen op halogeenlampen in Europa. (Alleen het tech pack heeft alles automatisch nivelleren, adaptieve lichtsturing hoekafhankelijk en grootlichtregeling voor alle luie mensen die vergeten hun grootlicht uit te schakelen bij het tegemoetkomen van tegenliggers)

Hier is een foto van de sensor die de helling van de auto meet. De foto is van een andere auto, als ik me goed herinner, heeft Mazda hem aan de linkerkant.

#4 ·
Ik heb ook een CX-5 Grand Touring met het tech-pakket. Elke keer als ik de auto aanzet, zie ik de LED-verlichting automatisch afstellen op de muur voor me, maar bij de 3, die bi-xenon HID-lampen gebruikt, blijven de lichten inactief. Ik kan de lichten niet automatisch zien afstellen. Ik heb het adaptieve verlichtingspakket niet op de 3, maar in de handleiding van de auto staat dat de auto is uitgerust met automatische niveauregeling. Vreemd.

#5 ·
Ik heb ook een CX-5 Grand Touring met het tech-pakket, en elke keer als ik de auto aanzet, zie ik de LED-verlichting automatisch waterpas stellen op de muur voor me. Maar bij de 3, die bi-xenon HID-lampen gebruikt, blijven de lichten inactief. Ik kan de lichten niet automatisch waterpas zien stellen. Ik heb het adaptieve verlichtingspakket niet op de 3, maar in de handleiding van de auto staat dat de auto is uitgerust met automatische waterpasstelling. Vreemd.
Als je deze knop links onder het dashboard ziet, dan heb je handmatige waterpasstelling en controleren ze de limieten (reset) niet door op en neer te gaan (en/of links en rechts met AFS, neem ik aan, bij een oudere BMW deed hij dat, niet zeker van Mazda, ik mis de functie :| )

Image

#8 ·
Heb je de sTouring of sGT? Op de mz3 krijgt alleen de sGT automatisch adaptieve koplampen met niveauregeling.
Na het lezen van @mateiuxs antwoord, heb ik mijn onderzoek voortgezet en ontdekt dat de lichten zich alleen nivelleren wanneer de auto op een helling omhoog of omlaag gaat, maar zich niet automatisch aanpassen bij het opstarten zoals mijn CX-5.ja, ik heb de sGT

#12 ·
Ik denk dat de veel voorkomende misvatting is dat de auto de koplampen waterpas zet op basis van de helling. De auto past de koplampen AUTOMATISCH aan op basis van het aantal mensen in de auto. Net als bij de oudere HANDMATIGE koplampafstelling, stel je deze in van 1 tot 3, afhankelijk van het aantal passagiers dat je hebt.